Trivsels- og SSP-indsatsen Aalborg Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Inddrag nu Kick-off møde
Fravær på Sofiendalskolen
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Initiativer i forlængelse af kommissionen vedr. ungdomskriminalitet Januar 2011.
Børn og Unge Fokusområdet: Sundhed, trivsel og kriminalitetsforebyggelse Der etableres i hvert distrikt et trivsels- og sundhedsråd i efteråret 2013 Målsætning:
Skolebestyrelsens opgaver
Sundhedsprofiler for børn
Frøslev-Padborg skole
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Forældre fremmer fællesskabet
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
TRIVSELSPROJEKTET Trivselsforum og den fælles indsats
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Seminar for trivsels- og SSP-personer
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Status på Trivselsprojekt og SSP-Samarbejdet
Siden sidst - præsentation og drøftelse af:
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Skolesocialrådgiver på Amager Fælled Skole
Information til nye forældreråd i 0
STATUS PÅ TRIVSELS- /SSP-INDSATSEN 11. juni 2009.
Samrådenes Temamøde Velkommen Modtagelse af flygtninge i Aalborg Kommune – v. Famile- og Beskæftigelsesforvaltningen Tema: Fysisk Udvikling.
Skolesundhedsprofiler i Odense Kommune
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Hjerneskadeteam Herning Kommune.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
SSP-konference velkomst Af Jesper Reming Tangbæk Børn og Kultur.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
STC Støttecenter PPR Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Præsentation til forældremøde 2016 Skolebestyrelsen Præstø Skole.
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
SSP ledergruppemøder april 2016
Den kriminelle fødekæde i bander og
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Trivsels- og SSP-indsatsen Aalborg Kommune Børnekonferencen Vejle 22. marts 2011

Præsentation ved: Per Sand - konsulent, Skole- og Kulturforvaltningen Anne-Louise Christensen - konsulent i Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen Søren Kusk - trivselsperson i Skole- og Kulturforvaltningen

Hvad ville vi gerne opnå? Politisk standpunkt: Alle børn skal trives! Øget politisk bevågenhed – positiv omtale Fælles forståelse af at tværfaglige/tværsektorielle samarbejde er nødvendigt – Vi er afhængige af hinanden! Løbende samarbejde – ikke kun i møder og ikke gennem underretninger Større kendskab, forståelse for og respekt af hinandens arbejde Effektivisering, rationalisering og optimering

Daværende trivsels-organisering Tiltag 1: Fra 3 fora til 1 forum SSP-UDVALG Daværende trivsels-organisering TRIVSELS GRUPPE PPR- SKOLETEAM Formål: Rationalisering af mødeaktivitet Mere tid til handling Tættere samarbejde Forpligtende samarbejde med dagsordner og skriftlig præcisering af konkrete aftaler for handling. TRIVSELSFORUM og SSP-samarbejde

Trivselsforummets opgaver Generelt forebyggende - problemstillinger og indsatsområder, som f.eks. sorg, alkohol, misbrug, kriminalitet, spiseproblemer Anonyme "bekymringsbørn” - handling på børn, hvor medarbejdere er bekymrede, og har brug for at få faglig inspiration til selv at kunne arbejde videre i det daglige Drøftelse og handling på konkrete, navngivne børn – forældrene deltager eller der hentes altid samtykke fra forældre

Aktører i trivselsforum og SSP-samarbejde FAST aktørkreds Skoleledelsen (repræsentant) Fast kontaktperson/rådgiver fra familiegruppen Sundhedsplejerske Trivselsperson PPR-medarbejder SSP-medarbejder Politiet Klasselæreren, børn, unge og deres forældre inddrages altid i drøftelserne. Herudover relevante deltagere efter behov.

Tiltag 2: TRIVSELSPERSONEN Alle skoler har fået en trivselsperson Samlende person for børn og unge ”Ankermand” - tæt samarbejde med skolens ledelse, den faste repræsentant/rådgiver fra Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen og PPR-medarbejderen Tæt samarbejde med skolens lærer og pædagoger Fleksibel - mulig at hente når behovet opstår Så få faste skemalagte timer som de afsatte ressourcer tillader Friere arbejdsformer og -tider

TRIVSELSPERSONEN Trivselspersonen har et bredt ”menneskekendskab” og skolelederens fulde tillid.

Tiltag 3: Fast kontaktperson/rådgiver fra Familiegruppen Fungerer som familiegruppernes kendte repræsentant og ansigt på skolen, hvortil skolens personale bl.a. kan rette henvendelse i socialfaglige spørgsmål. Bringer mest mulig socialfaglig viden til skolerne til brug for handling i det tidlig forebyggende arbejde på skolerne Ved vurderinger eller ønske om orientering i konkrete sager formidler kontaktpersonen forbindelse til sagens rådgiver (familiegrupperne har handleforpligtigelsen).

Fast samarbejdsrelation Fast kontaktperson fra familiegruppen BARNET/FAMILIEN Ledelse: Skolens trivselsansvarlige leder Fast kontaktperson fra PPR Trivselspersonen

Yderligere tiltag Specialenhed på tværs af Aalborg Kommune, der skal varetage de 100 mest kriminelle og sværeste ungesager => specialisering, forenkling og optimering af samarbejdet med forskellige aktører => bedre og mere succesfulde indsatser Udvidet SSP-samarbejde med fokus på handling => et tværsektorielt samarbejde med fokus på de mest bekymrende børn og unge samt byens tilstand => i højere grad på forkant og med bedre og mere succesfulde indsatser

Yderligere tiltag - fortsat Skoleafdelingen har etableret en task-force, der skal hjælpe skolerne med drop-out-eleverne. Fokus og handling på elevfravær

Hvad har vi opnået? Tættere samarbejde mellem tværfaglige/tværsektorielle aktører – lettere adgang Myterne aflives – de positive historier begynder at blive fortalt Mere handling Fald i underretninger til Familiegruppe, fald i indstillinger til PPR og fald i antal drop-outs

Hvad har vi opnået – fortsat? Et tidligt fælles kendskab på skole og i familiegruppe/rådgiver til børnene/familierne Et forpligtende fælles ansvar – viden forpligter Bedre koordineret og kvalificeret trivselsindsats ude på skolerne Bedre til at håndtere børn med særlige behov - øget trivsel Øget forældreinddragelse og samarbejde

Hvad så nu? Afgørende at fastholde fokus selv om projektet er overgået til drift. Fortsat fokus, prioritering og bevågenhed. Fortsat udvikling af samarbejdet og indsatsen – strukturen er lagt.

Økonomi Der har frem til august 2011 været afsat kr. 2.750.000 til trivsels- og SSP-indsatsen på Aalborg Kommunes 50 skoler: Kr. 2.625.000 er afsat til frikøb af trivselspersoner kr. 125.000 er afsat til en pulje til særlig indsats I skoleåret 2011-12 tilføres kr. 900.000 og i 2012-13 tilføres i alt kr. 2.000.000, således at der i alt er afsat kr. 4.750.000 Derudover har skolerne selv investeret i trivselspersonerne.

Trivsels-personens opgaver at forebygge og foregribe mistrivsel, Hjemme-besøg elevsamtaler efter behov kontakt til Familiegruppen, PPR, lokale foreninger, børnehaver osv udføre klassearbejde og være sparringspartner med klasselærerne koordinere den samlede trivselsindsats afhjælpe manglende mad, tøj og hygiejne kontakt med forældre hente børn/unge på bopælen om morgenen

Forebyggende Deltager i klassemøder Igangsæt forskellige trivselstiltag Være synlig

Elevsamtaler Fravær Adfærd Problemer

Forældresamtaler Sparring Skilsmisse Misbrug Teenageproblemer Fravær

Samarbejde med Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen Kontaktperson på skolen Møder – jeg indkalder/de indkalder Bindeled mellem forældre og familiegruppe/myndighed På forkant – tager hånd om sagen inden det udvikler sig til en underretning Aflaster skoleledelsen Aflaster familiegruppen Gensidig handleforpligtelse

Vi gør en forskel!