På Tværs af familiearbejde og inklusion i skolen www. fais På Tværs af familiearbejde og inklusion i skolen www.fais.dk Anne Morin ”Hvordan kan forskellige indsatser organiseres så de styrker børns liv og læring på tværs af børnenes liv?”
4 forbundne delprojekter Familiearbejde Børns læreprocesser Professionalisme Redskaber til at koordinere indsatsen på tværs
Familieklassen mellem frivillighed og tvang
Det dobbelt perspektiv – en ambition om at gå på tværs af almen- og specialpædagogik Forholdet mellem metode og professionalitet: 1) de overvejelser der knytter sig til valget af og arbejdet med en bestemt metode dels 2) de muligheder og begrænsninger som de professionelle oplever at arbejdet med metoden giver dem i forhold til den arbejdsopgave de skal udføre
Metoden giver mening: - Afmagt i systemet - Metoden giver handlemuligheder
Organiseringen af familieklassearbejdet rejser en række dilemmaer: 1) Metoden indkapsler arbejdet i familieklassen 2) Metoden rækker helt ud over skolekonteksten
Familieklassen relaterer kun sit arbejde i begrænset omfang til almenklassen som ellers er arnestedet for problemet. Ingen af interventiosmodellerne retter sig mod de vanskeligheder Omar oplever i sin stamklasse – der arbejdes f.eks. ikke med konflikterne I drengefællesksabet som led i interventionen.
Konference på RUC d. 25 marts ”Børn og familier i vanskeligheder” Tilmelding: www.fais.dk/mdm@ruc.dk Min mail: amt@dpu.dk