På Tværs af familiearbejde og inklusion i skolen www. fais

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
John.M.Nielsen Metode & Co.
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
mangfoldighedens søgelys
Nøgler til menighedens vækst
1 Opkvalificering af den tidlige indsats Opsporingsprojektet Børnekonferencen 21. Marts 2011.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
De fleste mennesker ønsker at passe
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Forældrenetværk Hvorfor – Hvordan? Line Buchholt
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Velkommen til pædagogisk dag!
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
Dansen omkring handicapbegrebet
Intern kommunikation PR og presse
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Den inkluderende skole
Det gode liv? Møde d Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d v. Tom Ritchie UCC.
Glyngøre / Limfjorden 17. august Værdien af mega-events.
Socialt Udviklingscenter SUS Web: IAT -Et vindue til verden Social- og specialpædagogik i inkluderende perspektiv Konference.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
University College Syddanmark, 27. marts 2015 NNDR konferencen den 28/ på DPU Konference tema: Professionsudfordringer i mødet medbørn, unge og voksne.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Det gode liv? Møde d Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Styringsteknologier og professionel praksis - På tværs af familiearbejde og inklusion i skolen v Charlotte Højholt, RUC 3 pointer Når vi diskuterer politiske.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
Det digitale ungdomsliv !#¤%&”¤! Børne- og ungdomsliv: Venskaber, uvenskaber, mobning, kærlighed, identitet…. Børne- og ungdomsliv på.
Den koordinerede ungeindsats
DPU – Aarhus Universitet
Bulbjerg.
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Inklusion og Specialviden
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
STRATEGIEN FOR SOCIALT UDSATTE GRØNLÆNDERE Afsluttende konference Onsdag den 8. juni 2016.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Forældreskab og Forældre Samarbejde på tværs af (etniske) grænser Rashmi Singla Lektor i psykologi, RUC (Roskilde Universitetscenter ) & TTT (Transkulturelt.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Implementering af PALS
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Frivillig - Alle vil elske dig…også kommunen.
”Alle til idræt” IBOS konference Middelfart 2018 Tine Teilmann, synskonsulent i Roskilde kommune Tine Soulié, Handicapidrættens Videnscenter.
PPR og Familieindsatser
Forebyggelse - dilemmaer og handlemuligheder
Præsentationens transcript:

På Tværs af familiearbejde og inklusion i skolen www. fais På Tværs af familiearbejde og inklusion i skolen www.fais.dk Anne Morin ”Hvordan kan forskellige indsatser organiseres så de styrker børns liv og læring på tværs af børnenes liv?”

4 forbundne delprojekter Familiearbejde Børns læreprocesser Professionalisme Redskaber til at koordinere indsatsen på tværs

Familieklassen mellem frivillighed og tvang

Det dobbelt perspektiv – en ambition om at gå på tværs af almen- og specialpædagogik Forholdet mellem metode og professionalitet: 1) de overvejelser der knytter sig til valget af og arbejdet med en bestemt metode dels 2) de muligheder og begrænsninger som de professionelle oplever at arbejdet med metoden giver dem i forhold til den arbejdsopgave de skal udføre

Metoden giver mening: - Afmagt i systemet - Metoden giver handlemuligheder

Organiseringen af familieklassearbejdet rejser en række dilemmaer: 1) Metoden indkapsler arbejdet i familieklassen 2) Metoden rækker helt ud over skolekonteksten

Familieklassen relaterer kun sit arbejde i begrænset omfang til almenklassen som ellers er arnestedet for problemet. Ingen af interventiosmodellerne retter sig mod de vanskeligheder Omar oplever i sin stamklasse – der arbejdes f.eks. ikke med konflikterne I drengefællesksabet som led i interventionen.

Konference på RUC d. 25 marts ”Børn og familier i vanskeligheder” Tilmelding: www.fais.dk/mdm@ruc.dk Min mail: amt@dpu.dk