A RBEJDSLIVSSTUDIER K1 - Antologiens fremtidsudsigter Pointer fra evaluering: Hvilke ændringer har vejledere, evaluatorer og projektansvarlige fundet nødvendige.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Administrationsseminar
Advertisements

N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Overordnet målsætning:
Hjerterum og opsøgende funktion
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Mesteropgaven - Sådan skriver du den.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra dagligstue til konsultation? Cecilie Rubow: Institut for Antropologi.
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Vejlederbrev ? Jeg har brugt et vejlederbrev til vejledning af specialer før i tiden I hvert fald i den version jeg brugte brevet viste det sig ikke at.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Projektlederens rolle(r)
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
At udforske sin egen praksis
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Den anerkendende interviewform
Økonomi og Jura 19 Uddannelse lokalt Ø90 Omlægning Opgørelse og arbejdsgange Kursus 2004.
Opfølgning på trivselsundersøgelsen
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Den attraktive arbejdsplads!
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Gruppearbejde – muligheder og udfordringer
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
Eksperimentel systemudvikling To kvarters-kursus på 5. og 6. semester.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Dokumentation, evaluering og evidens
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Evaluering af jobfirst
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Selvevaluering i lokale U91 27/3-2009
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Dansk-historieopgaven
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

A RBEJDSLIVSSTUDIER K1 - Antologiens fremtidsudsigter Pointer fra evaluering: Hvilke ændringer har vejledere, evaluatorer og projektansvarlige fundet nødvendige. Evaluering foretaget af UniPæd Thomas A Larsen, Cæcilie Saul og Søren Dupont. Pointer fra evaluering med de studerende Fra fremlæggelsesseminaret d. 7. Juni 2011 Kritikpunkter og perspektiver der ikke kom med. Nærværende fungerer som beslutningsreferat i forhold til hvordan K1 skal køre fremover Teksten med rød er vedtaget af SN på det møde hvor K1’s fremtid blev besluttet (nov 11).

G ENNEMGÅENDE POINTER To sider i sagen: fokuspunkter for evalueringen – implementeringen i strukturen. Jeg vil prøve at komme rundt om det vi skal gøre. Ingen gennemgang af evalueringen. Pionerånd og engagement. Væsentligt forbedret socialt studiemiljø. Stor usikkerhed.

S ELVE FORLØBET

K LYNGEDANNELSEN Klyngedannelse gik for stærkt men klyngerne lukkede for sent. Vi søgte at lave det som en workshop. Vi forpligtede bevidst folk på klyngerne hurtigt for at undgå klikedannelser frem for klyngedannelser. Anbefalingen er at bruge én ekstra dag på klyngedannelsen.

K LYNGERNE OG STUDIEMILJØFREMMENDE AKTIVITETER Studiemiljøfremmende aktiviteter skal ligge tidligere Styrkelse af det sociale miljø. Vi vil have studentermentorer (ktn vurderer at det kan der godt blive mulighed for) På sigt – indsnævring af vejlederens rolle Vi ser nogle typiske former for vejlederroller – løbende specificering af disse kan være en fordel. Dette vil både være afklarende for studerende og for omkostningerne ved forløbet. Diskussion af vejledernes rolle: Mere proces-faglig vejledning i starten Mere fag-faglig vejledning senere i forløbet

K URSERNE PÅ K1 Det blå fungerede virkelig godt og var placeret hensigtsmæssigt. Brugbart til klyngearbejdet. Der efterlyses procesværktøjer der er mere eksplicitte – hvordan styrer vi vores egne klyngeprocesser Det røde kursus mødte kritik. Skal ligge tidligere og samles til hele dage. Dvs. 2 forelæsninger pr dag. Blev lagt fast af SN Rettes mod klyngetemaer – de to sidste kursusgange tilrettelægges af vejledergruppen. Strukturen på kurset skal meldes ud tidligere.

M IDTVEJSEVALUERING Midtvejsevalueringen - et levn fra den gamle projektform. Ny midtvejsevaluering holdes internt i klyngerne – med deltagelse af opponentvejleder. Sådan skal det blive Forslag: besøgsrunder eller open space

A NTOLOGIFORMEN OG KOMPETENCER Klare definitioner af studerendes udbytte af antologiarbejdsformen. Proceskonsulent. Kritik af den teoretiske dybde. Bred vs. Dybdegående faglighed – diskussion. Yderligere eksplicitering af muligheden for det teoretiske antologibidrag. !!! ”Problematisere” antologi-formen Artikelskrivning – en svær disciplin – god at lære. SMFA – god mulighed for at arbejde med artikelskrivning. Pointe der bør tages til efterretning for udviklingen af antologiformen. Tvivl omkring de teoretiske krav til antologien. Afhjælpes af eksisterende antologier. Vejledergruppen mødes inden semesterstart og diskuterer rammerne for en god antologi. Afhjælpes af at censorvejledningen findes og UDMELDES

USIKKERHEDEN Usikkerheden skal mindskes! Antologier fra foråret 2011 Vejledere har en bedre fornemmelse af arbejdsformen qua deres erfaringer fra sidste semester. Gengangere som vejledere vil give stabilitet – udskiftning skal nok foregå løbende. Censorvejledning og retningslinjer ligger der allerede – bedømmelsesgrundlaget er ligeså ’klart’ som ved almindeligt projekt. Disse ting skal revideres til Det foreslås at der ansættes klyngementorer. Studerende som har været igennem antologiarbejdet

K1 OG ØKONOMI Der er enighed om at man kan køre K1 videre uden ekstra midler. Enstemmigt ønske fra evalueringsgruppen om at man søger yderligere midler til udvikling af formen. Det bliver mere attraktivt at være RUC-studerende pga. det sociale miljø - kan dette udbredes? Ansættelsen af klyngementorer.

K RITIKPUNKTER OG PERSPEKTIVER DER IKKE ER IMØDEKOMMET : Valgfrihed i deltagelsen Mistet social effekt Det vil være mere ressourcekrævende at lave klynge for nogle og projekt for andre Rammer omkring det almindelige projekt er heller ikke til diskussion. Valgfriheden vil være med til at signalere usikkerhed. For meget tid på organisering i klynger Mindre motivation pga. for mange medstuderende. Afhjælpes muligvis ved ansættelse af klyngementorer. Afskaf synopsis hvis gruppeeksamen kommer tilbage.

O PGAVER Revision af retningslinjer for antologirapport. Almindelige semesterplanlægningsopgaver. Revision af tidsplan og planlægning af kurser. Revision af klyngedannelsesplan. Økonomiske overvejelser. Evt. vejleder- og studenterhåndbog. Opmærksomhed på at antologiformen stadig er en proces. Meget kort erfaringsgrundlag sammenlignet med projektformen.