Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Den Danske Kvalitetsmodel
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Udfordringer ved implementeringen af SAP hos Region Midtjylland
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Implementering på Fenrishus
Læringsmål Kendskab til:
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Den Danske Kvalitetsmodel
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Hovedpunkterne i en ny strategi
Hvordan sikrer kommunerne kvaliteten? - hvilken rolle kan kompetencecentrene for kliniske kvalitetsdatabaser spille? Cand. polyt., MPH, Helle Hilding-Nørkjær.
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Centernavn Afdeling Kompetenceudvikling Århus Sygehus.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Tidsplan for implementering af DDKM
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Regionsrådsmøde 2. Maj
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata Præsentation og analyse af data Fredericia Uddannelsescenter 17. maj 2011 Overlæge MPM Erik Jakobsen Hjerte-, lunge-
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Klinisk IT strategi 2017.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts
Handlingsplan 2015.
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Præsentationens transcript:

Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel

Ledelse At skabe resultater At skabe en kultur, der kan og vil skabe resultater At overvåge og evaluere, at resultaterne skabes

Ledelse – en evig pendlen… ”Enhver organisation er perfekt designet til at nå de resultater, den når” Resultater Indsatser Oversættelse Kulturarbejde

Hvorfor gik vi i gang med strategi og balanceret målstyring (BMS)? Skejby Sygehus = én virksomhed = fælles sprog, kvalitet og sammenhængskraft Organisation med et fremadrettet fokus Vi ville ikke kun fokusere på økonomi og aktivitet Tydeligere ledelsesopgave for alle ledere Sammenhæng til Århus Amts Virksomhedsmodel/ NU: Region Midt’s Ledelses og styringsgrundlag

Hvad er Skejbys vision?

Fra udsagn som “ Det går simpelthen så godt for patienterne. De får den bedste behandling, vi genoptræner og underviser rigtig godt, synes jeg. Kvaliteten er i top hos os” Dokumentation

Til præciseringer som Vi ved, at 100% af vores patienter får foretaget EKG ved første kontakt Vi ved, at 90% af vores patienter ernæringsvurderes Vi ved, at 98% af personalet ikke bærer smykker Vi ved, at……….

Grundlæggende tanke i at arbejde med klare mål Hvor vil vi hen? Hvordan kommer vi derhen? Hvordan ved vi, at vi kommer der hen, hvor vi vil? Hvordan ved vi, at en ændring fører til det, vi vil?

Hvem bidrager til hvad? Afd. C Afd. K Afd. X Afd. B Afsnit X1 Vigtigste forhold Afsnit C1 Ambulatorie Diagnose- gruppe Afd. X Afsnit X2 Vigtigste forhold Afdeling X’s fokusområder Vigtigste forhold Hvad bidrager vi med? Hvordan kommer vi fra strategien til vores dagligdag? Hvordan bidrager vi? Fastsættes af det enkelte afsnit/område Indikator FokusVigtigste forhold IndsatsStand- ard

Eksempler Det, der kan måles og det, der kan dokumenteres… MEN… det skal omvendt ikke være ”måltyrani”

Bedste kvalitet i den sundheds- faglige ydelse Fokus 0% Andel lejrings- skader per måned At der foreligger procedurer for lejring af alle OP - typer Undgå lejrings- skader af operations- patienter Ambi- tion (standard) Effekt- mål for indsatsen (indikator) IndsatsVigtigste forhold Fastsættes af medarbejdere og ledere i afsnittet Hvordan bidrager mit afsnit? EKSEMPEL

Sammen- hængende og gode patient- forløb Fokus Andel af patienter der udredes hvor ventetiden overholdes (4 uger). Ambi- tion (standard) Effekt- mål for indsatsen (indikator) IndsatsVigtigste forhold Fastsættes af medarbejdere og ledere i afsnittet Hvordan bidrager mit afsnit? EKSEMPEL Patienter til obs. for lungecancer skal udredes og behandles så hurtigt som muligt Ventetid 100%

Godt arbejds- klima Fokus Andel besvarelser i AKU tema 8, hvor der svares 4 eller 5 Ambi- tion (standard) Effekt- mål for indsatsen (indikator) IndsatsVigtigste forhold Fastsættes af medarbejdere og ledere i afsnittet Hvordan bidrager mit afsnit? EKSEMPEL Informations- brev hver 14 dag Daglig runde Involvering Tydeligere ledelse 90%

MødeaspektUdsagn Helt uenig Delvis uenig Delvis enig Helt enig Kommentarer ved afkrydsning i ”Helt uenig” eller ”Delvist uenig” Tidsaftale Deltagere kom til tiden Forberedelse Deltagere havde forholdt sig til dagsordenen Formål Det fremgik hvilke punkter, der er til hhv. orientering, dialog og evt. beslutning på mødet Til stede Alle bidrog til belysning af punkterne og koncentrerede sig om mødepunkterne Atmosfære Mødet holdtes i en ligeværdig tone og en åben dialog Troværdighed Der opleves ingen skjulte dagsordener Fremdrift Der kom konstruktive ideer og løsninger frem i dialogen

Høj patient- sikkerhed Fokus Dec % Marts 07 50% Juni 07 55% Sept. 0760% Dec. 0765% Marts 0775% Juni 0780% Herefter 80% Gns. antal korrekte procedurer på udvalgte afdelinger – data frembringes ved audit Implemente- ring af ”transfusion af blodkomponen- ter” Introduktion af e-læring Audit på udvalgte afdelinger Minimere fejl og utilsigtede hændelser i forbindelse med blodtransfusion på de kliniske afdelinger Ambition (standard) Effekt- mål for indsatsen (indikator) IndsatsVigtigste forhold Klinisk Immunologisk Afdeling Hvordan bidrager mit afsnit? EKSEMPEL

IT-understøttelse

Eksempler på spørgsmål til drøftelse Arbejder I med det strategisk vigtigste? Er indsatserne rigtige? Har indsatserne effekt? Er standarden rigtig? Hvordan bruges BMS systematikken i dagligdagen? Hvordan prioriteres der med udgangspunkt i strategien? Hvordan engageres funktionslederne? Hvordan er medarbejderne involveret? Strategidialogmøder Prioritering, opfølgning og vedholdenhed

Vision Skejby - et professionelt og veldrevet universitetshospital med høje mål og i fortsat udvikling Strategi Hvad vi gør Kultur Måden vi gør det på

Nye principper for strategiarbejdet - Highlights og strategiaftaler Indsatser på tværs af afdelinger -Fokus på patientforløb Integrering af akkreditering i strategien Implementering af ledelsesgrundlag og gennemførelse af lederudvikling for afdelingsledelser og funktionsledere Aktuelle indsatser