Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Velkommen til 3 ugers kursus
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
”Når du siger noget – sker der noget”
Efter forarbejdet og dagen i dag er målet, at I skal kunne:
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)
Erkendelsesteori: vidensmodel
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Er mit barn klar til skolestart ?
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Hermeneutik og strukturalisme
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Vt-9 kursus program 2. møde
 Skal fra starten være om nære og genkendelige ting  Skal være med mulighed for gentagelse  Skal give eleverne en positiv tilgang til et nyt sprog.
Relationer – Omgangstone
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Lærings- og praksisfortælling
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Læsning.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
1 Hvad er videnskabsteori?
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Skrivekursus 1.e ..
Hej her er et lille diasshow Tryk på Enter-tasten, når du vil videre!
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Hvordan har du det med udenlandske chauffører, der kører i Danmark?
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Meningsskabelse som relationskompetence
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske ’hvis solen skinner, cykler jeg en tur’. Din samtalepartner og du taler ikke et fælles sprog. Hvad gør du for at gøre ham/hende forståeligt, hvad du vil sige? 2. Eksperiment: forestil dig, at du er et barn igen, der ikke har lært et sprog endnu. Prøv at huske, hvordan du har lært dit første sprog. Hvis du ikke kan huske det, så prøv at opstille en teori, hvordan mennesker kan lære et sprog uden at have/beherske et sprog i forvejen*. *Fænomenologi og hermeneutik prøver at løse problemet vha. begreberne ’det givne’, ’intention’ (= mene) hhv. ’meningsfuldt objekt’ og ’forforståelse’. Wittgenstein spørger: hvad, hvis vi ikke har (endnu) en forforståelse og ikke ved, hvordan vi skal mene?

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 2 Kommunikation skaber sprog ”Vi kunne sige, at Augustinus beskriver et kommunikationssystem” (FU § 3). Augustinus’ meningsteori (ifølge Wittgenstein): ”sprogets ord benævner genstande – sætninger er forbindelser af sådanne benævnelser.” (FU § 1) Wittgensteins grundtanke: det er ikke sådan, at først kommer sproget og bagefter kommunikation. Det er omvendt: kommunikation skaber sprog.

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 3 sprogspil ”Jeg vil … kalde helheden, sproget og de aktiviteter, hvormed det er sammenvævet, for ’sprogspillet’.” (FU 7) ”Sådanne primitive sprogformer anvender barnet, mens det lærer at tale. Det at lære et sprog består her ikke i at forklare, men i at optræne.” (FU 5) Wittgenstein mener: sprog er en aktivitet (fx at danne lyde), der i forbindelse med andre aktiviteter fungerer som kommunikationsmiddel. Sprogspil er situationstilpassede udtryksaktiviteter forbundet med andre aktiviteter.

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 4 betydning ”Et ords betydning er dets brug i sproget.” (FU 43)

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 5 Sprogspil 1: byggearbejdersprog Terning! Søjle! Bjælke!

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 6 Sprogspil 2: indkøbssprog rød 5 røde æbler æble

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 7 Henvisende indlæring cylinder

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 8 Mening som association af ord(lyd) og forestilling cylinder ”…denne henvisende indlæring af ord danner en associativ forbindelse mellem ordet og tingen. […]…det kan betyde forskelligt; men man tænker vel først og fremmest på, at billedet af tingen træder frem for barnets sjæl, når det hører ordet” (FU 6)

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 9 Sprogspil 3: udvidet byggearbejdersprog Leksikon:  terning  plade  søjle  bjælke  dette  derhen  a, b, c, d a-søjle derhen d-bjælke derhen c-dette derhen

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 10 Øvelse 1: henvisende definition* (FU 33) Valg en eller anden genstand eller sammenhæng af genstande i omgivelsen. Opfind ord, som ikke må ligne ord fra et kendt sprog. Giv så en henvisende definition for de enkelte ord, samtidig med at du henviser til genstandens eller genstandssammenhængens a)Form b)Stof c)Farve d)antal Prøv at være opmærksom på, hvad du gør, når du mener enten a), b), c) eller d)! *Wittgenstein reflekterer her indirekte også over det fænomenologiske begreb ’intention’.

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 11 Øvelse 1: opdage sprogspil (FU 23) Wittgenstein siger (FU 23), ”at det at tale et sprog er del af en aktivitet eller en livsform”. Tænk på de aktiviteter, som du i dagens løb typisk udfører. Hvilke af disse aktiviteter er forbundet med sprog og hvordan bruger du sproget i den sammenhæng – dvs. hvilke sprog-handlinger udfører du (spørge, opfordre, konstatere, formode, hilse, mistænke, tvivle, …). Giv 10 eksempler på sprogbrug som del af typiske dagligdags aktiviteter. Prøv at give et eksempel på, hvordan din sprogbrug skifter i forhold til dine samtalepartners livsstil. Prøv at finde et eksempel på en (for dig) eksotisk livsform og dermed forbunden sprogbrug (fx fra rejseoplevelser i en fremmed kultur).

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 12 Øvelse 3: opfinde og forstå et sprogspil 1.Gør følgende (i gruppe): udtænk en dagligdags situation med flere mennesker, der gør noget sammen (fx spise aftensmad, køre i bus, købe ind, undervise/lade sig undervise, …). 2.Valg 4-5 genstande, der spiller en vigtig rolle i den situation; valg én egenskab, som alle disse genstande har; valg én relation, der består mellem disse genstande. Opfind et sprog, der ikke ligner et kendt sprog og har ord for hver genstand, for den valgte egenskab og relation. Opfind ligeledes ord for tallene 1 til 4 (men ikke a, b, c, d). 3.Definer en syntaks, dvs. hvordan man skal sætte ordene sammen for at danne sætninger. 4.Opfind en lille scene, hvor I i gruppen spiller det opfundne sprogspil; dvs. hvor I kommunikerer med hinanden vha. af aktiviteter og brug af jeres opfundne sprog. 5.Opfør jeres sprogspil for kursets øvrige deltagere. Disse skal prøve at finde ud af, hvad I taler om.