Fjernlånskonference den 26. maj 2011
PROFESSIONSHØJSKOLE Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses- institutioner, der udbyder mellemlange videregående uddannelser i Danmark Fra 1. januar 2010 findes følgende professionshøjskoler: UC Nordjylland, VIA UC, UC Syddanmark, UC Lillebælt, UC Sjælland, UCC, Metropol Professionshøjskolerne i Danmark har besluttet, at University College er den internationale betegnelse for de danske professionshøjskoler
PROFESSIONSHØJSKOLERNE
HVORFOR NAVNET VIA? VIA betyder – både på dansk og engelsk – en mellemstation på en rejse. Og det er, hvad VIA forstår ved uddannelse, nemlig den mellemstation, hvor du gennem ny viden og nye erfaringer rejser videre i livet VIA University College er Danmarks 3. største uddannelsesinstitution og den største professionshøjskole
FAKTA OM VIA Danmarks største professionshøjskole Ca STÅ Ca ansatte (årsværk), 2200 ansatte Budget 2011: 1,4 mia. kr. 40 adresser m 2 under tag Flere uddannelsesniveauer
VIA TILBYDER Professionsbacheloruddannelser Korte videregående uddannelser Ungdomsuddannelser Efter- og videreuddannelser Kurser og konferencer
At udvikle og udbyde professionsuddannelser og professionsorienteret viden i lærings- og dannelsesmiljøer af høj kvalitet, så uddannelsesmuligheder, videnproduktion og –formidling tilgodeser og udfordrer samfundets behov – såvel regionalt som globalt VIA S MISSION
VIA Bibliotekerne har 20 betjeningssteder over hele Region Midtjylland. Heraf drives 3 i samarbejde med uddannelser eller institutioner uden for VIA. VIA Bibliotekerne har 58 fastansatte (50 årsværk), hvoraf de 40 er bibliotekarer og 18 er biblioteksassistenter/HK’ere Et budget på 26 million kr. i Organisationen er baseret på et ledelsesteam, som udgøres af den overordnede bibliotekschef for VIA Bibliotekerne samt fem biblioteksledere med ansvar for hvert deres campusbibliotek/-er. VIA BIBLIOTEKERNE
Det er en bærende ide for VIA Bibliotekerne at være et uddannelsesbibliotek, som er en integreret del af uddannelsesinstitutionen. Den grundlæggende funktion er at tilbyde en bred vifte af lærings- og informationsressourcer og fungere som et laboratorium for læring og træning af søgning, lokalisering, evaluering og brug af disse ressourcer. De studerende skal bringes i stand til at handle strategisk og kritisk i forhold til den information, som de i deres studium skal bearbejde til professionsfaglig viden. VIA BIBLIOTEKERNE
VIA BIBLIOTEKERNES ORGANISERING
Professionshøjskolerne blev lovbiblioteker Minimum skal et betjeningssted have offentlig adgang med muligheden for offentlig benyttelse og udlån. Professionshøjskolerne stiller endvidere deres materialer til rådighed for bibliotekernes almindelige lånersamarbejde – dog med mulighed for at prioritere primære brugere (studerende og undervisere) LOVBIBLIOTEK
Citat fra udvalgsarbejdet / offentliggørelse af aftalen 20. maj 2010 ” Statens forsknings- og uddannelsesbiblioteker har imidlertid i sagens natur et mere begrænset sigte end folkebibliotekerne, idet de først og fremmest har til formål at betjene deres primære brugere – forskere, studerende m.fl. – og derfor også tilrettelægger deres indkøbspolitik i overensstemmelse hermed. Som et udslag heraf er det da også i bekendtgørelsen til biblioteksloven (bekendtgørelse nr. 30 af ) § 10 fastslået, at de statslige og statsstøttede biblioteker i særlige tilfælde kan prioritere betjeningen af bibliotekets primære brugere. I arbejdsgruppen var man opmærksom på de mulige konsekvenser af, at professionshøjskolebibliotekerne stiller deres samlede materialebestand til rådighed for fjernlån. Det blev derfor udtrykkeligt angivet i aftalen, at lovbiblioteker fortsat vil være placeret næstsidst i rækkefølgen af de elektroniske låneveje, således at der normalt ikke vil blive fremskaffet almindeligt forekommende materialer fra lovbibliotekerne.” LOVBIBLIOTEK