Fjernlånskonference den 26. maj 2011. PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Anna Dalager Fra passivt depot til effektiv magasincirkulering.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Velkommen.
Retningslinjer for Fjernlån
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Lånesamarbejdet i Danmark - nye retningslinjer FORFRA's Fjernlånskonference 27. maj 2011 Leif Andresen Styrelsen for Bibliotek og Medier.
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
3. april 2017 Torben Iversen, Master IT og læring.
ErhvervsPhD initiativet
Fjernlån og andre medier
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Retningslinjer for Fjernlån Fjernlånskonferencen og 29. maj 2009 Leif Andresen Styrelsen for Bibliotek og Medier.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Nordisk fjernlånssamarbejde? Fjernlånskonferencen på Hindsgavl 29. maj 2009 Tommy Schomacker, DBC.
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune • indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
ICURA præsentation UNIK workshop om velfærdsteknologi d. 16. maj Jakob Mandøe Nielsen, direktør YOKE ApS Gitte Wind, Videncenterleder – PhD VIA University.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
AU Biblioteksudvalgsmøde Karen Harbo, udviklingskonsulent, ASB bibliotek, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Karen Harbo, ASB bibliotek, Aarhus.
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Evidens i biblioteksvirksomhed - et eksempel fra et uddannelsesbibliotek.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
E-publicering Ophavsretlige spørgsmål Harald v. Hielmcrone.
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Studieforberedende kursus (for voksne >23 år). Udbudt i Nuuk siden 2005 Udbudt i Aasiaat siden 2008 (forsøgsbasis)
Rektor Ulla Koch University College Sjælland 27. november 2014
Internationalisering gennem lektorkvalificering
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Kørselsordningen - En status 1. halvår 2009 Fjernlånskonferencen og 29. maj 2009 Leif Andresen Styrelsen for Bibliotek og Medier ”stand-in” for.
Videregående uddannelser Ansøgere til videregående uddannelser i 2008: ca og et fald på 7% De videregående uddannelser i Sønderjylland i Sønderjylland.
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
Ny regering, nye tider – dag 1
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Oplæg Forskningsnet konference november Online ressourcer i DEFF Jakob Heide Petersen DEFF- sekretariatet.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Ph.d-studiet ved ASB Informationsmøde 11. november 2008.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Af Erik Knudsen Rektor for UC Lillebælt Formand for Uddannelsesudvalget under Professionshøjskolernes Rektorkollegium Hvordan kan professionshøjskolerne.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Biblioteket Hvem er jeg? Michel Steen-Hansen –Direktør i Danmarks Biblioteksforening –Tidligere bibliotekschef i Slagelse og Ringsted –Fortidsforsker.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Danskernes digitale bibliotek
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Det regionale område Udviklingen i fordelingen af ansatte, årsværk og lønsum, 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2018 Kilde: Egne udtræk fra KRL.
Danskernes digitale bibliotek
Præsentationens transcript:

Fjernlånskonference den 26. maj 2011

PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses- institutioner, der udbyder mellemlange videregående uddannelser i Danmark  Fra 1. januar 2010 findes følgende professionshøjskoler: UC Nordjylland, VIA UC, UC Syddanmark, UC Lillebælt, UC Sjælland, UCC, Metropol  Professionshøjskolerne i Danmark har besluttet, at University College er den internationale betegnelse for de danske professionshøjskoler

PROFESSIONSHØJSKOLERNE

HVORFOR NAVNET VIA?  VIA betyder – både på dansk og engelsk – en mellemstation på en rejse. Og det er, hvad VIA forstår ved uddannelse, nemlig den mellemstation, hvor du gennem ny viden og nye erfaringer rejser videre i livet  VIA University College er Danmarks 3. største uddannelsesinstitution og den største professionshøjskole

FAKTA OM VIA  Danmarks største professionshøjskole  Ca STÅ  Ca ansatte (årsværk), 2200 ansatte  Budget 2011: 1,4 mia. kr.  40 adresser  m 2 under tag  Flere uddannelsesniveauer

VIA TILBYDER  Professionsbacheloruddannelser  Korte videregående uddannelser  Ungdomsuddannelser  Efter- og videreuddannelser  Kurser og konferencer

 At udvikle og udbyde professionsuddannelser og professionsorienteret viden i lærings- og dannelsesmiljøer af høj kvalitet, så uddannelsesmuligheder, videnproduktion og –formidling tilgodeser og udfordrer samfundets behov – såvel regionalt som globalt VIA S MISSION

 VIA Bibliotekerne har 20 betjeningssteder over hele Region Midtjylland. Heraf drives 3 i samarbejde med uddannelser eller institutioner uden for VIA.  VIA Bibliotekerne har 58 fastansatte (50 årsværk), hvoraf de 40 er bibliotekarer og 18 er biblioteksassistenter/HK’ere  Et budget på 26 million kr. i Organisationen er baseret på et ledelsesteam, som udgøres af den overordnede bibliotekschef for VIA Bibliotekerne samt fem biblioteksledere med ansvar for hvert deres campusbibliotek/-er. VIA BIBLIOTEKERNE

 Det er en bærende ide for VIA Bibliotekerne at være et uddannelsesbibliotek, som er en integreret del af uddannelsesinstitutionen.  Den grundlæggende funktion er at tilbyde en bred vifte af lærings- og informationsressourcer og fungere som et laboratorium for læring og træning af søgning, lokalisering, evaluering og brug af disse ressourcer.  De studerende skal bringes i stand til at handle strategisk og kritisk i forhold til den information, som de i deres studium skal bearbejde til professionsfaglig viden. VIA BIBLIOTEKERNE

VIA BIBLIOTEKERNES ORGANISERING

Professionshøjskolerne blev lovbiblioteker  Minimum skal et betjeningssted have offentlig adgang med muligheden for offentlig benyttelse og udlån.  Professionshøjskolerne stiller endvidere deres materialer til rådighed for bibliotekernes almindelige lånersamarbejde – dog med mulighed for at prioritere primære brugere (studerende og undervisere) LOVBIBLIOTEK

Citat fra udvalgsarbejdet / offentliggørelse af aftalen 20. maj 2010 ” Statens forsknings- og uddannelsesbiblioteker har imidlertid i sagens natur et mere begrænset sigte end folkebibliotekerne, idet de først og fremmest har til formål at betjene deres primære brugere – forskere, studerende m.fl. – og derfor også tilrettelægger deres indkøbspolitik i overensstemmelse hermed. Som et udslag heraf er det da også i bekendtgørelsen til biblioteksloven (bekendtgørelse nr. 30 af ) § 10 fastslået, at de statslige og statsstøttede biblioteker i særlige tilfælde kan prioritere betjeningen af bibliotekets primære brugere. I arbejdsgruppen var man opmærksom på de mulige konsekvenser af, at professionshøjskolebibliotekerne stiller deres samlede materialebestand til rådighed for fjernlån. Det blev derfor udtrykkeligt angivet i aftalen, at lovbiblioteker fortsat vil være placeret næstsidst i rækkefølgen af de elektroniske låneveje, således at der normalt ikke vil blive fremskaffet almindeligt forekommende materialer fra lovbibliotekerne.” LOVBIBLIOTEK