Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afDavid Nissen Redigeret for ca. et år siden
3
Biblioteket
4
Hvem er jeg? Michel Steen-Hansen –Direktør i Danmarks Biblioteksforening –Tidligere bibliotekschef i Slagelse og Ringsted –Fortidsforsker fra RUC Mail: msh@db.dk WEB: www.db.dk Blog: biblioteksdebat.blogspot.com/ Facebook/Twitter: saintmichels
5
Altså - en politisk og faglig interesseorganisation.
6
Hvem er biblioteket? Er et bibliotek = et kulturhus?
7
Hvis vi spørger hende http://www.youtube.com/watch?v=DctVteQDRIM
8
Ligningen Biblioteket = bøger Bøger = e-bøger E-bøger = Internet Biblioteket er overflødigt Sandt eller falsk?
9
Vi låner mere og besøger oftere de færre og færre biblioteker Der er nu 482 betjeningssteder (en halvering siden 1980, men der er oprettet 40 servicepunkter f.eks. afhentning i butikker) I alt 36 millioner besøgte bibliotekerne i 2010 (En stigning på 100.000 fra 2009 til 2010 og den kulturinsti- tution, som bruges hyppigst og af flest mennesker.) I 2010 udlånte bibliotekerne 76 mio. materialer ( Bøgerne er fortsat bibliotekernes vigtigste medie med et udlån og 67,5 % af de samlede udlånsaktiviteter. Siden nedtursåret 2007 er udlånet i alt steget med godt 7%) Digitale udlån 11.178.757 (over 50 % fra 2009-2010 og året før en fordobling) Digital Brug 26,4 mio. besøg på bibliotekernes web
10
Danmarks biblioteker: Årgang 2011, Nr. 8
11
- indgangen til læring - indgangen til Det digitale Danmark - indgangen til fællesskabet
13
Verden konstant bliver mere digital
14
14 Vi skal tænke på et fremtidigt tilbud til ham
15
15 -et tilbud der også er til
16
Vi skal skabe et tilbud til hende
17
17 -et tilbud der også er til
18
Generation C Change Connect Communicate
20
Det Digitale Danmarks Bibliotek Alle digitale biblioteks ressourcer tilgængelig for alle borgere På tværs af kommunegrænser og sektorer
21
Findes det ikke på nettet, findes det ikke!
22
Men………… 22
23
Har vi så brug for det fysiske rum?
24
JA Biblioteket er sammen med kulturhusene de sidste ikke-kommercielle mødesteder et flertal af befolkningen kan karakteriseres som brugere de efterspørges af brugerne de rummer et stort potentiale for nyudvikling, der kan understøtte både det enkelte individ og den danske samfundsudvikling positivt
25
25 Opgaven er at få det fysiske mødested til at hænge sammen med de digitale Mødestedet
26
Biblioteket og brugerne borgernes indgang til samfundet et identitetshus Adgang til indformation, viden og medier mødestedet, der udvikles sammen med brugerne medvirker til vidensamfundet skaber samfundsnytte og sociale kapital
28
Vi låner mere og besøger oftere de færre og færre biblioteker Der er nu 482 betjeningssteder (en halvering siden 1980, men der er oprettet 40 servicepunkter f.eks. afhentning i butikker) I alt 36 millioner besøgte bibliotekerne i 2010 (En stigning på 100.000 fra 2009 til 2010 og den kulturinsti- tution, som bruges hyppigst og af flest mennesker.) I 2010 udlånte bibliotekerne 76 mio. materialer ( Bøgerne er fortsat bibliotekernes vigtigste medie med et udlån og 67,5 % af de samlede udlånsaktiviteter..Siden nedtursåret 2007 er udlånet i alt steget med godt 7%) Digitale udlån 11.178.757 (over 50 % fra 2009-2010 og året før en fordobling) Digital Brug 26,4 mio. besøg på bibliotekernes web
29
Meget mere åbent ”åbne biblioteker”, dvs. biblioteker der holder åbent udover den betjente åbningstid. Den samlede åbningstid for de ”åbne biblioteker” udgør i 2010 - 3.202 ugentlige timer. Den samlede åbningstid med betjening faldt med 3,7 % fra 2009 til 2010, men i alt lagt sammen med de åbne biblioteker har det samlede biblioteksvæsen haft åben 16.415 timer om ugen i 2010. En stigning i åbningstiden på 23 % på landsplan.
31
IT-Læring på biblioteket I 2010 blev der holdt i alt 1.712 ”Lær mere om it-kurser” på bibliotekerne. Herunder f.eks. intro til Nem ID Der er biblioteker i alle kommuner, som alle har læringsaktiviteter, læringsrum og IT faciliteter 2/3 af befolkningen kommer med jævne mellemrum på biblioteket 50 procent at de danske folkebiblioteker lægger hus til andre funktioner end bibliotek over 2/3 af bibliotekerne varetager borgerservice Bibliotekerne inddrager brugerne på de sociale medier Mange kursustilbud skabes i samarbejde med folkeoplysning og frivillige 31
33
Bud på fremtidens behov Mødested Kompetencer og læring Facilitator -Og vi skal gøre det i fællesskab….. ….heldigvis masser af gode eksempler tilpasset forskellige lokalsamfund
41
Det udvikler at komme på biblioteket
42
Michel Steen-Hansen Mail: msh@db.dk WEB: db.dk Blog: biblioteksdebat.blogspot.combiblioteksdebat.blogspot.com Let's Link?: linkedin.com/in/saintmichelslinkedin.com/in/saintmichels twitter.com/saintmichels facebook.com/saintmichels
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.