Stimulering af væsentlige sider af udviklingen motorikmotorik kropsbevidsthedkropsbevidsthed følelserfølelser fantasifantasi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Modstand som forandringspotentiale
Er mit barn klar til skolestart ?
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Børn, bevægelse og motivation
Introduktion til Sprogpakken
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
MUSIKVIDEO Playback optagelser. Holdet deles i grupper a 6 personer. Medbring:  musik - med vokal hvor der synges dansk  udklædning og rekvisitter.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Demokratisk dannelse i skolen
Jeg støtter barnet ved:
Hvad render vi rundt og laver?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
- Et arbejdsredskab til videndannelse
Introduktion til nyansatte – krop i læring
DANS OG DANNELSE ULLA GAD. ”Jeg elsker at danse kantede bevægelser, men cirkler er kedelige.” Jakob, 1. klasse.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Hva er god klasseledelse ?
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
At tale om sexualitet.
Børn og pædagoger i en digital verden
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Det brede læringsbånd Ejerslykkeskolen. Ramme Indskoling i 3 spor 235 elever 4 børnehaveklasseledere. 20 lærere 4 pædagogmedhjælpere (6 lektioner) 10.
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Robusthed ”I stedet for at bruge alle ressourcerne på at forhindre folk i at falde i floden og drukne, er det bedre at give dem mulighederne for.
Det her talent foregår i nærheden af mig…
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Spiseforstyrrelse og krop Psykoedukation. Erfaring har lært os, at der er en vis sammenhæng mellem følelser og kropslige udtryk Hoppe og danse af sorg?
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Stimulering af væsentlige sider af udviklingen motorikmotorik kropsbevidsthedkropsbevidsthed følelserfølelser fantasifantasi.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Livets Ord Oktober 2017.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Talentudvikling SOSU elever.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Den glade skole på bjerget.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Stimulering af Kreativ dans væsentlige sider af udviklingen motorik
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Stimulering af væsentlige sider af udviklingen motorikmotorik kropsbevidsthedkropsbevidsthed følelserfølelser fantasifantasi

Grundlæggende mål med alle bevægelsesaktiviteter  er at variere, at differentiere, at kommunikere og dette hele tiden i relation til musik eller musikalske elementer. Turde bruge sig selv og bruge bevægelse og dans som et udtryksmiddel.

Fællesskab  Bevægelse og dans er en vidunderlig hjælp til følelse af fællesskab. Fællesskab i bevægelsen kræver ikke så mange tekniske forudsætninger og færdigheder som f.eks. det fællesskab der ytrer sig ved musikalsk sammenspil.

Ny forståelse af børn/brugere  I bevægelsen ser vi pædagoger børn/brugere på en anden måde end når de feks sidder ned. De er mere synlige som hele mennesker. Sikkerhed og usikkerhed, angst og glæde, modstand og parathed meddeler sig igennem deres kropsudtryk og måden at bevæge sig på. Det kan hjælpe os til at forstå den.

Samarbejdet på tværs af alder  børn/voksne og små børn/store børn. Man kommer tæt på og kommer i berøring men hinanden på en naturlig måde.

Tilegnelse af ny musik  Lyst og evne til at tilegne sig ny musik vokser, når musikken skal gives et kropsligt udtryk.

Musiklæring igennem kroppen  Musikoplevelsen bliver meget konkret, musikforståelsen styrkes, og musikudøvelsen stimuleres.

Musikkens grundelementer  bliver oplevet meget konkret – tempo, dynamik, betoning, rytme, puls, mm udtrykkes/bevidstgøres ved hjælp af bevægelsen.

Anvendt orkestermusik:  Georg Frideric Händel ( ) Watermusic Country Dances 1 and 21:41  H.C. Lumbye ( ): Champagne galop 2:15  Petr Tjaikovskij( ) : Nøddeknækkeren Danse russe Trépak 1:12  Ennio Morricone( : The Mission Gabriels oboe (til chifon)2:12

Opvarmning (musikbaggrund nr 4) med chifon-tørklæder.  Gør som jeg. I er mit spejl.  2 og 2. Føre følge. Og byt.  Gør som mit tørklæde. (Mit tørklæde er din krop.)  2 og 2. Gør som hinandens tørklæde. (musikbaggrund nr 3)

Kreativ dans til 1):  Samtale om hvilke associationer musikken giver  Baggrundshistorie om hvordan musikken blev skrevet til King Georges kroning. Musikken blev uropført på festdagen med kongen siddende ved bredden af Themsen mens musikkerne sad i både i både og spillede. Derfor navnet ”Watermusic”.  Fri bevægelse til musikken  Bevidstgørelse af musikkens form  Udfærdigelse af koreografi

 Litteratur: Lene Kold og Ingrid Oberborbeck. Kreativ bevægelse og dans med børn.  Forlaget Dansk Sang Musik og bevægelse i emner fra hele verden.  Kreativ opbygning af bevægelses- og danseforløb, der styrker børnenes musikforståelse og stimulerer deres kropslige og følelsesmæssige oplevelse af musikken.