Personlig ledelse og forandringsledelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
På vej mod en innovativ offentlig sektor
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Arbejdspladsudvikling
Lærerprofessionen.
Ledelse og menneskesyn
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Kids n’ Tweens, Leg og læring
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Chris Argyris f
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Charlotte Schmidt, Chefkonsulent, Koncern HR - TDC A/S
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Her gennemgås tre af de mest anerkendte
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Ledelse af medarbejdere
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
NOEA/Aalborg Universitet
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Personlig ledelse og forandringsledelse
Virksomheder - definition
Projektlederens rolle(r)
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Ledelse i forskellige retninger
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
MBTI Meyer-Briggs typeindikator
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Konflikter og kommunikation
Mere MOST - mindre fravær
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Personlig ledelse og forandringsledelse ledelse af hvem? Mintzbergs ledelsesroller, management 2.0

- C. G. Jungs typelære og Myers-Briggs typeindikatorer + Mintzberg Persontyper - C. G. Jungs typelære og Myers-Briggs typeindikatorer + Mintzberg Tænkning Intellektuel erkendelse eller logiske slutninger Sansning Alle iagttagelser vha sanseorganerne Intuition Perception ad ubevidste veje eller af ubevidst indhold Introvert Vurderetype Ekstrovert Følen Funktion der tildeler noget subjektiv værdi Opfattetype

Individualisering og standardisering Individualisering: Medarbejdere har gået i gul stue, projekt-børn- ,X-faktor og talent generationen, curling-generationen. Ikke autoritetstro, lav loyalitet, efter spurgt arbejdskraft Samtidig en McDonaldisering. – Ensartede arbejdsmetoder, services og produkter, faste metoder og fremgangsmåder. Tag bare på IT-området. Lederens udfordring er bl.a. at få de to umiddelbart modsatrettede tendenser til at gå op i en højere enhed. Versus

Hele personligheden med på jobbet - og i teams Hele personligheden med på jobbet. Det hele menneske med følelser, drømme og kreativitet. Samtidig skal vi kunne samarbejde og interagerer i diverse grupper og teams på kryds og tværs. Det stiller store krav til lederen og til lederrollen.

Ledelse uden tidligere tiders autoritets-platform Hvor ledere tidligere kunne iklæde sig nogle formelle ledelsesroller og ledelsesmarkører, og hvor du viste hvilke forventninger der var til dig som leder og det samme gjorde medarbejderne, skal du i dag i langt højere grad selv definere og italesætte din ledelsesrolle. Og det skal i stigende omfang også bæres gennem din egen person.

Nå virksomhedens mål gennem medarbejdernes personlige mål. Lederens rolle er at nå nogle mål for virksomheden. Metoden er at nå virksomhedens mål via opfyldelse ad medarbejdernes personlige mål. Det er ledernes helt store udfordring at sikre at de to målopfyldelser gensidigt understøtter hinanden. ”Aligning the Stars”. Vi er in ”the peoples business”. - Fra con-sensus til con-cordia. (fra fælles tanke til fælles passion/følelse?

Øvelse Hvad er de 3 største udfordringer for dig som leder? eller Hvad er – efter din vurdering - de 3 største udfordringer som din leder har?

Et bud på en definition af ledelse Vise vejen frem, Inspirere andre til at følge Skabe resultater sammen Ledelse er at holde balancen mellem: Frihed og Grænser Invitere og beslutte Styre og holde sig tilbage Hård forretning og bløde værdier Nærhed og distance 8

Ledelseskompetencemodel Talentudvikling Langsigtet/ strategisk Strategi Kortlægge arbejdsstyrken Forbinde firma og medarbejder brand Hjælpe medarbejderne med at forvalte deres karriere Identificere og udvikle næste generations talenter Opmuntre netværk og socialt samvær Have synspunkt omkring fremtiden Skabe et kundeorienteret syn på strategien Involvere organisationen i strategiudvikling Få organisationen til at følge strategien Personlig kompetence Tænke klart Kend dig selv Modstå stress Lære smidigt Karakter og integritet Pas på dig selv Personlig energi og passion Organisation Individ Daglig ledelse Eksekvering Tekst Kommunikation Fælles retning Styrke kompetencer Have ressourcer til at følge med efterspørgslen Skabe et positivt arbejdsklima Få ændringer til at ske Træffe beslutninger Sikre ansvarlighed Opbygge teams Teknisk dygtighed Kortsigtet/ operationel

Anerkendende ledelse Traditionel problemløsning Anerkendende udforskning Udforskning Hvad gjorde vi hver især, der fik det til at gå godt? Hvordan kan vi sikre os, at dette ikke går galt igen Hvorfor fungerer dette ikke? Hvilke handlinger muliggjorde dette? Hvad er barriererne? Hvordan kan vi udvikle mere af dette Problemfokus Anerkendelse Det skulle du ikke have gjort! Dette fungerer rigtig godt Problemet med det her er…. De 2 akser viser modpoler Dette er godt, det skulle vi gøre igen Det kommer ikke til at virke, fordi…. Du gør et godt stykke arbejde Kritik Konstatering/vurdering Ros 10 10

Øvelse I får til opgave at gøre din arbejdsplads mere attraktiv for såvel kommende som nuværende medarbejdere? Hvilke 3 steder vil I sætte ind? Løs opgaven 2 og 2

Hvad bruger en leder sin tid på? Når man spørger en leder, hvad han/hun bruger sin tid på, så bliver de som regel helt tom i øjnene. Det har de ganske enkelt meget svært ved at svare på . Ledelsesopgaver er typisk er så kompleks og vævet ind i hinanden på kryds og tværs og så konstant skiftende, at det kan være svært at danne sig et overblik. Nogle siger, at man som leder konstant zapper mellem en lang række udfordringer og opgaver. En af de eneste som systematisk og baseret på empiriske undersøgelse har undersøgt hvad en leder beskæftiger sig med er Henry Mintzberg.

Hvad bruger en leder sin tid på? – Henry Mintzberg Henry Mintzberg (født 1939) har beskæftiget sig indgående med ledernes faktiske adfærd. Henry Mintzberg er professor fra McGill University Montreal i Canada. Gennem empiriske studier af amerikanske topledere har han kortlagt hvad lederne rent faktisk bruger deres tid på.

Mintzberg I sin første bog The Nature of Managerial Work (1973) (på dansk: Lederen og hans job, 1976) er Mintzberg optaget af at observere lederes faktisk adfærd på jobbet. Tilgangen var meget utraditionel for sin tid, idet den overvejende del af forskningen tog udgangspunkt i at opfinde teorier og derefter finde empiri, der kunne understøtte de pågældende teorier. Mintzberg fandt empirisk grundlag for, at ledere faktisk ikke var organiserede og selvsikre planlæggere, som de blev fremstillet i den klassiske teori.

Mintzbergs 10 ledelsesroller Interpersonelle roller Topfigur Anfører Forbindelsesled Informationsroller Informations-indsamler Informationsformidler Talsmand Beslutningsroller Initiativtager Problemløser Ressourcefordeler Forhandler

Interpersonelle roller Lederen indgår i en produktiv relation til andre mennesker (interpersonel rolle) Topfigur: Det kan være rent ceremonielt: At træde frem og repræsentere Anfører: Det kan være ved at udvikle og opildne andre i egen organisation: coache, motivere, engagere andre. Forbindelsesled: Det kan også være ift. omverdenen: ved at bygge et personligt netværk til andre organisationer

Informationsroller Den næste hovedrolle som leder består i at være et informationscentrum. Informations-indsamler. Det omfatter indsamling af spændende informationer fra mangfoldige, ofte irregulære kilder. Informationsformidler. Det kan være ved at sprede informationer til de rette modtagere. Talsmand. Det kan være ved at sammensætte informationer på en måde, der fremmer en sag. Spin vil vi nok kalde det i dag.

Beslutningsroller Den tredje hovedrolle en leder har er at træffe beslutninger. Initiativtager. En type beslutninger handler om initiativer Problemløser En anden type vedrører at løse problemer, der ofte opstår uventet. Ressourcefordeler. Tredje beslutning handler om allokering af goder og ressourcer. Forhandler. En fjerde type vedrører det politiske, hvor lederen i modsætning til initiativer og allokeringer ikke "ejer" beslutningsretten, men skal gå i forhandlinger med en stærk modpart. Det kan så gøres enten som part i forhandlingen eller som neutral facilitator, der skal få den politiske proces til at glide.

Øvelse Gå sammen to og to og interview hinanden om hvad du selv som leder/eller din egen leder bruger sin tid på ud fra Mintzberg 10 ledelsesroller (brug kun de 3 hoved-kategorier). Fordel 100% mellem rollerne. - Find i fællesskab frem til et forslag om hvor tidsforbruget med fordel henholdsvis kunne forøges og sænkes.

Gruppe – øvelse Interpersonelle roller Topfigur Anfører Forbindelsesled Informationsroller Informations-indsamler informationsformidler Talsmand Beslutningsroller Initiativtager Problemløser Ressourcefordeler Forhandler

Beslutningsroller Management 2.0

Beslutningsroller Management 2.0 Morgendagens management er mere human og prøver at møde medarbejderne i øjenhøjde Beslutningsroller

Beslutningsroller Management 2.0 Ledelse må tjene et højere formål Må afspejle alle interessenter; samfund og borgere ikke mindst Ledelsesteori må funderes bredt og tage afsæt i politik, biologi og teologi Naturlige hierarkier hvor magt funderes nedefra og naturlige ledere opstår er bedre end hvis de er ledere fordi de er udpeget til det Reducer frygt og øg tilliden Genopfind kontrolsystemerne, fra top-down til selvkontrol Lederskab er at skabe sociale systemer der fremmer innovation og samarbejde Frem diversitet og uenighed frem for konformitet og konsensus Beslutningsroller

slutninger Management 2.0 9. Strategier udvikles ikke top-down, ledelsen vil skabe betingelser for at strategier udvikles nedefra Store organisationer skal nedbrydes i mindre Ledelsessystemer favoriserer status quo, reducer fortidens bindinger Sætte mål og retning i samarbejde med de der har indsigten og ikke magten Udvikle holistisk performance måling med fokus på human capital Find belønningssystemer der fremmer lang sigtede mål frem for kortsigtede gevinster Skab demokratisk information der engagerer medarbejderne i virksomheden Giv de fremtidsorienterede medarbejdere magten Ledelses systemer må indrettes så de faciliterer græsrodsaktivitet og lokale eksperimenter slutninger

Beslutningsroller Management 2.0 18. Skab indre markeder for ideer, talent og ressourcer 19. Afpolitiser beslutningsprocesser 20. Optimer trade offs og sikre sund konkurrence mellem alternativer og inddrag medarbejderne i at finde den rette løsning 21. Frisæt medarbejdernes kreativitet og viden 22. Anspor til at medarbejderne selv etablerer communities drevet af engagement og pasion 23. Sørg for at ledelsen bidrager til at åbne virksomheden op i forhold til omverdenen 24. Ord som effektivitet, fordel og profit bør erstattes af skønhed, retfærdighed og sammenhold 25. Lederes analytisk og deduktive færdigheder bør suppleres med evnen til at tænke konceptuelt og i systemer Beslutningsroller

Øvelse: Et stort statsligt it-projekt går galt Beslutningsroller Øvelse: Et stort statsligt it-projekt går galt

Beslutningsroller Tak for i dag