Kursus for nye skolebestyrelser Vesthimmerlands Kommune Mandag d. 10. september 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Orientering om skolebestyrelsesarbejdet
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Forældremøde på Stestrup Skole
Kursus for nyvalgte skolebestyrelser. Efteråret 2010.
Folkeskolereformen - gør en god skole bedre MEN HVORDAN?
Skolebestyrelsens opgaver
Årsmøde for alle forældre 8. marts 2007 ”Skolen sprænger alle rammer” Årsmøde for alle forældre Mårslet Skole Torsdag den 8. marts 2007 Klokken
Skolebestyrelsens brainstorm
Skolepolitiske visioner og mål
Valgmøde mandag d. 19. maj Skolebestyrelsens sammensætning • 7 forældrevalgte medlemmer (4 år) • 2 medarbejderrepræsentanter (1 år) • 2 elevrådsrepræsentanter.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Skolebestyrelsesvalg 2012 Højvangskolen efterår 2012.
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Kursus for nye skolebestyrelser
Kursus for nye skolebestyrelser Roskilde kommune.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Budget og regnskab Stenmagle skole
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Hvad laver skolebestyrelsen på Dagnæsskolen?
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Det har vi gang i… Bestyrelsens aktiviteter i dette skoleår samt forbindelse til skolens værdier/målsætninger Status pr
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
Skolebestyrelsesarbejdet. Dagsorden for den 10. April Skolebestyrelsen på et overordnet plan Procedure omkring valgprocessen Hvad er så Skolebestyrelsen.
Forældreinformation om skolebestyrelsesvalget Ny skolebestyrelse fra august 2014 Valg hver 4. år Din mulighed for at få indflydelse, nærdemokrati 7 medlemmer.
Skolebestyrelsens årsberetning 2008
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
SKOLEBESTYRELSENS OPGAVER FOLKETINGET BYRÅDET UNDERVISNINGSMINISTERIET BØRNE- OG UNGDOMSDIREKTØR SKOLEBESTYRELSEN: 7 FORÆLDREREPRÆSENTANTER 2 MEDARBEJDERREPRÆSENTANTER.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Skolebestyrelsesarbejdet. Hvor En skolebestyrelse er en bestyrelse på en uddannelsesinstitution, hvor både forældre, elever og lærere samt skolens ledelse.
Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen
Velkommen til skolebestyrelsens arbejde Ved formand for Skole og Forældre Benedikte Ask Skotte.
Maglegårdsskolen Skolebestyrelsesvalg 2006 Valgbestyrelse Kommunalbestyrelsesmedlem: –Marie-Louise Andreassen Nuværende skolebestyrelsesformand: –Morten.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Skolebestyrelsens beretning Skåde skole.
Skolebestyrelsesvalg 2010 Det nye er: Enkeltmandsvalg (Ingen stillere) Brevafstemning (Ingen valgdag) Mulighed for forskudt valg.
Skolebestyrelsens årsberetning 2012/2013. Forældrevalgte medlemmer af Rådhusskolens bestyrelse: Andreas Nørgaard, Poul Møller, Anja Valbak, Anita Godt,
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Hvad kan skolebestyrelsen gøre for at hjælpe skolens arbejde? Færøerne Lørdag d. 28. februar 2009.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Kursus for nyvalgte skolebestyrelser 2010 Kursus for nyvalgte skolebestyrelser 30. september 2010 Kalundborg kommune.
Kursus for kontaktforældre
Dialogmøde 17. januar 2011.
SKOLEBESTYRELSEN på Gilleleje Skole
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Velkommen i skolebestyrelsesarbejdet 2012.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
RAMMER FOR SKOLEBESTYRELSENS ARBEJDE Lovgrundlag og kompetencer
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Valgmøde 7. april Velkomst 2.Skolebestyrelsens arbejde - Det formelle - og i praksis 3.Tidsfrister 4.Opstilling / valgliste 5.Eventuelt.
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Skolebestyrelsens årsberetning Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om –undervisningens.
Skolebestyrelsens årsberetning Hvem sidder i skolebestyrelsen? 7 forældrerepræsentanter: - Lena Uldall, formand, kontaktperson til førskolegruppe.
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
Skolebetyrelsens virke. Hvad SKAL skolebestyrelsen AFGIVE BERETNING INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed BESVARE.
Årgangsforældremøder Skovgårdsskolen Det gode samarbejde Skolebestyrelsen: Beskæftiger sig med principperne for skolens virksomhed Skolelederen:
Præsentation til forældremøde 2016 Skolebestyrelsen Præstø Skole.
Styrelsesvedtægt for Varde Kommunes Skolevæsen.
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Princip for kontaktforældre
Princip for udarbejdelse af principper
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Præsentationens transcript:

Kursus for nye skolebestyrelser Vesthimmerlands Kommune Mandag d. 10. september 2012

Hvem er jeg? Berit Nielsen 2 børn sammen med Niels: Frederik 13 år, 5. klasse og Emma 10 år, 4. klasse Skolebestyrelse: 2. periode på Vorup Skole, hvor jeg er formand. Skole og Forældre: Instruktør gennem 5½ år Hovedbestyrelsesmedlem gennem 6 år Dansk Center for UndervisningsMiljø (DCUM): bestyrelsesmedlem siden marts 2012 Tlf:

Programpunkter Samarbejdet i skolebestyrelsen Skolebestyrelsens kompetence Planlægning af arbejdet Cases – eksempler på spørgsmål til SB

Samarbejdet i skolebestyrelsen

Samarbejde i skolebestyrelsen ”Viljen til at ville, skaber evnen til at kunne”

Skolebestyrelsesarbejde Demokratisk valgt – uden bundet mandat Skolebestyrelsen har ikke arbejdsgiver- og bevillingskompetence Tavshedspligt Habilitet

Skolebestyrelsen som samarbejdsorgan Skolens parter i fællesskab Det gode samarbejde Lær hinanden at kende Gruppesamhørighed Ejerskab til arbejdets resultater

Indgangsvinkel Eleverne Valgt af og repræsenteret alle eleverne (valg hvert år) Kender skolens hverdag, elevøjne! ”Mesterlærer”  Elevrådet, rådgivende for skolens leder

Indgangsvinkel Medarbejderrepræsentanterne Valgt af alle medarbejdere (valgt hver år) Kender skolens hverdag som: medarbejder kollega specialist Specialist på undervisning/læring  Pædagogisk råd, rådgivende for skolens leder

Indgangsvinkel Forældrerepræsentanterne Valg af skolens forældrekreds (valgperiode 4 år, nogle steder 2 år) Kender skolen, med forældre-øjne Kender skolen gennem sit barn Kender skolen fra andre forældre (kontaktforældre, trivselsambassadører mv.) Kender erhvervslivet  Forældrerepræsentant, med udgangspunkt i hele skolen

Indgangsvinkel Skoleledelsen Skolelederen og dennes stedfortræder (faste deltagere i skolebestyrelsen, som sekretærer) Overblik over skolens virksomhed Sparringspartner for skolebestyrelsen i forhold til lovgivning mv Ansvarlig for personale- og elevsager Ansvarlig over for kommunalbestyrelsen og skolebestyrelsen

Skolebestyrelsen som dialogfora ”Lukket” gruppe Åbenhed og tillid Afprøve ideer Lytte Anerkende tilgang

Skolebestyrelsen som forvaltningsorgan Underlagt lovgivningen – Folkeskoleloven Underlagt kommunens rammer – Styrelsesvedtægt, kompetenceplan mv.Styrelsesvedtægt kompetenceplan Ikke underlagt: Kommunalbestyrelsen, forvaltningschefen eller skolens leder!

Skolebestyrelsen som skolepolitisk organ Repræsenterer skolens parter I særdeleshed forældrene, som bor i kommunen Kommunikation med baglandet skal være i orden Høringsret, men! Påvirkningsret – i særdeleshed

Det gode samarbejde Synergieffekt = En god skole, for alle!

Skolebestyrelsens kompetence

Folkeskoleloven Skolestyrelsesvedtægt Principper Den daglige ledelse

§ 44 Fastsætter Indstiller Udtaler Godkender Fører tilsyn Dog undtaget personale- og elevsager Principper Ordensregler og værdiregelsæt Udviklingsarbejde Ansættelser Alle forhold vedr. skolen Læseplaner Skolens budget Undervisningsmidler Planlagt / løbende Lejlighedsbestemt Særlige områder Beretning Kvalitetsrap. jf. §40a stk. 2+3 Aflægger

§44 Fastsætter principper Skole/hjem-samarbejde Arbejdets fordeling Undervisningens organisering Underretning om standpunkt Fællesarrangementer Voksnes deltages i undervisningen Kulturcenteraktiviteter SFO Madordning hvis kommunen har besluttet

Generelt om principper Et princip er en retningslinie, ikke en regel Principperne skal afspejle skolens værdier Skoleledelsen skal have handlemuligheder Skoleledelsen skal begrunde en afvigelse fra et princip Skolebestyrelsen bør jævnligt evaluere principperne Er der ikke fastsat et princip, træffer skolelederen beslutning (jf. vedtagne værdier mv.)

Kan arbejde med principper for: A Afgangsbevis Ansættelse/afskedigelse B Badning Besøg i hjemmet Budget Børnehaveklasse D Deletimer Disciplin E Elevoplysninger ElevtaI Energiforbrug Elevplaner Elevråd Evaluering F Ferier Forebyggelse Forsikring Forsømmelser Forældre, nye Fremmedsprog Fremmedsprogede elever Fri kvarter Fritagelse fra undervisning Fritidsforhold Fritidsundervisning Fællesarrangementer Fælles Rådgivende Organer G Glemte sager H Holddannelse Hærværk I Idræt Inde-/udeordning Indretning Indskoling Information Inventar IT og medier K Karakterbøger Karakterer Klassekvotienter Klassens tid Konfirmation Kontaktforældre Kvalitetsrapport L Legeplads Lejrskole Lektier Lektie-café Lokaler Lærer teams Lærernes arbejdstid Læseplaner M Mellemtrinet Mobning Morgensang O Opdragelse Opførsel P P-fag PPR Projektprøve Prøver Pædagogik Projektprøve Prøver SSP Sundhed og sygdom T Tandklinik Temauger Timefordelingsplan Traditioner Tyveri Tøj U Uddannelses- erhvervs- og arbejdsmarkeds- orientering Underretning om elevernes udbytte Udskoling Udsmykning Undervisningens kvalitet Undervisnings midler Undervisningsmiljø (UU) Ungdommens Uddannelsesvejledning V Virksomhedsplan Værkstedsfag Å Årsplaner Pædagogik Pædagogisk råd R Ringetider Rusgifte Rygning S Samarbejdsudvalg Samlæsning SFO Skolebibliotek Skoleblad Skolebod/kantine Skoledistrikt Skolefest Skole/hjem-samarbejde Skole/hjem-samtaler Skolekørsel Skolens indeklima Skolens ledelse Skolens kontor Skolepatrulje Skolesekretær Skolevejen Skolevejleder Specialundervisning Sponsorering

Princip for at lave principper En temadrøftelse på skolebestyrelsesmødet danner udgangspunkt for udarbejdelse af princip eller principper for temaet/området. Med udgangspunkt i drøftelserne og alle parters input, beslutter skolebestyrelsen hvordan det videre forløb m.h.t. udarbejdelse af principper skal forløbe: Forslag til princip udarbejdes af skolens leder i samarbejde med skolebestyrelsesformand. Det fastsættes hvornår princippet skal forelægges for bestyrelsen (næste møde eller efterfølgende møde). Der nedsættes en arbejdsgruppe som inden for en af bestyrelsen fastsat tidshorisont undersøger detaljer og muligheder og udarbejder forslag til princip. Arbejdsgruppens deltagere besluttes af bestyrelsen – elever, lærere, forældre fra bestyrelsen, kontaktforældre, skoleledelsen.

Princip for at lave principper (fortsat) Forslag til principper forelægges skolebestyrelsen som kommenterer. Evt. ændringer til udkastet indarbejdes i princippet. Bestyrelsen beslutter evt. høringsrunde til skolens parter. Afhængig af princippets tema / område høres elevrådet, pædagogisk råd / øvrige medarbejdere, forældreråd / kontaktforældre. Parternes svar fremlægges på skolebestyrelsesmøde. Bestyrelsen drøfter evt. ændringer, princippet tilrettes og vedtages. Princippet lægges på skolens hjemmeside og alle skolens parter informeres om det nye princip. Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den XX.XX.XX ___________________________________ Formand for skolebestyrelsenSkolelederen

§ 44 Fastsætter Indstiller Udtaler Godkender Principper Ordensregler og værdiregelsæt Udviklingsarbejde Ansættelser Alle forhold vedr. skolen Læseplaner Skolens budget Undervisningsmidler Beretning Kvalitetsrap. jf. §40a stk. 2+3 Aflægger Fører tilsyn Dog undtaget personale- og elevsager Planlagt / løbende Lejlighedsbestemt Særlige områder

Fører tilsyn Dog undtaget personale- og elevsager Planlagt / løbende Lejlighedsbestemt Særlige områder

Kort pause

Planlægning af skolebestyrelsens arbejde

Planlægning – hvorfor? Giver overblik Mulighed for at prioritere og sætte fokus på de vigtigste opgaver Metode og rutine i opgaveløsningen Løbende status og evaluering At få indflydelse

Overordnet planlægning af Temaer / opgaver (skal-kan-vil) Tidsplan / årshjul (1-3 år)

Status Folkeskolelovens § 44 Styrelsesvedtægten – evt. bilag Status på skolen: Værdier (værdiregelsæt) Principper Ordensregler Udviklingsarbejde Budget (økonomi og ressourcer) Læseplaner Evt.

Hvad er det så vi VIL arbejde med? Planlægningsmøde hvor alle temaer kommer på bordet Forældrene, lærerne, eleverne og skoleledelsen. Opdeling og prioritering af opgaverne Eleverne og undervisningen Forældrene og skolen Overordnet planlægning og drift

Eksempel på årsplan EmneEleverne og undervisningen Forældrene og skolen Overordnet planlægning og drift AugustOrdensregler og værdiregelsæt Fællesarrangementer Tilsynsopgaven Udendørs anlæg Udpegning af delegeret til Skole og Forældre SeptemberLæseplaner Kvalitetsrapporten for sidste skoleår KontaktforældreVirksomhedsplan OktoberUndervisningens organisering Undervisningsmiljø ElevplanerSkolebestyrelsens bagland Inventar NovemberTrivsel og sundhedHalvårsmeddelelse fra SB Skolens interne budget (næste år) DecemberKlassens tidSkolen og lokalsamfundet Budgetstatus

Planlægning En plan er optimal på tidspunktet for vedtagelsen! Ting Tar’ Tid!

Gode råde – egen erfaring Afstem forventninger til hinanden og arbejdet Brug gerne førstkommende møde til at finde ud af hvorfor I sidder i SB? hvad I godt vil vide mere om? Hvad I godt vil arbejde med? Gennemgå styrelsesvedtægt og kompetenceplanen i fællesskab, så I har samme udgangspunkt. Lav en årsplan/årshjul Det giver ro, når alle ved hvilke opgaver der skal nås Ingen overraskelser eller ”hov, budgettet skal vedtages lige om lidt” Muligheden for ”at glemme” opgaver minimeres

Hvor kan jeg få hjælp? Bøgerne: Skolebestyrelsens håndbog, købes gennem Skole og Forældre Håndbog for skolebestyrelsesmedlemmer af Ivar Bak Kontakt Skole og Forældre på telefon

Cases – eksempler på spørgsmål til SB Skolebestyrelsen drøfter, hvordan man kan informere forældrene om skolebestyrelsens arbejde. Skolebestyrelsen ønsker, at referater fra møderne gøres tilgængelig på skolens hjemmeside. Bestyrelsen ønsker adgang til, at det enkelte medlem kan henvende sig til forældrene direkte på ”forældreintra” om aktuelle emner, som det enkelte medlem finder relevant i forhold til skolens virksomhed. På baggrund af denne case bedes I drøfte, hvordan en skolebestyrelse sikrer kontakten til de øvrige forældre. Ligeledes kan I med fordel drøfte, hvordan og hvornår en skolebestyrelse udøver sin kompetence.

Cases – eksempler på spørgsmål til SB Skolelederen fremlægger forslag til skoens budget gældende for et skoleår. Budgettet er udarbejdet på baggrund af forslag fra lærerne (fagudvalgene), og det har været behandlet i i MED- udvalget. I budgettet er indeholdt anskaffelser af 10 projektorer, som ønskes opsat fast i 10 lokaler. Indkøbet betyder, at der i budgetåret er færre midler til indkøb af bogmateriale. Bestyrelsen kan ikke godkende forslaget, da anskaffelserne går ud over indkøb af bogmateriale. I bedes med baggrund af denne case drøfte, hvordan skolebestyrelsen kan håndtere at skulle prioritere i fx den økonomiske ressource. Ligeledes kan der med fordel overvejes, hvordan dialogen med skolens personale håndteres.

Cases – eksempler på spørgsmål til SB Skolebestyrelsen skal udarbejde høringssvar til reduktioner i kommende års budget. Bestyrelsen ønsker at reagere mod dette, ved at skrive et læserbrev i den lokale avis, hvor man vil gøre opmærksom på konsekvenserne af besparelserne. Bestyrelsen beder skolelederen om at udarbejde forslag til et læserbrev. Et læserbrev, som formanden skal ”lægge navn til.” Skolelederen afviser at skrive et sådan forslag med henvisning til rollen som loyal embedsmand. Med baggrund i denne case kan I drøfte rollefordelingen mellem skolens ledelse og skolebestyrelsen. I kan med fordel drøfte forskellen mellem det politiske niveau(skolebestyrelsen) og embedsværket(skoleledelsen).

Cases – eksempler på spørgsmål til SB Du bliver som skolebestyrelsesmedlem kontaktet telefonisk lørdag eftermiddag af en mor, som er utilfreds med, at hendes søn kun kan få tre timers specialundervisning i dansk næste skoleår. Hun beder dig om at gøre noget ved det! Hvad vil du gøre? Med baggrund i Jeres drøftelser af ovenstående case, bedes I diskutere, hvordan I i skolebestyrelsesarbejdet vil tackle forskellige henvendelser fra forældre til enkelt medlemmer af skolebestyrelsen, og hvilke hensigtsmæssige aftaler, I kan lave med hinanden.

Cases – eksempler på spørgsmål til SB En tilflytter henvender sig til dig som bestyrelsesformand. Han sidder med sin datters skoleskema i hånden og er utilfreds med, at undervisningen foregår som klasseundervisning. Der, hvor de kommer fra, var mindst halvdelen af tiden på tværs af klasser, og i øvrigt er han utilfreds med, at skolen ikke har flere computere. Hvad giver denne henvendelse dig overvejelser i retning af? Og hvad vil du svare? Med baggrund i Jeres drøftelser af ovenstående case, bedes I diskutere, hvordan I, i skolebestyrelsesarbejdet, vil tackle forskellige henvendelser fra forældre til enkelt medlemmer af skolebestyrelsen, og hvilke hensigtsmæssige aftaler, I kan lave med hinanden.

Spørg løs………