Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Finsenscentret den 25. marts 2014
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Måske er I gode venner i et år,
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Set i forældreperspektiv
Caseoplæg om Facebook.
Hvad kom der ud af TUPVAK?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Forandring, forankring og fælles fokus
Energi- & Vandværkstedet
Hvad gør livet så værdifuldt?
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
Lederudvikling.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Psykoedukation til unge i OPUS
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
1 Vi skal have et godt tilbud!  En bevægelse, der giver mening og resultater  Hjælpearbejde, der nytter  Personlig udvikling  Et kristent fællesskab.
Arbejdspladsudvikling
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Tillid Temadag for AMIR
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Ballerup Kommune Det Gode Liv. Baggrund og set-up Ideen bag – hvorfor nu det her? fra undersøgelse til co-creation fra kontrol til tillid at drive og.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Kend din Kerneopgave Silkeborg September 2014
Mølholm Skole Baggrund & optakt til skolebestyrelsens arbejde med skolen i bevægelse.  Processen vedr. fremtidens skole blev præsenteret, og igangsat.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Sammen finder vi ud af det
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Aarhus kommune: OrganiCity Evt. billede. Den kommunale udfordring.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen

Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Fremtidens mål for SAB 23/5 – 2018 Formål med mødet: At sammensætte en styregruppe, der kan træffe overordnede beslutninger samt varetage SAB’s samlede.
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan Opsamling på arbejdet med UDFORDRINGEN på ffUKs årsmøde 2014

En interview-model, hvor de forskellige aktører interviewer hinanden på kryds og tværs med udgangspunkt i "hvorfor?" / lean-metoden, 5x why.   De perspektiver og input, som interviewene tilvejebringer skal efterfølgende samles og valideres af alle aktørerne.

Vi starter med at lave en konkurrence eller lignende med det formål, at få de unge til at bruge byrummet noget mere. Det lokale gymnasiums medielinie er deltagere i konkurrencen om at lave den bedste film, der kan provokere/motivere målgruppen til at komme med forslag inden for temaet (kerneopgaven).   Forslagene kan have karakter af en ønskeseddel om, hvad de bedst kunne tænke sig til (jul) af kommunen inden for temaet byrum (kan bruges både før og efter lejrbålstemaet). Lejrbålet bringer alle ud af deres vante rammer og sidestiller dem i en uhøjtidelig kontekst for at diskutere ideer og muligheder. Der oprettes en facebook, hvor borgere kan bringe deres ideer frem, så alle har mulighed for at like dem eller udvikle videre på dem.

"Fremtidsbussen"/"Sambus"   En bus, der kører rundt i x kommune. Alle borgere, politikere, medarbejdere, foreninger og repræsentanter fra erhvervslivet inviteres på skift til at køre med bussen rundt i kommunen. I bussen faciliteres dialog om kerneopgaven og hvordan denne løftes. Fx. kunne passagererne i bussen bedes om at tage billeder af det, der er vigtigt for dem. De billeder kunne så sendes til et sted, hvor bussen holder ind, og hvor man så tager dialog om billederne og deres betydning for kerneopgaven. Bussen holder ind ved forskellige steder fx ved erhvervsvirksomheder, spændende sites i kommunen, relevante kommunale sites m.m. Dialog om: Hvad er vigtigt for dig i din by/det sted du bor? Hvad er vigtigt for vores fælles kommune/by - hvilke prioriteringer. Hvordan løses de opgaver? Hvem løser dem bedst m.m. Hvordan får vi fat i deltagerne/passagererne?: Vi lokker med lækkert - fx. mad og drikke og hygge. Kaffe og chokolade er et must. Tordenskjolds soldater tager en ven med. Næste gang tager vennen en ven med og næste gang vennens vens ven :). Vi prøver at sprede budskabet via pay it forward princippet. "Fremtidsbussen"/"Sambus"

”Det er OK ikke at have svaret”

Tanken er, at inddrage aktører i definitionen af kerneopgaven ved at lade dem være en del af os for en dag. Afhængig af det område, der ønskes input på, arrangeres at aktøren for en given periode kan observere udvalgte dele af den kommunale organisation. Fx en borger i en børnehave, en virksomhedsagent i jobcentret eller en sygemeldt i et genoptræningscenter. Efterfølgende interviewes borgeren, idégenering og gode ideer. Lederen af afdelingen forpligter sig på at realisere en af aktørens idé. Orienteringsløb i kommunen - find kerneopgaven.

Løsningslaboratorier til definition af kerneopgaverne   Stor variation stemmer bydes ind via pressedækning på tværs af interesse, fag, lyst krav, behov, erfaring, viden etc,) Dialogstyret workshop med prototyper som resultat Ud fra de forskellige varianter af prototyper defineres den konkrete kerneopgave Proces: Hvad er vores fælles opgave? Drømme for lokalsamfundet eks. Hvad lykkes vi med nu Hvordan kan vi lykke med dette i fremtiden?    Krydret med kompetencer, ønskker, behov, skepsis,

Tænk forfra og beskriv kommunens rolle   deltagerne er en bred vifte af de interessenter der er omkring emnet som kan være Kommunen som virksomhed, en skole, hjemmeplejen etc. Det er forudsætning for at få det rigtige udbytte af processen, at der er borgere eller brugere blandt deltagerne. Vi indleder med at nulstille den verden vi kender, dvs. vi starter på et blankt lærred eller en bar mark. - tænke forfra… NU HAR VI IKKE...(Kommunen, skolen etc.) Derefter inviterer vi deltagerne til at skabe det igen efter deres eget hoved i en form for kreativ proces, som kan bruge mange metoder. Det er en samskabelse og derfor en gruppeproces. Ud fra det vi har skabt i processen, definerer deltagerne sammen - hvad er kommunens rolle i dette. Den rolle der beskrives, er kerneopgaven. Processen kan medføre at kerneopgaven er en anden og ny, i forhold til den vi selv ville definere i administrationen. Tanker bag processen: Ved at bygge op og tale om det undervejs (3D-dialog), får vi indblik i hvad der er det vigtige for de deltagere der er sat sammen. Det er en god ide at invitere "jokere" med, som kan udfordre vores fordomme. Det giver vitaminer til forståelsen af kerneopgaven og borgernes og brugernes opfattelse af kommunens rolle i deres "liv/hverdag". Det giver også en forståelse blandt borgerne og brugerne for deres egen rolle.

Definition af kerneopgaven som en proces med fire overordnede faser   1. Fase. Stil det gode indledende spørgsmål 2. fase: gå på opdagelse der hvor kommunen møder borgerne ved hjælp af fotosafari, interview, observation, nekrolog. Her er brugerne/ borgerne, medarbejdere og ledere i centrum. 3. Fase: på baggrund af dataindsamlingen går administrationen (leder og medarbejdere) og politikere sammen og definerer kerneopgaven 4. fase: kerneopgaven præsenteres på borgercamp og sammen finder man nye måder at løse kerneopgaven på.