Kristine Kousholt, post doc, ph.d.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Læreruddannelsens didaktik
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Skolereformen Overordnede mål:
Kvalitet FFA, Fredensborg 22. November 2012
Evaluering Hvordan kan man evaluere velfærdssamfundet?
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Inge M. Bryderup Unges vej ud af marginalisering og stigmatisering – et ungeperspektiv på deltagelse i LIMBO LAND et selvstændigt forskningsprojekt i tilknytning.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
”Innovativ kompetenceudvikling” - fra patientskole til formidling i hverdagen FS 30 Landsmøde d. 9/ Lektor Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet,
Lærermiddelkultur(er)?
En undersøgelse på voksensocialområdet
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Instituttet for Blinde og Svagsynede
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Børnefællesskabers betydning?
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring i et vejledningsperspektiv
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Velkommen.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Digitale biblioteker og web 2.0
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Social skævrekruttering til uddannelse
1 Social skævrekruttering til uddannelse – læreres og vejlederes betydning for ’mønsterbrud’. Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Styringsteknologier og professionel praksis - På tværs af familiearbejde og inklusion i skolen v Charlotte Højholt, RUC 3 pointer Når vi diskuterer politiske.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Inklusion og Specialviden
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Feedback – fra et elevperspektiv
Hvordan motiverer vi de unge?
Sygeplejerskers efter- og videreuddannelse -
Præsentationens transcript:

Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueret Deltagelse i folkeskolens evalueringspraksis

Evalueringer – mellem termometerhypotese og bivirkningshypotese (Kvale, 1980) Termometerhypotese – den antagelse at evalueringer efterlader det evaluerede uændret. Bivirkningshypotesen – antagelsen om at den metode, som skal måle indlæring i sig selv bliver mål for indlæring og derved får betydning for indlæringsformen (Kvale, 1980).

Der er blevet taget udgangspunkt i, at evaluering får betydning for den praksis, som skal evalueres – altså i forlængelse af bivirkningshypotesen. (jf. også Dahler-Larsen, 2006 om konstitutive virkninger).

Skolens evalueringspraksis er medkonstituerende for det, evalueringerne søger at måle Afhandlingens særlige bidrag: at elevernes fællesskaber indgår heri

Insisteret på at forstå ud fra deltagernes perspektiver Præsentation af afhandlingen: ’Evalueret – deltagelse i folkeskolens evalueringspraksis’ En undersøgelse af konkret brug af evalueringsmetoder i tre danske folkeskoler Insisteret på at forstå ud fra deltagernes perspektiver

Deltagende observation og interviews i tre klasser på tre skoler: Birkeskolen Elmeskolen Fyrreskolen Klasse: 4. Klasse 5. Klasse 7./8. Klasse

Elevsamtalen som evalueringspraksis 1. Analyse Elevsamtalen som evalueringspraksis Lærer og elever har forskellige perspektiver på elevsamtalen De elever, som taler meget, bidrager til at læreren bedre kan støtte deres læreprocesser.

Uddrag fra et børneinterview: Asgar: ”Så vil de synes… så er det lige som om en lærer ikke kan lide én, og så kan det være, at man ikke får en særlig god karakter eller sådan noget, ligesom hvis de ikke kan lide én. Rosa: ”Det har ikke noget med det at gøre. De må ikke give en lav karakter, hvis de ikke kan lide én.” Asgar: ”Jo, de kan også godt, hvis de kan lide én, så kan de også give en høj karakter.” Rosa: ”Det kommer da an på det, man laver.” Asgar: ”Man kan også, hvis man ikke kan lide én.” Rosa: ”Må man godt give lave karakterer, hvis man ikke kan lide børn?” Asgar: ”Nej, man må ikke, men man kan jo godt.”

Børnenes grunde kan skabe viden om deltagelse i skolens evalueringspraksis Børnenes grunde er væsentlige aspekter af en fælles erkendelsesinteresse

Selvevalueringer i folkeskolen 2. Analyse Selvevalueringer i folkeskolen At lære at sætte mål for egen læring. I krydsfeltet mellem elevernes engagementer og lærernes opgaver.

Læreres vurderinger af selvevalueringer: Lærer: ”[…] Men der ligger én på samme ringe niveau som hende [en pige som er fagligt lavt præsterende og ikke har evalueret sig selv derefter], og han havde vurderet sig selv fuldstændig efter – han ved godt, han har svært ved at læse i forhold til sine kammerater. Han ved godt… og det er ok, fordi det arbejder vi på. Det er bare sådan en helt anden holdning at have, og han har vurderet sig selv meget rigtigt i forhold til virkeligheden.” (mine fremhævelser)

Evalueringspraksis som lagdelt – fejl, rettelser og dygtighed kan skabe nye betydninger Det bliver derved mangetydigt, hvad der kan evalueres

Afslutning – en forhåbning At forstå dygtighed som knyttet til de læringsbetingelser, vi stiller for vores børn En succesfuld eller ikke-succesfuld brug af selvevalueringer afhænger af, hvordan vi strukturer skolen i øvrigt

Anvendt litteratur: Dahler-Larsen, P. (2006). Evalueringskultur. Et begreb bliver til. Odense: Syddansk Universitetsforlag. Dreier, O. (1999b). Læring som ændring af personlig deltagelse i sociale kontekster. In K. Nielsen & S. Kvale (Eds.), Mesterlære - Læring som social praksis (pp. 76-99). København: Hans Reitzels Forlag. Dreier, O. (2001). Virksomhed - læring - deltagelse. Nordiske Udkast, 29(2), 39-58. Dreier, O. (2002 (1993)). Psykosocial behandling. En teori om et praksisområde (2 ed.). København: Dansk Psykologisk Forlag. Dreier, O. (2003). Subjectivity and Social Practice (2nd ed.). Aarhus: Center for Health, Humanity, and Culture, Department of Philosophy, University of Aarhus. Dreier, O. (2006). Imod abstraktionen af struktur. Nordiske Udkast, 34(1), 3-13. Dreier, O. (2007). Generality and particularity of knowledge. In V. V. Deventer, M. T. Blanche, E. Fourie & P. Segalo (Eds.), Citizen City. Between constructing agent and constructed agency (pp. 188-196). Ontario: Captus Press.

Dreier, O. (2008). Psychotherapy in Everyday Life Dreier, O. (2008). Psychotherapy in Everyday Life. New York: Cambridge University Press. Holzkamp, K. (1979). Den kritiske psykologis kategorielle og teoretiske opfattelse af formidlingen mellem de konkrete individer og deres samfundsmæssige livsbetingelser. In O. Dreier (Ed.), Den kritiske psykologi (pp. 189-201 ). København: Rhodos. Holzkamp, K. (1998). Daglig livsførelse som subjektvidenskabeligt grundkoncept. Nordiske Udkast(2), 5-31. Holzkamp, K. (2005). Mennesket som subjekt for videnskabelig metodik. Nordiske Udkast, 33(2), 5-33. Højholt, C. (1993). Brugerperspektiver. Forældres, læreres og psykologers erfaringer med psykosocialt arbejde. København: Dansk Psykologisk Forlag. Højholt, C. (1999). Tilegner indlæringsvanskeligheder sig børn? In E. Axel, K. Baltzer, C. R. Hansen & J. Mammon (Eds.), Virksomhed, viden, læring (pp. 127-150). Oxford: Aarhus Universitetsforlag.

Højholt, C. (2001). Samarbejde om børns udvikling Højholt, C. (2001). Samarbejde om børns udvikling. Deltagere i social praksis (Vol. 1). København: Nordisk Forlag.  Højholt, C. (2005). Præsentation af praksisforskning. In C. Højholt (Ed.), Forældresamarbejde. Forskning i fællesskab (Vol. 1, pp. 23-46). Gylling: Dansk Psykologisk Forlag. Kousholt, K. (2009). Evalueret. Deltagelse i folkeskolens evalueringspraksis. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet, København. Kvale, S. (1980). Spillet om karakterer i gymnasiet. Elevinterviews om bivirkninger af adgangsbegrænsning. København: Munksgaard.