Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHarald Strøm Redigeret for ca. et år siden
1
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved Jonas Heide Smith (smith@itu.dk)
2
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) PRESENTATION Jonas Heide Smith Ph.d.-stipendiat, DiAC (ITU) Tilknyttet Center for Computer Game Research Copenhagen smith@itu.dk
3
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) OVERBLIK To forskningsretninger Kultur- og medievidenskabelige perspektiver Psykologiske effektperspektiver Videnskabeligt og teoretisk udgangspunkt Antropologi, etnografi, litteraturvidenskab/semiotik, mediehistorie Behaviorisme, socialpsykologi Undersøgelses metoder Overvejende kvalitative (interview og observation) Overvejende kvantitative (kontrollerede forsøg) Hovedinteress er Betydningsdannelse, mediernes rolle og funktion Mediernes holdnings- og adfærdsmæssige effekt
4
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) OVERBLIK Dansk universitetsforskning Primært kulturvidenskabeligt orienteret Brug af medier Opmærksomhed på magtkampe (og mediepanik) Sjældent hypoteseafprøvende Eksempler Carsten Jessen: Børn, Leg og Computerspil (1989-2001) Birgitte Holm Sørensen: Børns opvækst med interaktive medier - i et fremtidsperspektiv (ca. 1999-2001) Det undersøges, hvilken betydning 7 -14 årige børns anvendelse af de nye medier i skole, hjem og fritidsinstitution har for deres socialisation, (selv- )dannelse og for børnekulturen generelt. Kirsten Drotner, Gitte Stald m.fl.
5
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) OVERBLIK Konklusioner Man kan ikke undersøge medieeffekt i et laboratorium (antagelse) Børn og unge er aktive og selektive mediebrugere Computerspil ligner andre former for leg Skepsis overfor computerspil ligner til forveksling reaktion på andre nye medier Grand Theft Auto III – Vice City (Rockstar, 2003)
6
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) OVERBLIK Spilforskning p.t. Ikke kulturfokuseret Interesseret i æstetik, ontologi, design etc. Spilkonference i sidste uge uden et ord om PEGI Forskning i børn, unge og spil vil primært foregå i ministerielt regi og mhp. leg og læring (f.eks. DPU)
7
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) MERE… Meget at dette er grundigt beskrevet på http://www.medieraadet.dk http://www.medieraadet.dk Se også Simon Egenfeldt-Nielsen og Jonas Heide Smiths ‘Den digitale Leg’ (Hans Reitzels Forlag, 2000)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.