Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Social skævrekruttering til uddannelse – læreres og vejlederes betydning for ’mønsterbrud’. Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Social skævrekruttering til uddannelse – læreres og vejlederes betydning for ’mønsterbrud’. Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet."— Præsentationens transcript:

1 1 Social skævrekruttering til uddannelse – læreres og vejlederes betydning for ’mønsterbrud’. Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.

2 2 Social skævrekruttering i uddannelsessystemet Er den sociale skævrekruttering et resultat af forskelle i forudgående kvalifikationer? Hvilken rolle spiller ambitioner og selvtillid? Bidrager lærere og vejledere til ’mønsterbrud’?

3 3 Datagrundlag: ”Et spørgsmål om klasse?” (2006) Alle personer, der boede i Danmark i 2001, født i perioden 1954-1971 1,4 millioner personer (totalpopulation) ”Catching up Qualifications or Fooling Around”? (2007) En spørgeskemaundersøgelse til en repræsentativ stikprøve af studenterne fra 2007-årgangen Svarprocent: 81

4 4 Social oprindelse og uddannelsesniveau, mænd født 1954-1971: Uddannelse: Fars erhverv: Grund skole Erhvervs- praktik KVUMVULVUTotal Leder/ejer1,62,33,34,05,22,8 Akademiker0,90,82,24,110,82,4 Højere funktionær 1,21,84,67,912,23,6 Ufaglært41,025,416,012,16,925,0

5 5 Social oprindelse og uddannelsesniveau, kvinder født 1954-1971: Uddannelse: Fars erhverv: Grund skole Erhvervs- praktik KVUMVULVUTotal Leder/ejer1,62,34,13,55,12,8 Akademiker0,8 2,83,811,02,5 Højere funktionær 1,12,05,65,913,03,8 Ufaglært40,626,615,214,56,224,4

6 6 Udviklingen over tid RESTGRUPPEN: Færre børn af ufaglærte havner i ’restgruppen’: 46% i 1981 vs. 35 % i 2001. Men nedgangen har været endnu større i andre sociale grupper! VIDEREGÅENDE UDDANNELSER: En positiv udvikling mellem 1900 og 1970. Derefter gik den sociale mobilitet i stå. GYMNASIET: En positiv udvikling især blandt piger med ufaglærte forældre: 29% i 1982 vs. 45% i 2002.

7 7 Social oprindelse og indkomst på forskellige uddannelsesniveauer: Uddannelse: Fars erhverv: Grund skole Erhvervs- praktik KVUMVULVU Leder/ejer +15,4+14,5+13,2+10,8 Akademiker +14,2+12,6+10,1+5,5+4,3 Højere funktionær +11,1+10,7+8,2+8,3+4,7 Ufaglært0,0

8 8 Forklaringer på social skævrekruttering: Økonomi Værdier Social position Kulturelle forskelle Kulturel deprivation

9 9 Social oprindelse, gymnasiekarakterer og andel med opnået LVU: Karakterer: Fars erhverv: 5,5-6,97,0-7,98,0-8,99,0-9,910,0-13,0 Leder/ejer4,613,934,660,567,9 Akademiker9,121,343,065,577,4 Højere funktionær 7,117,039,963,675,7 Ufaglært2,1 6,718,738,348,1

10 10 Ambitionsniveau efter social oprindelse blandt 2007-studenterne:

11 11 Selvtillid efter social oprindelse blandt 2007- studenterne:

12 12 Andel med høj selvtillid efter social oprindelse på tre uddannelsesniveauer:

13 13 Påvirkningskanaler:

14 14 Påvirkningskanaler efter social oprindelse:

15 15 Planlagt uddannelse blandt børn af faglærte/ufaglærte:

16 16 Planlagt uddannelse blandt børn af faglærte/ufaglærte:

17 17 Andel blandt børn af faglærte/ufaglærte, der vil læse på universitetet efter påvirkningskilde:

18 18 Mere information om uddannelse og ’social arv’ http://www.socsci.aau.dk/ccws/debat/Foolingaround/foolin garound.htmhttp://www.socsci.aau.dk/ccws/debat/Foolingaround/foolin garound.htm http://www.socsci.aau.dk/ccws/debat/klasse/klasse.htm


Download ppt "1 Social skævrekruttering til uddannelse – læreres og vejlederes betydning for ’mønsterbrud’. Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google