Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEdvard Groth Redigeret for ca. et år siden
1
1 Social skævrekruttering til uddannelse – læreres og vejlederes betydning for ’mønsterbrud’. Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.
2
2 Social skævrekruttering i uddannelsessystemet Er den sociale skævrekruttering et resultat af forskelle i forudgående kvalifikationer? Hvilken rolle spiller ambitioner og selvtillid? Bidrager lærere og vejledere til ’mønsterbrud’?
3
3 Datagrundlag: ”Et spørgsmål om klasse?” (2006) Alle personer, der boede i Danmark i 2001, født i perioden 1954-1971 1,4 millioner personer (totalpopulation) ”Catching up Qualifications or Fooling Around”? (2007) En spørgeskemaundersøgelse til en repræsentativ stikprøve af studenterne fra 2007-årgangen Svarprocent: 81
4
4 Social oprindelse og uddannelsesniveau, mænd født 1954-1971: Uddannelse: Fars erhverv: Grund skole Erhvervs- praktik KVUMVULVUTotal Leder/ejer1,62,33,34,05,22,8 Akademiker0,90,82,24,110,82,4 Højere funktionær 1,21,84,67,912,23,6 Ufaglært41,025,416,012,16,925,0
5
5 Social oprindelse og uddannelsesniveau, kvinder født 1954-1971: Uddannelse: Fars erhverv: Grund skole Erhvervs- praktik KVUMVULVUTotal Leder/ejer1,62,34,13,55,12,8 Akademiker0,8 2,83,811,02,5 Højere funktionær 1,12,05,65,913,03,8 Ufaglært40,626,615,214,56,224,4
6
6 Udviklingen over tid RESTGRUPPEN: Færre børn af ufaglærte havner i ’restgruppen’: 46% i 1981 vs. 35 % i 2001. Men nedgangen har været endnu større i andre sociale grupper! VIDEREGÅENDE UDDANNELSER: En positiv udvikling mellem 1900 og 1970. Derefter gik den sociale mobilitet i stå. GYMNASIET: En positiv udvikling især blandt piger med ufaglærte forældre: 29% i 1982 vs. 45% i 2002.
7
7 Social oprindelse og indkomst på forskellige uddannelsesniveauer: Uddannelse: Fars erhverv: Grund skole Erhvervs- praktik KVUMVULVU Leder/ejer +15,4+14,5+13,2+10,8 Akademiker +14,2+12,6+10,1+5,5+4,3 Højere funktionær +11,1+10,7+8,2+8,3+4,7 Ufaglært0,0
8
8 Forklaringer på social skævrekruttering: Økonomi Værdier Social position Kulturelle forskelle Kulturel deprivation
9
9 Social oprindelse, gymnasiekarakterer og andel med opnået LVU: Karakterer: Fars erhverv: 5,5-6,97,0-7,98,0-8,99,0-9,910,0-13,0 Leder/ejer4,613,934,660,567,9 Akademiker9,121,343,065,577,4 Højere funktionær 7,117,039,963,675,7 Ufaglært2,1 6,718,738,348,1
10
10 Ambitionsniveau efter social oprindelse blandt 2007-studenterne:
11
11 Selvtillid efter social oprindelse blandt 2007- studenterne:
12
12 Andel med høj selvtillid efter social oprindelse på tre uddannelsesniveauer:
13
13 Påvirkningskanaler:
14
14 Påvirkningskanaler efter social oprindelse:
15
15 Planlagt uddannelse blandt børn af faglærte/ufaglærte:
16
16 Planlagt uddannelse blandt børn af faglærte/ufaglærte:
17
17 Andel blandt børn af faglærte/ufaglærte, der vil læse på universitetet efter påvirkningskilde:
18
18 Mere information om uddannelse og ’social arv’ http://www.socsci.aau.dk/ccws/debat/Foolingaround/foolin garound.htmhttp://www.socsci.aau.dk/ccws/debat/Foolingaround/foolin garound.htm http://www.socsci.aau.dk/ccws/debat/klasse/klasse.htm
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.