Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Hjerterum og opsøgende funktion
Hvad er familieklassen
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Roskilde Tekniske Skole
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Greve Kommune, center for Børn og Familier Marts 2011.
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
Talentinternat modul 3..
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Forældremøder på Kalbyris
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Relationer – børn og voksne
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Fortløbende problemidentifikation og løsningsstrategier
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Forhistorie. Indtil Tidligere amtsskole med tilknyttet ”fælles kommunal” SFO. ”fælles kommunal” SFO. 2 adskilte budgetter. Lærerne arbejdede.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
SkolenSputnik Program SkolenSputniks historie
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Det Inddragende Netværksmøde
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
AKT på Dybbøl Skolen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Stress En folkesygdom?.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Forældrenetværk i Stampe. Hvem er Stampe? Hvorfor lave forældrenetværksgrupper Kort oplæg om forældrenetværksuddannelsen Leg med spørgsmål Netværksmøderne.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Inspirationsworkshop med fokus på
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

M-projektet i Hillerød Kommune - et pilotprojekt på Hillerødsholmskolen - nu et fast tilbud

Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen. At give børn i vanskeligheder større selvforståelse, -tillid og medansvar for egen udvikling. At give forældrene til børn i vanskeligheder mulighed for større medleven og medansvar for børnenes udvikling. At danne netværk mellem forældrene til børn i vanskeligheder. At udvide samarbejdet mellem forældrene til børn i vanskeligheder og klassens forældre. At udnytte resurserne i at inddrage klassekammeraterne i samarbejdet med børn i vanskeligheder. Hillerødsholmskolen

Succeskriterier At ansvaret for fællesskabet fungerer. At børnene i projektet fungerer i klassen igen. At forældrene har været inddraget, så de føler sig velkomne på skolen. At forældrene har dannet et netværk, der støtter deres børns udvikling og deltagelse i skolen. At alle børn og forældre arbejder for hele klassens sociale trivsel. Hillerødsholmskolen

Udvælgelse af børn og forældre Psykolog, lærere, ledelse, akt-lærere og forældre kan indstille børnene. Koordinerende møde med psykolog, akt-lærere og ledelse, hvor den endelige udvælgelse foretages. Forældre kontaktes og informeres om projektet . Første målfastsættelsessamtale aftales med alle barnets relevante voksne. Endelig afgørelse. Forældredeltagelse på kurset er et krav. Hillerødsholmskolen

M-konceptet – fælles ansvar Fælles målfokusering – forhandling om symptomet som guideline for de fælles bestræbelser. Forældreinddragelse i skolens virkefelt i form af etablering af kursus for børnene med forældre. Statussamtaler med alle involverede med fokus på de afgørende temaer i spil – og dermed forældres og skoles ansvar for i fællesskab at tage vare på den invitation, som barnet sætter i spil. Inddragelse af relevante fag-personer for at tage vare på processen. Opsamling og tydeliggørelse af den lærdom, som er afgørende for den enkelte, for familien og ikke mindst for temaet om skolens rummelighed. Hillerødsholmskolen

De 3 overordnede temaer i M Specialundervisning og normalundervisning meget tættere på hinanden - ikke adskilt. Kurset er på linje med andre kurser i stedet for adskilt fra og på vej til en yderligere marginalisering. Rummeligheden etableres i kraft af det fælles ansvar mellem barnet, forældrene og skolen ud fra tydeliggørelse af de afgørende temaer og etablering af fælles og aftalte målsætninger. Problemadfærden fungerer som guideline for, om indsatsen gør en forskel - om invitationen bliver taget af andre til at skabe det, der skal blive tilstrækkeligt forskelligt. Hillerødsholmskolen

Eksempler på mål for eleven A: selv komme i gang med sine opgaver B: bede de voksne om hjælp, når det behøves C: blive bedre til at styre sit temperament D: selv sørge for, at han ikke er træt i skolen E: komme til tiden om morgenen og efter pauserne Hillerødsholmskolen

Scoreskema (eksempel) Dato: Initialer Mandag 1. lektion A:____ B: ____ C: ____ D: ____ Pause Sfo/klub Udfyldes sådan: 4: meget tilfredsstillende 3: tilfredsstillende 2: ikke tilfredsstillende 1: uacceptabelt Hillerødsholmskolen

De fysiske rammer Skal ligge på skolens grund på grund af tilhørsforholdet til elevens klasse Lokalet skal udstyres med bord og stol til hver familie Lokalet skal have mulighed for rundkredssamtale med 6 børn og deres forældre Forældrene skal kunne slappe af et andet sted i lokalet Mulighed for at lave kaffe og te Mulighed for at kunne holde møde i et andet lokale Hillerødsholmskolen

Kursus for m-holdet (elever og forældre) Periode på 6-8 uger 3-4 timer 2 dage om ugen Alle frikvarterer holdes med elevens hjemklasse Lekt. mandag tirsdag onsdag torsdag fredag 1. M- Kursus Hjemklasse M-Kursus 2. 3. 4. 5. Hillerødsholmskolen

Indholdet på m-kursus Lekt. Mandag tirsdag onsdag torsdag fredag 1 Forældre underviser 2 Fælles evaluering vedr. score 3 4 Børnegruppe Forældregruppe/ statusmøder 5 Hjemklasse Hillerødsholmskolen

5 trins udspørge modellen Jeg lægger mærke til, ….. (observation) Er det også sådan, du/I ser det – eller har jeg forstået det forkert? (checke observationen) Er det den måde, du/I ønsker det, er du/I tilfredse med, at det sker som det gør? (tilfredsheden) Hvis ikke, hvad kunne du/I ønske jer, at der skete / at det udviklede sig til? (invitere til mulig forandring) Hvad måtte du/I gøre eller sige, for at tingene udviklede sig, som du/I kunne ønske det? Hvad med at forsøge at …… (invitere til handling) Hillerødsholmskolen

Statussamtaler og opfølgning Statussamtaler hver 14. dag i kursusperioden. Opfølgning på mål og fastsættelse af nye mål. Efter kursusperioden holdes statussamtaler med forskelligt interval for den enkelte elev, så længe behovet er der. En statussamtale kan ende med en anden løsning for eleven. Fastholdelse af forældrenetværk. Etablering af elevnetværk. Supervision af lærere i netværksgruppe. Hillerødsholmskolen

Forældreoplevelser Information til andre børn og forældre er vigtig så tidligt som muligt, da det viser sig at give de bedste samarbejdsmuligheder. Det er vigtigt at have tid til at ”eftersnakke” med de andre, inden man går videre på arbejde - ellers bliver det for hårdt. Forslag om at elevens klassekammerater kommer ned på kurset, når der er gruppearbejde. Hillerødsholmskolen

Erfaringer M-kursus i 6-8 uger med mulighed for at fortsætte 1 dag pr. uge. Udslusning forskellig men aftales undervejs på kurset. Elevens lærer/-e deltager på m-kurset i nogle timer. De andre elever og deres forældre informeres, inden kurset begynder. Elevens mål præsenteres for klassen af eleven og akt-læreren så hurtigt som muligt efter kursusstart. Elevens klassekammerater kommer på besøg. Hillerødsholmskolen

M-projekt på Hillerødsholmskolen ressourcer ½ akt-lærer Ekstra tid til skole-hjem-samarbejde for involverede lærere i projektet. Forældrefrikøb via Familie og Børn (§ 40, stk. 2, nr. 8, jævnfør § 40,stk. 2 nr. 3) Psykolog team tilknyttet fra PPR – er på holdet og superviserer lærere efterfølgende. Hillerødsholmskolen