Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard Forældremøde den 20. maj 2014 Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Hvad kommer jeg omkring? Hovedtankerne i folkeskolereformen Konkrete områder fra folkeskolereformen Hvad gør vi på Kirkebakkeskolen Overordnet Konkret Spørgsmål Input fra forældre SKAL DET IKKE VÆRE MED STORT
Hovedtankerne i folkeskolereformen Flere timer Fra undervisning til læring Fra input til outcome Bedre resultater
Tre overordnede nationale mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Tre overordnede nationale mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden og trivslen i folkeskolen skal styrkes bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis
4 nationale slutmål Mindst 80% af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år Elevernes trivsel skal øges
Kirkebakkeskolens forandringsspor Her udvikler vi talent – sammen Læring Relationer med betydning
En længere og mere varieret skoledag Indskolingen 30 timer Mellemtrinnet 33 timer Udskolingen 35 timer Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8 – 15.30 8 – 14.40 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8 - 14 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8 – 14.40 8 – 15 8 – 14
En længere og mere varieret skoledag Læsebånd om morgenen Pauser om formiddagen indlægges fleksibelt efter behov Fælles pause midt på dagen Selvstyrende team bytter rundt med fokus på varieret og motiverende skoledag Flere timer, minimumstimetal i dansk, matematik og historie
Tidligere sprogstart Engelsk fra 1. klasse Tysk/fransk fra 5. klasse
Understøttende undervisning Hvad står der om det i reformen? Supplerer og understøtter undervisning i fagene Obligatoriske emner Styrke læringsparathed, sociale kompetencer, alsidig udvikling Koble teori og praksis Kan varetages af andre end lærere og pædagoger Hvordan vi gør på Kirkebakkeskolen
Bevægelse Hvad står der om det i reformen? Gennemsnitlig 45 minutters bevægelse hver dag Hvad gør vi på Kirkebakkeskolen? Bevægelse integreres i undervisningen Bevægelse er som udgangspunkt repræsenteret i alle fag
Skolelivet i børnehøjde
Lektiehjælp og faglig fordybelse Hvad siger loven? Frivillig indtil næste folketingsvalg Skal placeres sidst på skoledagen 0. – 3. årgang: 80 timer årligt 4. – 6. årgang: 120 timer årligt 7. – 9. årgang: 80 timer årligt Ved fravalg af lektiehjælp tilbud om gratis ”SFO”
Principper for lektier Der vil fortsat være lektier i et vist omfang (individuelle mål, basale færdigheder) Læsetræning dagligt 15 – 20 minutter for indskoling og mellemtrin (foregår hjemme med mindre andet aftales) Lektier tænkes ind i forhold til lektiecafé Skolen koordinerer større opgaver (Mål: At være studerende) Konkret udmelding på årgangen på første forældremøde
Lektiehjælp og faglig fordybelse Attraktivt – eleverne vælger det til Mulighed for at pleje talenter/styrker på tværs af alder ”Nørde-/talentmiljø” Færdiggøre lektier med og uden hjælp Understøtte elev-elev-læring Tilbyde faglige kurser (gennemsigtighed i tilbud) Faglig fordybelse kobles med personlige mål
Lektiehjælp og faglig fordybelse Andre voksne end lærere og pædagoger Café (kantinen) Forældrenes rolle?
Den åbne skole Hvad står der i loven? Bl.a. samarbejde med lokalsamfundets kultur- og idrætsliv, musik- og ungdomsskoler Hvad gør vi på Kirkebakkeskolen? Prototypeperioder – indarbejdet kultur
Skolehjemsamarbejde Forældrenes ansvar tydeliggøres (skærpelse) Stort set alt skolehjemsamarbejde afvikles før kl. 17
Skolehjemsamarbejde Hvad placeres efter kl. 17? Helt ekstraordinære forældresamtaler Et forældremøde pr. klasse om året Et fælles skolearrangement (juleklippedag) Åbent for øvrige arr. på medarbejderinitiativ
Skolehjemsamtaler Tider meldes ud minimum 1 måned før Fleksible muligheder – forskellige tider Booke på forældre-intra
Forældrehenvendelser Sende besked på forældre-intra. Læreren/pædagogen vender tilbage. Akut behov via skolens kontor På dagsorden på første forældremøde efter sommerferien
SFO Sammenhæng og supplement til skolen SFO II på Møllen
Specifikke områder Nye fag implementeres fra næste skoleår Håndværk og design Madkundskab Udskolingen profiler (Global Citizen – Forskeren – Performeren) Konfirmationsforberedelse Følge tiltagene og evaluere samt justere Samskabe med dygtige og engagerede medarbejdere
Summe 3 minutter med sidemanden Spørgsmål Summe 3 minutter med sidemanden
Input fra forældre Hvilke tiltag ser vi frem til? Hvor skal vi være særligt opmærksomme? Konkrete forslag