Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard Forældremøde den 20. maj 2014 Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard

Hvad kommer jeg omkring? Hovedtankerne i folkeskolereformen Konkrete områder fra folkeskolereformen Hvad gør vi på Kirkebakkeskolen Overordnet Konkret Spørgsmål Input fra forældre SKAL DET IKKE VÆRE MED STORT

Hovedtankerne i folkeskolereformen Flere timer Fra undervisning til læring Fra input til outcome Bedre resultater

Tre overordnede nationale mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Tre overordnede nationale mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden og trivslen i folkeskolen skal styrkes bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis

4 nationale slutmål Mindst 80% af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år Elevernes trivsel skal øges

Kirkebakkeskolens forandringsspor Her udvikler vi talent – sammen Læring Relationer med betydning

En længere og mere varieret skoledag Indskolingen 30 timer Mellemtrinnet 33 timer Udskolingen 35 timer Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8 – 15.30 8 – 14.40 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8 - 14 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8 – 14.40 8 – 15 8 – 14

En længere og mere varieret skoledag Læsebånd om morgenen Pauser om formiddagen indlægges fleksibelt efter behov Fælles pause midt på dagen Selvstyrende team bytter rundt med fokus på varieret og motiverende skoledag Flere timer, minimumstimetal i dansk, matematik og historie

Tidligere sprogstart Engelsk fra 1. klasse Tysk/fransk fra 5. klasse

Understøttende undervisning Hvad står der om det i reformen? Supplerer og understøtter undervisning i fagene Obligatoriske emner Styrke læringsparathed, sociale kompetencer, alsidig udvikling Koble teori og praksis Kan varetages af andre end lærere og pædagoger Hvordan vi gør på Kirkebakkeskolen

Bevægelse Hvad står der om det i reformen? Gennemsnitlig 45 minutters bevægelse hver dag Hvad gør vi på Kirkebakkeskolen? Bevægelse integreres i undervisningen Bevægelse er som udgangspunkt repræsenteret i alle fag

Skolelivet i børnehøjde

Lektiehjælp og faglig fordybelse Hvad siger loven? Frivillig indtil næste folketingsvalg Skal placeres sidst på skoledagen 0. – 3. årgang: 80 timer årligt 4. – 6. årgang: 120 timer årligt 7. – 9. årgang: 80 timer årligt Ved fravalg af lektiehjælp tilbud om gratis ”SFO”

Principper for lektier Der vil fortsat være lektier i et vist omfang (individuelle mål, basale færdigheder) Læsetræning dagligt 15 – 20 minutter for indskoling og mellemtrin (foregår hjemme med mindre andet aftales) Lektier tænkes ind i forhold til lektiecafé Skolen koordinerer større opgaver (Mål: At være studerende) Konkret udmelding på årgangen på første forældremøde

Lektiehjælp og faglig fordybelse Attraktivt – eleverne vælger det til Mulighed for at pleje talenter/styrker på tværs af alder ”Nørde-/talentmiljø” Færdiggøre lektier med og uden hjælp Understøtte elev-elev-læring Tilbyde faglige kurser (gennemsigtighed i tilbud) Faglig fordybelse kobles med personlige mål

Lektiehjælp og faglig fordybelse Andre voksne end lærere og pædagoger Café (kantinen) Forældrenes rolle?

Den åbne skole Hvad står der i loven? Bl.a. samarbejde med lokalsamfundets kultur- og idrætsliv, musik- og ungdomsskoler Hvad gør vi på Kirkebakkeskolen? Prototypeperioder – indarbejdet kultur

Skolehjemsamarbejde Forældrenes ansvar tydeliggøres (skærpelse) Stort set alt skolehjemsamarbejde afvikles før kl. 17

Skolehjemsamarbejde Hvad placeres efter kl. 17? Helt ekstraordinære forældresamtaler Et forældremøde pr. klasse om året Et fælles skolearrangement (juleklippedag) Åbent for øvrige arr. på medarbejderinitiativ

Skolehjemsamtaler Tider meldes ud minimum 1 måned før Fleksible muligheder – forskellige tider Booke på forældre-intra

Forældrehenvendelser Sende besked på forældre-intra. Læreren/pædagogen vender tilbage. Akut behov via skolens kontor På dagsorden på første forældremøde efter sommerferien

SFO Sammenhæng og supplement til skolen SFO II på Møllen

Specifikke områder Nye fag implementeres fra næste skoleår Håndværk og design Madkundskab Udskolingen profiler (Global Citizen – Forskeren – Performeren) Konfirmationsforberedelse Følge tiltagene og evaluere samt justere Samskabe med dygtige og engagerede medarbejdere

Summe 3 minutter med sidemanden Spørgsmål Summe 3 minutter med sidemanden

Input fra forældre Hvilke tiltag ser vi frem til? Hvor skal vi være særligt opmærksomme? Konkrete forslag