Den organisatoriske forankring og det tværfaglige samarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Advertisements

Opfyldelse af lovmæssige bestemmelser Med udgangspunkt i bestemmelserne i Dagtilbudsloven vurderes øvrig lovgivnings forpligtigelse i forhold til opgaven.
Inddrag nu Kick-off møde
Børns fritid i Ballerup Kommune
Læring i bevægelse - hvorfor?
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Reform af førtidspension og fleksjob
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Playmakeren! Spilleren på midten af banen… opstart af Playmakeren i Aalborg Kommune •24 mio. kr. Til ”Børn og Unge i Bevægelse”. •Kickstart på.
PR Kampagne for folkeskolen
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Chefanalytiker, Oxford Research
Resultater og indsatser for projekt Sædding og Ådalen på Toppen
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
Dagsorden: Demokrati i klubberne – konkrete eksempler Klubberne og medborgerskab Fritidsspilfordeler og ungdomsskolen placering i nærdemokrati.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Boligsociale indsatser … for over 60 mio!
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
V. Lektor ph.d. Jan Toftegaard Støckel Ulfborg, d. 3. december 2013 Forskningsenheden for Active Living Institut for Idræt & Biomekanik Syddansk Universitet.
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Institut for Idræt Foreningsliv og kommuner. At agere i en projektkultur Charlotte Østergaard, Studieadjunkt Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Fritidspas.
- Fritidsvejledning i Viborg Kommune
En dynamisk klub for børn og unge fra 5
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Veje til deltagelse Unge i Fælleskaber Damir Balalic.
Hvad er Frederiksberg Idræts-Union ? 1 Interesseorganisation siden foreninger & idrætsudøvere Favner hele idrætslivet - Motionsløb – Elitehåndbold.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Herning Idrætsråd Formand Søren Fløe | Sekr.-leder Anders Buhl | Elitekoordinator Søren Baadsgaard Økonomimedarb. John Aas | Konsulent Daniel Juhl Kristensen.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Idræt og bevægelse i Danmarks bedste idrætskommune.
Oplæg til møde med gruppeformændene om kriminelle grupperinger i Odense Børn- og Ungeforvaltningen juni 2009.
SportHouse –  TEAM/ RESSOURCER KRITISK SUCCES FAKTOR UDFORDRINGER/ FORHINDRINGER FASER/MILEPÆLE/AKTIVITETER xx MÅL Februar 2014 Bestyrelsens.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Kultur Idræt Bevægelse
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Introduktion til Folkeoplysningsområdet
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Den organisatoriske forankring og det tværfaglige samarbejde

Aktiv Fritid Højstrup/Provstegård – formål At øge andelen af udsatte børn- og unges (i Højstrup/Provstegård området) brug af forenings-/fritidsaktiviteter, så det ligger på niveau med øvrige områder i socialdistrikt Tarup At iværksætte og afprøve forskellige initiativer for at øge opmærksomheden blandt folkeskolerne omkring foreningsdeltagelse/hensigtsmæssig fritid. At skabe et øget fokus på fritid/foreningslivet blandt områdets børn- og unge, forældre og fagfolk. At søge at afdække de udfordringer foreninger kan stå med ved at skulle tage mod en gruppe børn man måske ikke tidligere har set

Aktiv Fritid – øge deltagelsen Kontakt med 496 10-18 årige Målsætning om 50 unge i konkregt målgruppe varigt fra passivt til aktivt fritids-/foreningsliv – resultat: 30 Andel involveret i fritidsaktivitet Før Efter 4.-6. Klasse 50 % 70 % 7.-9. klasse 60 % (40-80 %)

Aktiv Fritid – afprøve metoder og skabe fokus igennem deltagelse i forældrekonsultationer, forældremøder, samt klassebesøg er der skabt øget fokus på fritids- og foreningsaktiviteter i området Igangsættelse af frikvarteraktiviteter i samarbejde med lokal idrætsforening startet basketafdeling op, efter at unge i området har efterspurgt denne mulighed blandt lærerne skabt en øget fokus og forståelse for de muligheder der ligger i lokal fritids- og foreningsdeltagelse igennem samarbejde med lokale lærere og områdekontor er konkrete unge blevet udpeget, opfordret og fulgt til fritids- og foreningsdeltagelse lagt grundlaget for en fælles forståelse af de muligheder der ligger i et aktivt fritidsliv indgået aftaler med lokale foreninger omkring præsentation af deres aktiviteter foreningsoversigt til områdets unge, forældre og fagfolk klubafdelingsleder som "fritidsspilfordeler", med opgave at videreudvikle på foreningssamarbejdet ungdomsskolen afsætter fremadrettet i timer til fritidsvejledning

Aktiv Fritid – afdække udfordringer Nemt at få kontakt til unge Fastholdelse og forældreopbakning kræver hårdt arbejde Koordinering og tværgående samarbejde internt og med foreningerne nødvendig Kapacitetsvurdering og –opbygning i foreningerne skal med

Den organisatoriske forankring Børn- og Unge- forvaltningen Linie- organisation Institutions- afdeling Skole- afdeling Fritids- afdeling Børn- og Familie- afdeling Tværgående BUF-distrikt Distrikts- Udvalg Dalum Distrikts- Udvalg Øst Distrikts- Udvalg Tarup Distrikts- Udvalg Rosengaard Regional SSP- organisation Regionalt SSP-udvalg Dalum Regionalt SSP-udvalg Øst Regionalt SSP-udvalg Tarup Regionalt SSP-udvalg Rosengaard SSP- kontaktudvalget

Aktiv fritid i Højstrup/Provstegård Bristol Billard Odense Klatrehal Odense Boulder DAI Krolf Odense Bueskytter Odense Fægetklub Afdelingsleder Dykkerklubben Neotun Provste-gårdskolen Højstrupskolen Tarup Ungdoms-skole Fritidsvejleder Jiu Jitsu Søhus Sanderum Knallertklub Opsøgende medarbejder Basket Bolbro Ringen boksning Fritidsklub-ben Banen Kodokan Selvforsvar Østfyns Surfklub

Den organisatoriske forankring Fritidsvejledningen har kunnet knytte sig op på eksisterende samarbejdsfora Den organisatoriske forankring har været sikret fra start Fritid er en integreret del af forvaltningens arbejdsområde – ikke noget der skal ’presse sig på’ Den succesfulde fritidsvejledning er ikke et projekt men en tænkemåde og arbejdsform Foreningslivet er en integreret medspiller i forvaltningen

Den strategiske platform Skole/uddannelse Barnet/ den unge Fritid Hjem

Den strategiske platform Udgangspunktet er helhed og sammenhæng i børn og unges hverdag Indsatsen er mangefacetteret og kræver samarbejde mellem professionelle Det aktive fritidsliv skal være meningsfyldt for såvel skolelæreren, klubpædagogen, socialrådgiveren, foreningslederen, forældrene og barnet selv Foreningslivet er en ligeværdig partner i udviklingen af ideer og initiativer fra start Skal knyttes op på eksisterende politikker, målsætninger og strategier

Formålsbestemmelse – klubtilbuddet… skal medvirke til at understøtte, at lokalområdernes større børn og unge klædes på til at håndtere rollen som aktive medborgere skal medvirke til at understøtte, at lokalområdernes større børn og unge i at udvikler en selvstændig identitet og deltager i positive socialiseringsprocesser skal medvirke til at understøtte, at lokalområdernes større børn og unge styrkes i forhold til fremtidige muligheder på uddannelsesområdet, fritidsområdet og på arbejdsmarkedet skal have en særlig fokus på at medvirke til, at udsatte børn og unge har et fornuftigt fritidsliv. skal være præget af mangfoldighed og tilstræbe at kunne rumme alle typer af unge. skal have overblik over, hvad der sker i lokalområderne – særligt fritidstilbud efter skoletid skal vejes på evnen til at koordinere/udvikle lokalområdernes samlede fritidsliv og indtager rolle ’fritidsspilfordeler’

Idrætspolitikken – 5 visioner 1. Flere borgere i Odense deltager aktivt i foreningslivet 2. Flere fysisk aktive borgere i Odense 3. Flere idrætsudøvere i Odense på højt nationalt og internationalt niveau 4. Flere idræts – og sportsevents i Odense 5. Styrkelse af samarbejdet mellem kommunale institutioner, private aktører og foreningsidrætten i Odense

Styrkelse af samspillet med foreninger Fra passiv tildeling af tilskud og faciliteter til aktiv medspiller i foreningsudvikling Afholdt foreningslederakademier med i alt 75 deltagere og flere på ventelister Gennemført organisationsudviklingsforløb i 10 foreninger Afholdt regnskabs-, fundraising og kommunikationskurser Fyraftensmøder med 100 foreningsledere pr. gang Økonomisk task force og administrative lettelser Lokale foreningslederkurser Andre partnerskaber om sundhed (fx Grib chancen og Skolesport), integration (fx Get2Sport), udsatte (fx X-games og Udsatte Lege) og events (sport og kultur)

Resultater og erfaringer fra Odense Videreførte aktiviteter Ungdomsskolen deltager i forældrekonsultationer i 7. klasse Opsøgende medarbejdere med fokus på fritids- og foreningsliv Foreningsoversigt Temaaftner med lokale foreninger Fritid på forældremøder og –konsultationer Klasselærere med fokus på fritidsdimensionen Fritids- og ungdomsklubberne på introbesøg Almen undervisninghold ’Foreningsintro’ Idrætslederuddanelse for unge Ny fritidsundersøgelse

Resultater og erfaringer fra Odense Viden som baggrund for indsats Fritidsundersøgelse Foreningsundersøgelse Rekruttering er ét – fastholdelse noget andet Rekruttering via aktiviteter – fastholdelse via relationer Vejledning og tværgående arbejde kan sikre fastholdelse Forældreinddragelse kræver metodeudvikling Strategisk platform Fælles strategier som basis for indsats Samtidighed i kommunal indsats og foreningsudvikling Dialog, aflastning og udvikling af foreninger Tværgående kommunal orientering