Formidling og forankring i organisationen – hvordan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Lærerprofessionen.
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Medborgerskab – på sporet
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Forældremøde X årgang.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Den brændende platform
Når beboerne sætter dagsordenen
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Styring af styregrupper
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Vejlederens kommunikation
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Lærerprofessionen.
Uddrag af politiske principprogrammer
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Hvad er det lige med de der Venstrefolk og VU’ere…… 2. februar 2013.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
De seks bedste billeder fra gruppen
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Et spejl til frihed Mennesket er social
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
AFDELING Magistratsafdeling Aarhus Kommune Patient – borger - Medborger Januarkonference 2016.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Ungdomsskolen 2021 MISSION
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Formidling og forankring i organisationen – hvordan Formidling og forankring i organisationen – hvordan? - forskellige veje at gå Udfordringer vedr. Formidling Implementering og forankring i Århus Spørgsmål og dialog

Hvordan får vi ”hul igennem”?

Budskabet skal give mening

Budskabet skal give mening Ledelsen Lovgivning, konventioner …det formelle er på plads, men hvordan med virkeligheden? Lokale retningslinier Strategiplan (Viborg) Socialforvaltningens vision (Århus) Styrke fagligt fokus Markedsføring

Budskabet skal give mening Fagfolk/personale Lovgivning, konventioner, retningslinjer Strategiplan, vision Krav fra ledelse og borgere Engagerede og tilfredse borgere Ny faglighed – Ny fagidentitet fra livs-tilrettelægger til livs-hjælper

Budskabet skal give mening Borgere med udviklingshæmning Opleve højere grad af beslutningskompetence på egen livssituation Større selvværd, tilfredshed og livsglæde Viden om samfund, demokrati og medborgerskab Undervisning på individuelt niveau

Tryghed i forandringen Højt informationsniveau Medinddragelse   for borgere (Delagtiggøres, undervises og informeres og spørges) personale (Delagtiggørelse, undervises og informeres) pårørende (Informeres, undervises og evt. delagtiggørelse)

Medborgerskab Alle mennesker har krav på det Lovgivning og konventioner siger det Tidens menneskesyn, moral og etik tilsiger det Alle kan lære det!

Medborgerskabet - For voksne med udviklingshæmning i Århus Kommune

Socialforvaltningens vision "Social inklusion og medborgerskab" Vi skal fremme social inklusion og medborgerskab for de mest udsatte borgere. Det betyder, at der skal gives støtte og plads til de mest udsatte borgere, så de kan indgå som ansvarlige og respekterede deltagere i det sociale fællesskab. Det kræver, at vi mobiliserer de nødvendige ressourcer hos den enkelte og i det offentlige samt private netværk. Med begrebet social inklusion menes først og fremmest, at enhver har ret til at være en del af det sociale fællesskab, men også skal yde sit til fællesskabet. Med begrebet medborgerskab menes, at alle indgår som aktive medborgere med respekt for de grundlæggende demokratiske værdier. Alle borgere i Århus Kommune skal have reelt lige muligheder, rettigheder og pligter.

Processer og veje til udbredelse og forankring Ressourceperson vedr. medborgerskab Borger Eks. Lyngåskoleen Elevrådsprojekt Borger-til-borger Bruger- ressourcepersoner Ledelse og Personale Projektforløb eks. Lyngåskolen – Metropol for Medborgerskab Undervisning og Temadage for personale Pårørende Oplysning/Temadage Organisation Udvikling af Handleplanskoncept Den Danske Kvalitetsmodel Brugerinddragelse Processer og veje til udbredelse og forankring

Voksenhandicap Århus Ressourcepersoner vedr. Medborgerskab Vi tilbyder: Undervisning og oplysning om medborgerskab. Igangsættelse , sparring, understøttelse og udvikling af projekter og forløb vedrørende medborgerskab Projekter for Borgere og Personale Temadage og undervisning for Ledelse, Personale, Borgere, Pårørende o.a Konsulentbistand til arbejdsgrupper o.l.

RMVU - Århus

Et borger-til-borger projekt Starte hos dem det hele handler om Ligestillede ressourcepersoner Hvad giver dem mening Aktive medspillere = aktive medborgere Afmystificere - levendegøre

Medborgerskab på skemaet Indflydelse, medbestemmelse og selvbestemmelse. ” Et borger til borger projekt”

Projekt grundlag - Mål og vision Myndiggørelse og selvstændighed Viden om personlige: rettigheder og pligter muligheder og ansvar ressourcer og betingelser Være aktivt handlende i eget liv Give unge og voksne med psykisk funktions nedsættelse viden om egne rettigheder, muligheder, resourser Klæde dem på og motivere dem til at være aktive aktøre i eget liv Give dem ”nøglen til medborgerskabet” Myndiggørelse og selstændighed

Give dem nøglen til medborgerskabet

Forberedelse Uddannelse af Elevrådet: Medborgerskab på dagsordenen Demokrati- lovgivning og rettigheder ex: Hvad er et elevråd? Selv og medbestemmelse og indflydelse Metoder : film, dialog, samtale, mind map , brainstorm, internet mv. Udvikle ideer til formidling til skolens øvrige elever Rød – Gul – Grøn - løb Temadage – op til ”Vores Fest” Elevrådet arbejdede med medborgerskabs begrebet i ca. 2 mdr. på forskellig måder Medborgerskab på dagsordenen Demokrati- lovgivning og rettigheder Selv og medbestemmelse og indflydelse Metoder ; film, dialog og samtale om egne liv og oplevelser, Hvad er et elevråd mind map , brainstorm, internet mv. Ideer til formidling til skolens øvrige elever

RØD GUL GRØN - LØB Tre lokaler i hver sin ”farve” Rød = Indflydelse Gul =Medbestemmelse Grøn = Selvbestemmelse Elevrådsmedlemmer og personale i hvert lokale levende formidling Refleksion over hver ”arena” rød gul grøn Hver elev individuelt skrive tanker/ønsker på rød gul grønne sedler Sedler sættes på opslagstavle

Teoretiske formiddage Indhold: Grundlæggende viden om selv og medbestemmelses – alsidig formidling Forløb: Elevrådet præsenterer, introducerer og formidler Fælles undervisning, individuel fordybelse. Formidling: Foredrag ”ligestillet” Gitte fra ULF brugervejleder i selv- og medbestemmelse via servicestyrelsen. Forskellige film og interaktivt spil (ULF)' Rød gul grønt løb – udviklet specielt til temadagene og skolens elever Evaluering – fælles formidling Elevrådet præsentere, introducere og formidle Grundlæggende viden om selv og medbestemmelses Alsidige formidlingsformer/veje Fælles undervisning, individuel fordybelse. Foredrag ”ligestillet” Gitte fra ULF brugervejleder i selv- og medbestemmelse via servicestyrelsen. Forskellige film og interaktivt spil (ULF)' Rød gul grønt løb – udviklet specielt til temadagene og skolens elever Evaluering

Aktive eftermiddage Forberedelser til ”Vores fest” udsmykning plakater mv. Elev band med egen tekst og musik Gymnastik opvisning Opsætning af scene, borde bar mv. Forberedelser til ”Vores fest” Kreativ multi media linje - udsmykning plakater mv. - Elev band med egen tekst og musik Idræt /sundhed Gymnastik opvisning Praktisk Linje Opsætning af scene, borde bar mv.

Fra miniprojekt til vision… konkrete resultater fra projektet Projektet har vist vejen… Bredt sig som ringe i vandet Give mening på flere niveauer Nye perspektiver - kulturændrende Fra borger til borger projekt til en vision Det der startede som blev …. Fælles afrunding af projektet Film – andre unge taler om selv- og medbestemmelse Evaluering – hver årgang- fremlagde hvad de havde lært og hvad de syntes om projektet Opslagstavlerne blev ”besøgt flittigt” og ønsker og drømme gav god dialog

Metropol for medborgerskab Jeg bestemmer selv mine drømme, dem kan ingen tage fra mig Ung mand 21 år ”Min datter har sagt at der ikke er selvsbestemmelse nok derhjemme- jeg har aldrig hørt noget lignende. Jeg må ikke ligge tøj frem mere – hun vil selv” Mor til 18 årig kvinde ”Eleverne kan meget mere end vi umiddelbart ser, vi skal bare tro på dem” STU - Personale Elevrådet tror på fremtidsvisionen: Lyngåsskolen som metropol for medborgerskabet Ledelse og medarbejdere støtter op om visionen… Bottom up = fra elever og elevråd – medarbejdere – pårørende – ledelse

Jeg bestemmer selv hvem jeg kysser Ung kvinde 19 år

Hvordan sikrer I medborgerskabets forankring i jeres organisation Dialogen Hvordan sikrer I medborgerskabets forankring i jeres organisation