Et fagligt løft af folkeskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Et fagligt løft af folkeskolen
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole, Skolereform
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Oplæg om skolereform på Kalbyrisskolen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Juelsminde Skole 2. juni 2014 Skolereform 2014.
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Skolereform august 2014………………
Opmærksomhedspunkter
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Præsentationens transcript:

Et fagligt løft af folkeskolen 2014 / 2016 ? Et fagligt løft af folkeskolen

Overordnede indsatser MÅL Overordnede mål Overordnede indsatser Længere og varieret skoledag Kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenkling Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes På sigt skal eleverne i 8. klasse kunne det samme, som 9. klasse kan i dag!

UNDERVISNING = aktivitetstimer? Undervisning = fagopdelt undervisning + understøttende undervisning Timetal (en gennemsnitlig skoleuges længde over et år) 30 timer = børnehaveklasse til 3. klasse 33 timer = 4. til 6. klasse 35 timer = 7. til klasse

ANTAL NYE LEKTIONER 1. kl. 2. kl. 3. kl. 4. kl. 5. kl. 6. kl. 7. kl. Ekstra lektioner Efter + 3 + 2 + 4 +4 + 1 Dansk Før 11 10 9 6 7 Matematik 5 4 Engelsk 2 3 1 2. fremmedsprog Natur/teknik Geografi Idræt Musik Håndarbejde, sløjd, hjemkundsk. Valgfag Fagopdelte lektioner 22 23 26 27 28 32 30 25 31 Understøttende undervisning 7,7 6,75 6,0 5,0 6,2 7,2 Heraf fx bevægelse/motion Skoleugens længde i timer inkl. pauser 21,1 21,8 24,5 25,4 25,7 26,6 30,2 28,4 33 35

ÆNDRING AF LEKTIONER Forhøjelse af dansk i 4.-9. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af matematik i 4.-9. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af engelsk i 1. og 2. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af idræt i 1. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af musik i 1. og 5. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af håndværk og design i 4. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af 2. fremmedsprog i 5. klasse med én lektion om ugen og i 6. klasse med to lektioner om ugen. Forhøjelse af timetallet i natur/teknik i 2. og 4. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af valgfag fra 7. klasse med to lektioner om ugen. En ugentlig lektion fra 8. klasse i geografi flyttes til 7. klasse, således at der sker en udjævning af timerne mellem de to klassetrin.

UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING Hvor er SFO og klub? Understøtte den fagopdelte undervisning Kan konverteres til fagopdelt undervisning (kommune el. skole) Mulighed for dispensation for veksling til to voksne i klassen (kommune) Motion og bevægelse i gennemsnit dagligt i 45 minutter – indgår både i fagopdelt eller understøttende undervisning Obligatorisk tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse – målrettes både de fagligt stærke og de fagligt svage elever Kan varetages af pædagoger eller andre med relevante kompetencer (kan også støtte læreren i den fagopdelte undervisning)

FAGOPDELT UNDERVISNING 2. fremmedsprog = tysk/fransk – obligatorisk fra 5. klasse, mulighed for fritagelse fra 7. klasse Håndværk og design = sløjd og håndarbejde Madkundskab = hjemkundskab Gratis diagnostiske test og værktøjer til tidlig identifikation af ord- og talblindhed

ÅBNE SKOLE Større inddragelse af det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv i skolen Samarbejde med kommunale musik- og billedskoler Opfylde undervisningspligt ved valgfag i fx musikskole eller elitesport i forening

UDSKOLING Valgfag obligatorisk for 7. til 9. klasse Valgfag, der ikke indgår i prøverækken, men som eleven undervises i, skal indgå i projektopgaven Afdækning af, hvordan afgangsprøven får øget betydning (fx mindst karakteren 2 i dansk og matematik) FSA ændres til 9. klasseprøven Afsluttende prøve i idræt – prøvefag til udtræk Mulighed for eliteklasser i idræt – optagelse på baggrund af sportsligt niveau Talentklasser i musik – ansøgning til ministeriet

BEDRE UNDERVISNINGSMILJØ Udvikling af klare og obligatoriske indikatorer for elevers undervisningsmiljø, trivsel, ro og orden på baggrund af Dansk Center for Undervisningsmiljøs termometer God praksis og eksemplariske forløb indsamles Læringskonsulentkorps Klasseledelse indgår i den samlede efteruddannelsesindsats

REGELFORENKLING, fx.. Fælles Mål – først dansk og matematik (2013) Andre end lærere kan varetage skolebiblioteksfunktionen Fælles ledelse af folkeskoler, mellem folkeskoler og dagtilbud/fritidshjem samt ungdomsskoler og folkeskoler Dannelse af pædagogisk råd frivilligt for kommunen Elevplan og kvalitetsrapport (2013) Fleksible rammer for klasselærerfunktion – timetalskrav udgår 50 % - reglen for holddannelse bortfalder for 4. – 10. klassetrin Ingen holddannelsesregler for understøttende undervisning

Hvad kan vi sætte i værk 2014?