LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TEMAEFTERMIDDAG FOR PRAKTIKVEJLEDERE NOVEMBER 2013.
Advertisements

Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Undervisning i ”Relation”
Projektdeltagere Næstved Kommune Silkeborg Kommune
Velkommen til vejledertræf
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Undervisningsplanlægning
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Ændringer i LUP.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Job & Uddannelse i Øresundsregionen
Job & Uddannelse i Øresundsregionen Projektmål: at øge hverdagsintegrationen og mobiliteten over Øresund.
Kort om skolen 1  Udbyder 4 uddannelser:  Grundforløbet  Social- og sundhedshjælper  Social- og sundhedsassistent  Pædagogisk assistent  Kursus-
Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012
Det primærkommunale arbejdsområde
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Social- og sundhedshjælper
Studiebesøg fra Norge 24. marts 2014
Overgangsordning Trin 2 social-og sundhedsassistentuddannelsen.
Det psykiatriske arbejdsområde
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
SSA-uddannelse 3 GRUNDFAG: Engelsk Dansk Dorte Hougaard Bang
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Social- og sundhedshjælper retning
Engelsk D-C niveau Frivillig Understøtter læringselementerne på 1. skoleperiode.
Grundlæggende sygepleje i Hjørring Kommune. Hvem er vi?
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
2. Skoleperiode Psykiatri.
- Understøtter den øvrige undervisning.
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
GF 2 - sosu Udkast.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Fra ufaglært til faglært
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014
Praktikvejledertræf SSA - Hjørring
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Pædagogisk- assistent
Trin 1 – 2. skoleperiode 14 uger
Ny lokal uddannelsesplan og nyt idealskema pr
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen Eleven LUP Metoder Fag Skole Praktik Mål LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen

Orientering om: Nye områdefag og valgfrie specialefag Fagenes placering på skoleperioderne Skoleperiodernes længde og opbygning Skole-praktikplaner

Nye områdefag SSA Sygepleje Somatisk sygdomslære og farmakologi Kvalitetssikring, koordinering og dokumentation 3 uger Psykiatrisk sygdomslære og farmakologi. Sygepleje 5 uger Sundhedspædagogik og kommunikation Forebyggelse og rehabilitering Somatisk sygdomslære og farmakologi 4 uger

Nye valgfrie specialefag Den opererede borger Demens 2 Rehabilitering 2 Palliation 2 Velfædsteknologi 2 Ledelse og organisation 1 Ledelse og organisation 2 Nye valgfrie specialefag

Dansk Engelsk naturfag Grundfag

Naturfag 1. skoleperiode 2. skoleperiode 3. skoleperiode Naturfag: Varighed 20 dage Naturfag er også integreret i læringselementerne på 1. og 2. skoleperiode. Afsluttes på 3. skoleperiode, evt. m. prøve

Engelsk Grundfag Varighed 10 dage. 1. skoleperiode . Kan erstattes med et andet fag fra fagrækken eller et andet niveau end det angivne normale niveau Læringsværksted eller Personlig sundhed Grundfag

Varighed 10 dage 2. skoleperiode. Afsluttes på 3. skoleperiode evt. m Varighed 10 dage 2. skoleperiode. Afsluttes på 3. skoleperiode evt. m. prøve

Skoleperiodernes længde i uger: 14 8 Ændring på 1. skoleperiode fra 15 uger til 14 uger. Ændring på 2. skoleperiode fra 7 uger til 8 uger 6 4

Skoleperiodernes opbygning Praksisnær undervisning, hvor fagene spiller sammen. Områdefagene skal så vidt muligt integrereres i alle skoleperioder og alle læringselementer. Målet er at afspejle virkeligheden og give eleverne større mulighed for at overføre deres læring til praksis. Fokus på progression

1. Skoleperiodernes opbygning: Somatisk sygdomslære Forebyggelse og rehabilitering Sygepleje Naturfag Engelsk/ Personlig sundhed Kvalitetssikring, koordinering og dokumentation Sundhedspæd. og kommunikation 1. Skoleperiodernes opbygning:

Læringselementer 1. skoleperiode Social og sundhedsassistentens rolle indenfor det somatiske arbejdsområde Den somatiske patient. Det sammenhængende patientforløb og mennesket bag patienten. Ændringer i sundhedstilstanden og palliation Projekt 1. Den medicinske patient Læringsaktivitet: Valgfag Projekt 2. Den kirurgiske patient Evaluering og praktikforberedelse Foreløbigt udkast til læringselementerne på 1. skoleperiode

Læringselementer 2. skoleperiode 1. Social- og sundhedsassistens rolle og kompetencer i psykiatrien 2. Psykiatrisk sygepleje, farmakologi og dokumentation 3. Den psykiatriske patient/borger med affektive lidelser 4. Den psykiatriske patient/borger med personlighedsforstyrrelser 5. Læringsaktivitet: Valgfri specialefag 6. Den psykiatriske patient/borger med demens 7. Projekt: Den psykiatriske patient/borger med skizofreni 8. Evaluering og praktikforberedelse

Læringselementer 3. skoleperiode 1.Social- og sundhedsassistens rolle i nden for det primærkommunale arbejdsområdeområde 2. Det hele menneske og den normale aldring 3. Ændringer i sundhedstilstanden og palliation 4. Læringsaktivitet: Valgfri specialefag 5. Projekt: Det sammenhængende patientforløb inden for det primærkommunale arbejdsområde 6. Evaluering og praktikforberedelse

Læringselementer 4. skoleperiode 1. Social- og sundhedsassistens arbejdsområde 2 Afsluttende projekt 3. Områdefagsprøve 4. Afsluttende prøve

Struktur i den lokale undervisningsplan Niveau 1: Generelle forhold på skolen Niveau 2: Et indgangs- eller uddannelses niveau Niveau 3: Niveauet med lærings aktiviteter Niveau 1 Niveau 2 Niveau 3

Skolens Pædagogiske og didaktiske overvejelser SOSU Nords mål med undervisningen er, at eleverne udvikler de relevante erhvervsfaglige kompetencer. Uddannelserne tilrettelægges og gennemføres i et tæt samarbejde med arbejdsgiverne, skolen og praktikken. Uddannelserne og undervisningen tilrettelægges med en vekselvirkning mellem teori og praksis. Skolens pædagogiske grundholdning er, at eleven udvikler sine kompetencer gennem læreprocesser tilrettelagt i sociale fællesskaber. Denne pædagogiske holdning til elevens læreproces medfører, at mange didaktiske metoder inddrages i undervisningen. Arbejdsformer og metoder som fx gruppearbejde, par-arbejde, selvstændigt arbejde, case arbejde og projektarbejde, vil i vekselvirkning med forskellige didaktiske metoder bidrage til den enkelte elevs læring. Undervisning planlægges differentieret med udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger og læringsstil, med det mål at skabe rum for udvikling af elevens erhvervsfaglige kompetencer.

Særligt om refleksion Elevens evne til at reflektere er i centrum for elevens læring. Refleksionsevnen udvikles ved hjælp af forskellige refleksionsmetoder, fx skriftlige og mundtlige logbøger, porte folio opgaver, praksisbeskrivelser, refleksionscirkler og andre modeller. Refleksionsmetoderne tilpasses den enkelte elev. Faglærere og kontaktlæreren sikrer sammen med eleven udviklingen i elevens evne til refleksion i løbet af uddannelsen. Dette gøres i den daglige undervisning, og som en del af kontaktlærerens samtaler med eleven.

Særligt om roller Faglærerens rolle er at være faglig formidler, igangsætter og inspirator i de tilrettelagte læreprocesser. Desuden at støtte og vejlede den enkelte elev i dennes udvikling af erhvervsfaglige kompetencer. Elevens rolle er at være aktivt deltagende i de tilrettelagte læreprocesser og tilegne sig den viden og de erhvervsfaglige kompetencer, som den valgte uddannelse sigter mod.