Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Et fagligt løft af folkeskolen
Implementering af folkeskolereform
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Tillid Temadag for AMIR
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Forældreinformation om skolebestyrelsesvalget Ny skolebestyrelse fra august 2014 Valg hver 4. år Din mulighed for at få indflydelse, nærdemokrati 7 medlemmer.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Alle børn er alles ansvar
Folkeskolereformen Uddannelsesudvalget ønsker at fastholde, understøtte og udvikle skolevæsenet i Kolding som et udbytterigt fællesskab. Oplæg ved skolechef.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
Et fagligt løft af folkeskolen.
TR møde 6. januar 2014 Reform og arbejdstid Eksempler på lokale opmærksomhedspunkter.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Sædding/Ådalens lokalskole
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
- Kom tættere på dit barns skolegang
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform 27. November 2013

Den nye folkeskolereform Skoleområdet generelt Udmøntningen af lov 215 på baggrund af lov 409 er vedtaget med et stort flertal i folketinget. Reformen er IKKE til diskussion – det er et krav til os alle

Den nye folkeskolereform Folkeskolereformen lægger op til: Anden tilrettelæggelse af skoledagen – form/indhold Paradigmeskifte fra undervisning til læring Anden prioritering af skolens samlede ressourcer – ledelse/medarbejdere Ændringer i forhold til arbejdstidsregler Skabe mere fleksibilitet og fjerne rigiditet

Den nye folkeskolereform Reformens effektmål: 1. eleverne skal blive så dygtige de kan 2. den negative sociale arv skal nedbringes 3. eleverne skal have det bedre på skolen Eleverne skal være mere i centrum! Det betyder at der skal tages udgangspunkt i elevernes virkelighed – ex. digitalisering

Den nye folkeskolereform Reformens betydning for medarbejdere og ledelse Fokus skal flyttes fra opgørelse af tid til opgaveløsning Ny prioritering af arbejdstiden både for ledelsen og for medarbejdere – lærere omfattes af gældende overenskomst for offentlige ansatte Der sættes ændrede krav til ledelse i reformen – en anderledes prioritering af ledelsens opgaver - fra administration til pædagogisk ledelse

Den nye folkeskolereform Argumentation for ny reform: Reglerne var en barriere for en bedre skole for eleverne – reglerne var topstyret og ikke individuelt tilpasset behovet på den enkelte skole Ændringerne er store! Reformen og den nye overenskomst Der er tale om et traditionsbrud og et opgør med den gamle skoletænkning

Den nye folkeskolereform Skoleområdet generelt Skolereformen er: et brud med måden at samarbejde på – individuel/fælles/det tværfaglige samarbejde nye samarbejdsmetoder en ny måde at bringe kvalifikationer i spil på tværs af klasseskel Visionen nås ikke ved mere af det samme Der er skarpere resultatkrav til alle – Kvalitetsrapport, KIS, periodeplaner, elevplan, teammøde med ledelsen mere fokus på dokumentation og efterbehandling af læringsforløb

Den nye folkeskolereform Skoleområdet generelt Skolereformen er: mere fokus på læring og læringsmål. Eleven skal vide, hvor læringen skal bringe ham/hende hen og eleven skal kende næste trin i forløbet ny didaktisk tænkning, eleven skal kunne se meningen med læringen læringen skal foregå i autentiske undervisningsmiljøer/ temadage eller –uger it skal inddrages mere i læringen de fysiske rammer skal tilpasses det nye undervisningsmiljø der skal arbejdes innovativt omkring bevægelse

Den nye folkeskolereform Skoleområdet generelt Skolereformens mål og fælles mål er: For-forståelsesfase for elev, tværfaglige samarbejdspartnere og forældre: Hvad skal vi? Hvad skal vi derefter? Hvad kender I til det? Hvordan skal vi fordybe os? Fordybelsesfase: Aktiviteterne undersøges i det omliggende samfund, i naturen samt samtaler med den enkelte elev Feed-back fase: Hvordan gik det? Hvad forstod vi ikke? Hvordan gør det bedre næste gang? Fælles mål forpligter, og ledelsen skal følge op på målene

Den nye folkeskolereform EVA’s 5 anbefalinger Skabe rum for faglig dialog om undervisning/læring. Ledelsen skal være tættere på pædagogisk praksis Understøt teamsamarbejdet. Pt. mest praktisk arbejde på teammøder og meget forberedelse foregår individuelt –> fælles forberedelse. Beskriv forventninger til teamsamarbejdet og skab en struktur i teamsamarbejdet evt. med en fast og ens dagsorden Brug ressourcepersonerne strategisk, ledelsen skal sikre deres rolle

Den nye folkeskolereform EVA’s 5 anbefalinger 4. Følg op på kompetenceudvikling, ved MUS og kompetenceudviklingsplan. Forventningsafstemning inden deltagelse i kursus (Forberedelse, gennemførelse og evaluering - 40-20-40 -> implementering/kultur) 5. Skab en feedback-kultur – giv sparring og bed om feedback

Den nye folkeskolereform Enghaveskolen set i forhold til reformen Vi arbejder i tværfaglige teams og har gjort det i flere år Helhedskompendium Kvalifikationer sættes i spil, kompetencebibliotek, kompetenceudvikling, specialistfunktioner, vejlederteam Fokus på læring og innovative løsninger i undervisningsmiljøet Visionen nås på Enghaveskolen, ved at gøre mere af det samme Der er skarpere resultatkrav til alle – Kvalitetsrapport, KIS, periodeplaner, elevplan, teammøde med ledelsen mere fokus på dokumentation og efterbehandling af læringsforløb

Den nye folkeskolereform Enghaveskolen set i forhold til reformen Fokus på læring og læringsmål – periodeplaner og individuelle elevplaner Didaktisk tænkning, der skal være en mening med læringen Læringen skal foregå i autentiske undervisningsmiljøer/ temadage eller –uger It skal inddrages mere i læringen Fysiske rammer skal tilpasses undervisningsmiljøet Der skal arbejdes innovativt omkring bevægelse

Den nye folkeskolereform Samarbejdet på Enghaveskolen Ledelsesrummet bliver ændret, fokus på opgaverne Medarbejderne er professionelle samspilspartnere, der skal løse opgaverne i teamet i tættere sparring med ledelse og ressource-personer Vigtig ledelsesopgave er at sætte fokus på kompetencer og opgavefordeling Tid til forberedelse, individuel tid o.a. tid erstattes af én tid nemlig arbejdstid svarende til ca. 7,4 time dagligt Alle skal have arbejdstid på alle arbejdsdage, hvor det giver mening (skal afklares af SKA vedr. fælles eller lokal ordning)

Den nye folkeskolereform Den gode arbejdsplads handler om: Fagligt stærke medarbejdere med relationskompetencer Dialog med dygtige og professionelle medarbejdere, der skal kunne løse opgaverne gennem med-indflydelse, med-bestemmelse og med-ansvar i forhold til teamets opgaver Stor grad af selvstændighed og engagement i opgaverne Tillid fra ledelsen til at medarbejderne kan løse opgaverne Trivsel Arbejdsglæde

Den nye folkeskolereform Processen på Enghaveskolen: Krav til skolens ledelse: Stille sig i spidsen for reformen og bringe den i mål Tilrettelæggelse af hele processen Udarbejdelse af en dynamisk procesplan for hele forløbet Uddelegering af ansvar til medarbejdere Tydelighed i processen

Den nye folkeskolereform Processen frem til august 2014  6. nov: Ledermødedag – Præsentation af udvalgte plancher (GS/JS) - Handle-/tidsplan udarbejdes til ledelsen/medarbejderne - kommunikationsplan hvordan og hvor ofte. - Spørgsmål til ledelsen – sendes til ”Skolereformen” på skole-intra (IRK). Ledelsen inddrager spørgsmålene som behandles i det rette forum evt. ledelse, PU, MED og SKA. - Indhold til MED og skolebestyrelsen drøftes 11.nov: MED-udvalgsmøde (Med-bestemmelse, Med-indflydelse og Med-ansvar) 25. nov: AMR-møde 27.nov: Skolebestyrelsesmøde 9. dec: PU-møde - Læring og kompetencer (ressourcepersoner skal sættes i spil)

Mulighed for spørgsmål