Kommunikation og Reception
Elementær kommunikationsteori Anvendes ved kommunikationsplanlægning Hvem siger hvad i hvilken kanal til hvem med hvilken effekt? Afsender ”tekst” Medium Modtager Virkning Institutionsanalyse (bevæggrunde) Tekst- og indholds-analyse Medieanalyse Receptionsanalyse Effektforskning Ift. afsenders formål Brug evt 25 spørgsmål ved planlægning af undervisningsmaterialer! Lasswell, Harold; The Structure and Function af Communication in Society, Bryson, Harper, 1948
Kommunikation er ikke hvad du siger… Men hvad folk får ud af det du siger!
Et meget kort historisk blik på mediernes påvirkningskraft
3 traditioner i modtagerforskningen Effektforskning 1920-50 ----- Uses and gratifications forskning 1950-80 Receptionsforskning 1980 Hvad gør medierne ved folk? Hvad gør folk med medierne?
Receptionsforskningens karakteristika Overordnet signalement: Empirisk undersøgelse af betydningsproduktion i medierne: "Hvordan oplever folk faktisk mediebudskaber?” Tværvidenskabelig: humanistisk (teori) og samfundsvidenskabelig (metode): Betydning undersøges gennem empirisk feltarbejde
Receptionsforskningens karakteristika Specifikke karakteristika: Det aktive publikums betydningsdannelse i mødet med medietekster Spændingsfeltet mellem tekst og læser: budskabets betydning kan ikke tages for givet: Tekster er mangetydige Tekstens betydningspotentiale skal realiseres Læseren anvender kommunikative repertoirer Situationens betydning for betydningsdannelsen (familien, fællesskaber)
Fokus på modtageren Hvordan filtreres budskaberne ud fra Sociale relationer Viden Interesser Alfred Schutz, - ”livsverdenen” 1899-1959 sociolog og filosof Alfred Schutz (1899-1959) var født i Østrig, men flygtede i 1939 til USA, hvor han frem til sin død var professor ved New School for Social Research. Centralt i hans tænkning var fænomenologiens interesse for menneskenes livsverden, der tages for givet med den såkaldt naturlige indstilling. I mødet med den amerikanske pragmatisme omformulerede han dette filosofiske perspektiv til en sociologi om hverdagslivet, hvori den sociale konstruktion af viden er central.
Generelle dimensioner… Findes der generelle dimensioner ved reception af medier? Hvad kan de i givet fald bruges til? – Checkliste i analysen – Opskrift til interviewguiden – Teori om hvad der indgår i betydningsproduktion
En multidimensional model Tekst Motivation Forståelse Handling Holdning Konstruktion Model over receptionsprocessen. Kim Schrøder: En ”grounded theory” om, hvad det væsentlige ved mediereception overhovedet er.
Home: The most important place in the world Kan modellen bruges til at belyse de komplekse betydningsdannelser der foregår i kvalitative receptionsinterviews? Motivation Forståelse Konstruktionsbevidsthed Holdning Handling Fokusgruppeint. 1 moderator 1 observatør 6-7 respondenter Brug Iagttagelsesskema 1 eller 2 Vi foretager et hurtigt fokusgruppeinterview!!
Didaktisk refleksion Gruppedrøftelse Giver det overhovedet mening at beskæftige sig med receptionsteori i relation til medieundervisning? Hvad betyder det for læreprocessen når filmproduktion anskues som kommunikation? Hvilken betydning har det kommunikationsteoretiske fokus i relation til æstetikken?