Information Systems work and Analysis of Change

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Overordnet målsætning:
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Kapitel 3 Problemstillinger Håndtering af store datamængder
Gode råd og eksempler på faldgruber
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Beskrivelsesværktøjer
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
IT-Strategi.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Økonomiske kompetencer
Virksomheder - definition
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
IT – sikkerhed Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Problemer eller udfordringer.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Berlingske Avistryk A/S Kan vi bruge Klimakompasset til navigation i vores verden? 28 april 2010 John Lundsgaard HSEQ-chef Berlingske Avistryk.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
Den Regionale LEAN Enhed
En patient får forkert blod
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
VSM – Nuværende værdistrøm – Fase 1
Funktioner og roller i projekter
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Dokumentation 7. Semester
Business cases.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Situationsbestemt metodevalg
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Begreber i systemudviklingsprocessen Udviklingsmodel Metode Beskrivelsesteknik Værktøj.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
”BrunT Papir” - workshop
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
Præsentationens transcript:

Information Systems work and Analysis of Change ISAC Information Systems work and Analysis of Change

Indledning organisation orienteret metodologi med et menneskeorienteret tilgang, da mennesker ses som vigtige faktorer i organisationer

Udtrykket mennesker omfatter alle mennesker i en organisation Brugere Managers Medarbejderne samt mennesker, som normalt opfattes som uden for organisationen, såsom kunder og finansieringskilder

ISAC betragtes som en organisation orienteret metodologi? det er i virkelighed en problem orienteret metodologi, som bruges til at identificere de grundlæggende årsager til brugernes problemer.

Behov for et informationssystem er vurderet til at være nødvendigt kun hvis det giver folk en fordel i deres arbejde En rent økonomisk fordel for organisationen, eller en anden fordel er ikke grund nok for et informationssystem, da et informationssystem menes ikke at have nogen værdi i sig selv og bør derfor ikke udvikles

Hvordan virker den? Mennesker i en organisation kan have problemer med de aktiviteter, de udfører. Disse problemer kan nedkæmpes, eller situationen forbedres ved en analyse af disse aktiviteter og introduktionen af forskellige ændringer

Denne analyse bliver udført af: Dem, der har størst viden om aktiviteterne Dem, der har størst interesse Og dem, der er mest motiveret

Nemlig Brugerne selv

De vigtigste faser i ISAC er: Change Analysis Activity Study Information Analysis Data System Design Equipment Adaptation

Change Analysis Problem Listing Analysis of Interest Groups Problem Grouping Description of Current Activities

Problem Listing overblik over de nuværende problemer og eventuelle forventede fremtidige problemer

Analysis of Interest Groups De forskellige interessegrupper identificeres Eksempel: I f.eks. regnskabsafdelingen kan disse grupper være: Regnskabschefen Regnskabsmedarbejderne Lønningsassistenterne Osv.

Problem Grouping De identificerede problemer er inddelt i kategorier

Description of Current Activities De aktiviteter, som de identificerede problemer vedrører, samt det arbejde, der udføres af de berørte interessegrupper, bliver modelberegnede i form af en aktivitetsmodel, viser processer udført på input til at skabe resultater. Disse aspekter beskæftiger sig ikke kun med oplysninger, men omfatter fysiske aktiviteter, input og output. Aktivitetsmodellen er dokumenteret i form af en A-graf

Activity Graph (A-graph)

Activity Study Det næste skridt er at identificere mulige information-delsystemer vedrørende grupper af brugere

Trinene i denne fase er som følger: Analysis of contributions Generation of alternative levels of ambition Test of ambition levels Cost/benefit analysis Choice of ambition level Co-ordination of information subsystems

Information Analysis Input-og output-oplysninger bliver trukket ud fra A-grafer for systemet en iterativ proces med funktion og data-analysen er gennemført Den ISAC term (forklaring) for funktionelle analyse er ”Præcedens analyse”

Resultatet af ”Præcedens analyse” er et sæt af information grafer (I-grafer) De er mere præcise end A-grafer i, at de ikke kun viser input og output-sæt, men de viser også forbindelser mellem sæt (Se side 523)

ISAC dokumenterer information sæt ved hjælp af en Component graph (C-graf) Denne graf er et hierarki, som viser nedbrydning af en informations-set i subsets

Data System Design Design activity begynder med en undersøgelse af processing filosofi. Processer, der skal udføres på en computer, er adskilt fra dem, der ikke skal.

Equipment Adaptation Udstyr tilpasning består af udstyr undersøgelse og tilpasning af edb-baserede rutiner

Filosofi Paradigme ISAC bruger en subjektiv synsvinkel, der hjælper os med at tænke på data indsamlet i analysen af et system ikke som fakta, men mere som opfattelser fra et bestemt synspunkt. Disse fakta bliver snævret ned til en bestemt opfattelse. Denne forklaring giver følgende konklusion:

Da data fra analysen ikke bliver opfattet som fakta, kan vi ikke afgøre, hvad der er rigtigt eller forkert i analysen. Derfor bliver ISAC beskrevet som et systemparadigme, men denne beskrivelse gælder for starten af metoden, fordi ved brug af analysen, bliver organisationen opdelt i mindre ”Subsystemer”, hvor bestemte problemer kan udpeges, og dette problem skal forholde sig til systemet som en helhed. Det får ISACs placering til at hælde ind mod scienceparadigme.

Science Systems ISAC Paradigme

Objectives ISACs ”Objective” er at opdage, ved at gennemføre analyser, om der virkelig er behov for et informationssystem. Analyserne kan danne et beslutningsgrundlag, som kan bruges til at vurdere, om et system skal udvikles

Domain Domain i ISAC dækker det område af organisationen, hvor et problem findes.

Target Target i ISAC er analyser, som bruges til at identificere problemer i en organisation samt komme med en løsning på problemet.

Model Verbal model ISAC bruger verbale modeller, som beskriver organisationens problemer, ambitionsniveauer og hvilke løsningsmuligheder, der kan anvendes

Iconic, pictorial, or schematic models ISAC gør brug af skemaer i form af forskellige grafer (A-graph, I-graph og C-graph).

Teknikker og værktøjer Teknikkerne i ISAC er de forskellige grafer, der bliver produceret såsom: Activity graph (A-graph) Information precedence graph (I-graph) Component graph (C-graph) Der bruges ikke rigtig nogen bestemt form for værktøjer – måske forskellige tegneprogrammer.

Scope ISAC dækker faserne analyse og logisk design. ISAC er ikke et udviklingsmetode, men nærmere et analysemetode, som danner grundlag for beslutninger vedrørende udvikling af systemet. ISAC dækker disse faser i SDLC Feasibility study – kan det betale sig at bygge dette system? System investigation – Hvad er det for et system? Hvor meget skal systemet lave, og personerne lave Systems analysis – Hvad er det, systemet skal gøre og handle om. (Use cases)

Outputs Ved brug af ISAC, forventes der en detaljeret analysedokumentation samt forskellige grafer

Practice Baggrund: Metoden er udviklet af Swedish Royal Institute of Technology and The University of Stockholm og har dermed en Teoretisk/akademisk baggrund

User base: Metoden bruges primært i Skandinavien, men bruges også andre steder I verden. Metoden bruges til at beslutte, om udvikling af et system er den rigtige løsning på problemet. Metoden tager udgangspunkt i den menneskelige faktor

Participants: Metoden kræver deltagelse af bl.a. brugere, ledere og udviklere. For at kunne lave alle analyser, er det vigtigt, at alle relevante personer er inddraget i processen

Product For at kunne bruge metoden: Skal man have konsulent bistand. Det kan også være en mulighed at uddanne folk, som kan bruge metoden efter endt uddannelse. Der kræves en vis forståelse for metoden for at kunne bruge den