Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede."— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede struktur. Output af arkitekturdesignprocessen er en model der beskriver hvordan systemet er organiseret som et sæt af komponenter der taler sammen.

2 2 abstraktionsniveauer iflg. Sommerville ”lille arkitektur” her taler vi om et program der kan nedbrydes i delkomponenter (kap 6). ”stor arkitektur” komplekse systemer der inkluderer andre systemer, programmer m.v. (kap 18 + 19).

3 Systemarkitektur bliver ofte modelleret ved hjælp af simple blok- diagrammer, hvor hver boks repræsenterer en komponent, og pilene viser at data og/eller kontrolsignaler går fra komponent til komponent i pilenes retning.

4 Når man skal vælge arkitektur skal man kikke på de ikke-funktionelle systemkrav: -Performance -Security -Safety -Availability -Maintainbility Der kan komme konflikter da nogle af disse arkitekturer vil konflikte. Her må man lave et kompromis hvor man har forskellige mønstre for forskellige dele af systemet.

5 Arkitektoniske views/oversigter Det er umuligt at repræsenterer alt relevant information omkring et systems arkitektur i en enkelt model,da hver model kun viser en oversigt (view) eller perspektiv for systemet. Krutehen (1995) argumenterer for at der skal være 4 fundamentale views. 1)Et logisk view: her kikker vi på funktionaliteten som systemet tilbyder slutbrugeren. I UML har vi klassediagram og sekvensdiagram. 2)Process view: disse oversigter har fokus på systemets processer samt hvordan de kommunikerer.

6 3) Development view: her illustreres systemet fra udviklerens side. Man kikker på systemets componenter. 4) Physical view: viser systemets hardware samt hvordan software componenterne er distribueret via processorerne i systemet. + conceptual view: et abstrakt syn på det overordnede system. Danner grundlag for at nedbryde høj-niveau krav ind til mere detaljerede spec.

7 Mønstre eller arkitekturstil Bogen repræsenterer nogle generelle mønstre man kan benytte sig af: -Lagdelt arkitektur: organiserer systemet i lag, hvor hvert lag har nogle services. Sålænge interfacelaget er uændret kan man udskifte de nedenstående lag med andre tilsvarende lag. -Repository arkitektur: data gemmes i en central database og kan nås af alle subsystemer. Størstedelen af de systemer der arbejder med store mængder af data bruger denne arkitektur. -Client-server arkitektur: systemet organiseres som et sæt af services med tilkoblede servere og klienter der kan få adgang og bruge disse services. I praksis er disse implementeret som distribuerede systemer. Fordelen ved dette er, at man let kan tilføje en ny server eller opgradere.

8 - Pipe and filter arkitektur: data gør/strømmer fra en komponent til en anden for at blive udført.

9 Applikations arkitektur En applikations arkitektur bruges til at imødegå en virksomheds eller organisations behov. Sommerville har udvalgt 3 generelle systemer: -Transactions processing systems: er designet til at udføre brugerforspørgsler fra en database fx en hæveautomat. -Information systems: bibliotekskatalog, bustider m.v. -Language processing langues: oversætter fra et sprog til et andet fx artificial programmering til maskinkode.

10 Følgende opgaver skal løses Opgave 6.1 Opgave 6.4 Opgave 6.8


Download ppt "Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google