Klasseledelse og cooperativ learning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Advertisements

Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Når lærere samarbejder med forældre
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Introduktion til Sprogpakken
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Et udviklingsprojekt. Udfordringen For musikskolerne Musikskolerne har mistet næsten 18% af sine elever i perioden 2005 ( ) til 2010 ( ) Og.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Kanondag på Skovvangskolen i Hammel
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Cooperativ learning - også kaldet CL
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Lærings- og praksisfortælling
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Sociale studiekompetencer
Inklusion og Specialviden
Det sammenhængende børneliv
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Verbal kommunikation Ord og samtale
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Klasseledelse og cooperativ learning Hold 2918 og 2919 har arbejdet med klasseledelse, powerbreaks og arbejdet med forskellige faglige fokusområder i forbindelse med, at Mørke skoles ansatte arbejdede med Cooperativ learning og vi lånte eleverne.

Fortællinger og fotos I det følgende vil der blive vist billeder fra arbejdet på Mørke skole d. 22. marts samtidig med, at de studerende udtalelser om hvad de oplevede og lærte i forbindelse med øvelsen, vil blive fortalt i tekst. Der er ikke nødvendigvis sammenhæng mellem billedet og teksten

De studerende møder velforberedte men vildt tidligt foran seminariet og bliver kørt til Mørke skole i Bus

Undervisning i fællesskab Vi vil arbejde med Den levende fortælling. Eleverne skal arbejde med norske folkeeventyr og arbejde med oplæsning og fortælling Vi underviser i fællesskab, men da vi skal arbejde med tre workshops, er der en lærer på hver. Foruden deres spisepauser, har vi tænkt os at lave løbende power pauser, når det er tiltrængt. Vi vil undersøge, hvordan det fleksible klasserum kan understøtte en procesorienteret læsestrategi, og hvordan man med få midler kan få det til at fungere.

”Min morfars tænder” – del af gyserroulette Vi har lært at børn i 2. klasse sagtens kan arbejde sammen med andre elever på tværs af fagligt niveau og sociale forskelle. Cooperativ learning strukturer var en hjælp. Vi ville have fået mere ud af dagen, hvis vi på forhånd havde talt med en af klassens lærere, men godt at være alene med klassen og få ansvaret.

Hvordan takler man uro? Hvordan takler man store drenge, som siger en imod? Uh ha – man må vælge sine kampe. Det skaber uro og usikkerhed at overtage og ændre deres faste rammer og rutiner. Når man ikke har opbygget en relation til eleverne, er det svært at tage konflikter. Ved skoleovertagelser bliver pædagogik og psykologi aktualiseret i cases. Skoleovertagelse er super fedt. Rigtig god måde at blive udfordret i sin lærerrolle. Vær opmærksom på, at det tager meget lang til at forberede. Man bliver pædagogisk udfordret

Idræt kan være tværfagligt Cirkler, former og funktioner Opdagelser i bevægelse

Det kræver meget… Vi har fået øje på, at det er muligt at inddrage flere fag i idræt. Mange opgaver løses bedst, når eleverne arbejder sammen. Fedt at afprøve andre læringsformer. Sjovt og udbytterigt som lærerstuderende, men udbyttet svarer ikke helt til forberedelsestiden… Tre stjerneøjeblikke: Da alle elever deltog aktivt i idrætsdebatten Eleverne sagde JA og var åbne God kampgejst og godt samarbejde Surt øjeblik: Da 8. klasse kom og tog fodboldbanen

Trætte efter en lang arbejdsdag på Mørke skole Væsentligt når man arbejder med at udvikle arbejdet med teori og praksis – her i forbindelse med at to hold overtager en række klasser på en skole – er den efterfølgende evaluering. Der er helt klart nogle udfordringer i det at arbejde koncentreret med en skoles elever i forbindelse med, at lærere er på efteruddannelse eller lignende – hvordan får man den nødvendige indsigt og hvorledes deles viden