portfolio -hvordan man arbejder med portfolio i billedkunstundervisningen og til eksamen
Hvad er en portfolio? Som udgangspunkt en tom beholder Bliver til en samling af arbejdet i billedkunstundervisningen hele året
Hvad skal portfolioen bruges til? Til at dokumentere arbejdet i løbet af året Til at vise udviklingen i arbejdet Danner grundlag for evaluering med læreren Bruges som materiale til eksamen
Hvad skal i en portfolio? Læreren sørger for: Lektier Billedmateriale Forløbsplaner Målbeskrivelser Opgaver og øvelser Evalueringsskemaer Feedback Eleven står for: Noter og idéer Research til projekter Procesbeskrivelser Overvejelser Skitser Færdige opgaver Digitale billeder Personlige links Præsentationsmateriale Selvevalueringer Andet materiale
Portfolio niveauer: Privat arbejdsportfolio ALT i relation til faget samles her, altså også lektier og noter osv. Vurderings-/evalueringsportfolio Elevens praktiske og skriftlige arbejder, både færdige og skitser/idéer og procesbeskrivelser, som kan danne grundlag for kommunikation med læreren om faglig udvikling Eksamensportfolio Redigeret udgave af portfolioen, som skal bruges til eksamen… mere om det senere
Portfolioens form: Ringbind med faneblade Elektronisk mappe på skolens intranet Papirmappe i skufferne til større arbejder I slutningen af året brændes al elektronisk information på en CD-rom og portfolioen hjembringes til eksamenslæsning
Portfolioens formål: For eleven: Bruges til eksamen Bruges til evalueringssamtaler med læreren Bruges til karaktervurdering af læreren For eleven: Giver eleven mere indflydelse på eksamenssituationen Skaber mere selvstændighed Giver eleven mere kontrol over egen læreproces Viser også elevens arbejdsproces Skaber mere ansvarlighed Skaber større refleksion Giver mere gennemsigtighed i bedømmelsesprocessen