Flexibility © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# 13492 • V111000.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
LEDERE DER LYKKES hvad er det, succesfulde ledere i danske kommuner kan? En præsentation baseret på KL/KTOs Væksthusprojekt om generationsskiftet i kommunerne.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Formåls-beskrivelsens betydning
Social kapital – rig på relationer
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Modul 1 - Processer.
Old timers and newcomers
Diagnosing © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Bornholms Idrætsområder CAMPUS ”Fremtidens drift af idrætsanlæg” Ledernetværk Mandag, den 19. november 2012 Vingsted.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Udgangspunktet er, at der ikke findes nogen rigtig ledelsesform
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
A.J. AAMUND A/S Profil af en vinder •Kompromisløs kvalitet •Globalt perspektiv •Evindelig innovation.
NOEA/Aalborg Universitet
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
SLII ® ® To create a match © 2000 The Ken Blanchard Companies Do not duplicate Item# V
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
- Hvad kan I forvente som forældre?
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Organisationstruktur
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Kodeks for offentlig topledelse
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Gruppeudviklingssamtaler
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
Foundation and building blocks
Ungebasen.
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
Derfor skal der være sammenhæng og overensstemmelse mellem de fire liv –Familielivet Er normalt basen i den enkeltes liv –Arbejdslivet Er blevet sværere.
Samarbejde og konflikter
organisatoriske kompetencer
Skills training © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
WWW. SANDER.AC Hvad består god ledelse af? v. Berit Sander, konsulent, cand. psych. aut.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
360° evaluering af din kommunikation. Dette er et værtøj for dig, som vil Have feedback på dine kommunikationsevner Forbedre din kommunikation Afstemme.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Ledelsesformer og ledelsesteorier
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
VirksomhedsnetværkCabi
Ansvarlig.
Naturfag.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Flexibility © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# 13492 • V111000

Evnen til at kunne anvende forskellige ledelsesstile efter behov Fleksibilitet Evnen til at kunne anvende forskellige ledelsesstile efter behov 4-1 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Instruerende lederadfærd Indebærer, at lederen ... fastsætter mål og specificerer forventninger fortæller og viser medarbejderen, hvad der skal gøres, hvornår og hvordan overvåger nøje og evaluerer præstationen. 4-2 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Instruerende lederadfærd Strukturerer Organiserer Underviser Overvåger Evaluerer 4-3 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Støttende lederadfærd Indebærer, at lederen ... anvender tovejskommunikation i højere grad lytter, støtter og opmuntrer inddrager medarbejderen i beslutningsfasen opmuntrer til og fremmer selvstændig problemløsning. 4-4 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Støttende lederadfærd Spørger (efter input) Lytter Hjælper (til problemløsning) Forklarer (hvorfor) Opmuntrer. 4-5 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Lederadfærd Inden for alle fire ledelsesstile skal lederen … sørge for, at alle mål og forventninger er klart defineret følge og overvåge præstationerne give feedback. 4-6 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

De fire ledelsesstile 4-7 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Kendetegn for ledelsesstile Spørger/lytter Beroliger Fremmer selvstændig problemløsning Samarbejder Opmuntrer til feedback Påskønner S4 Åben/viser tillid Bekræfter Giver bemyndigelse Forsikrer Er opmærksom Udfordrer S2 Undersøger/spørger Forklarer/afklarer Giver reinstruktion Giver feedback Opmuntrer Roser S1 Specificerer Planlægger/prioriterer Orienterer Underviser/viser og forklarer hvordan Checker/overvåger 4-8 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Hvordan adskiller S2 sig fra S1? Højere grad af støtte og påskønnelse – tovejskommunikation – medarbejderen er inddraget mere i beslutningsfasen og løsning af problemer Lederen forklarer frem for at definere Lederen afklarer frem for at beordre Højere vægt på hvorfor frem for hvordan og hvad 4-9 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Hvordan adskiller S3 sig fra S2? Medarbejderen tager kontrollen ved planlægning af aktiviteter og problemløsning Lederen lytter for at sikre sig, at medarbejderen forstår, hvad opgaven går ud på Lederen lytter for at sikre sig, at han forstår medarbejderens indfaldsvinkel, så han kan stille resurser og assistance til rådighed efter behov Lederen spørger frem for at beordre Lederen fungerer som en jævnbyrdig kollega og samarbejder med medarbejderen om at træffe beslutninger og løse problemer. 4-10 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Hvordan adskiller S4 sig fra S3? Medarbejderen sørger selv for sin egen instruktion og støtte Lederen og medarbejderen holder færre møder (både formelle og uformelle) Medarbejderen har større selvstændighed ved fastsættelse af mål, udarbejdelse af handlingsplaner, udvikling af muligheder samt indsamling og orientering om feedback Lederen fokuserer mindre på den daglige problemløsning og mere på fremtiden. 4-11 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Stilfleksibilitet 4-12 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Stilfigurer 4-13 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201