Flexibility © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# 13492 • V111000
Evnen til at kunne anvende forskellige ledelsesstile efter behov Fleksibilitet Evnen til at kunne anvende forskellige ledelsesstile efter behov 4-1 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201
Instruerende lederadfærd Indebærer, at lederen ... fastsætter mål og specificerer forventninger fortæller og viser medarbejderen, hvad der skal gøres, hvornår og hvordan overvåger nøje og evaluerer præstationen. 4-2 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201
Instruerende lederadfærd Strukturerer Organiserer Underviser Overvåger Evaluerer 4-3 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201
Støttende lederadfærd Indebærer, at lederen ... anvender tovejskommunikation i højere grad lytter, støtter og opmuntrer inddrager medarbejderen i beslutningsfasen opmuntrer til og fremmer selvstændig problemløsning. 4-4 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201
Støttende lederadfærd Spørger (efter input) Lytter Hjælper (til problemløsning) Forklarer (hvorfor) Opmuntrer. 4-5 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201
Lederadfærd Inden for alle fire ledelsesstile skal lederen … sørge for, at alle mål og forventninger er klart defineret følge og overvåge præstationerne give feedback. 4-6 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201
De fire ledelsesstile 4-7 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201
Kendetegn for ledelsesstile Spørger/lytter Beroliger Fremmer selvstændig problemløsning Samarbejder Opmuntrer til feedback Påskønner S4 Åben/viser tillid Bekræfter Giver bemyndigelse Forsikrer Er opmærksom Udfordrer S2 Undersøger/spørger Forklarer/afklarer Giver reinstruktion Giver feedback Opmuntrer Roser S1 Specificerer Planlægger/prioriterer Orienterer Underviser/viser og forklarer hvordan Checker/overvåger 4-8 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201
Hvordan adskiller S2 sig fra S1? Højere grad af støtte og påskønnelse – tovejskommunikation – medarbejderen er inddraget mere i beslutningsfasen og løsning af problemer Lederen forklarer frem for at definere Lederen afklarer frem for at beordre Højere vægt på hvorfor frem for hvordan og hvad 4-9 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201
Hvordan adskiller S3 sig fra S2? Medarbejderen tager kontrollen ved planlægning af aktiviteter og problemløsning Lederen lytter for at sikre sig, at medarbejderen forstår, hvad opgaven går ud på Lederen lytter for at sikre sig, at han forstår medarbejderens indfaldsvinkel, så han kan stille resurser og assistance til rådighed efter behov Lederen spørger frem for at beordre Lederen fungerer som en jævnbyrdig kollega og samarbejder med medarbejderen om at træffe beslutninger og løse problemer. 4-10 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201
Hvordan adskiller S4 sig fra S3? Medarbejderen sørger selv for sin egen instruktion og støtte Lederen og medarbejderen holder færre møder (både formelle og uformelle) Medarbejderen har større selvstændighed ved fastsættelse af mål, udarbejdelse af handlingsplaner, udvikling af muligheder samt indsamling og orientering om feedback Lederen fokuserer mindre på den daglige problemløsning og mere på fremtiden. 4-11 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201
Stilfleksibilitet 4-12 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201
Stilfigurer 4-13 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201