Konsulentroller Etablerer og Katalysator vedligeholder netværk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Definition på evaluering
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Introduktion til deltagere i ledercoaching
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Det udvidede klasserum
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Hvem er vi? Info og service: 4 X 80, TDC’s omstilling Lyngby Radio, satellit m.m. Betalingstelefoner Oplysning, 118, 113 m.m.
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Spørgsmål du kan overveje  Hvordan bliver du inspireret i dit arbejde?
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Modul II: Forandring og implementering Modul III: Formidling, feedback, forankring Reception Erfaringsudveksling.
Darum skole 4. november 2013.
Ledelse af innovative medarbejdere
TJEK PÅ TEAMET.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Potentialevurdering.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Den anerkendende interviewform
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
John Andersen Empowermentbegrebet
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Gruppeudviklingssamtaler
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
- et udviklings- og dialogværktøj
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Overblik over afkast/resultat mål ifm. klubpolitikken Klub- politik - Udvikle og styrke det gode ungdoms- liv Overgang skole og klub Samarb.aftale vedr.
Vores projekt Om kreativitet.
Coaching teorier – fire veje
Frivillighed på kommando findes ikke
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
organisatoriske kompetencer
Lederkonferencen 9. juni 2010
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Jespersen & Laursen1 Hvad er coaching? Hvad kan det bruges til? Hvad skal der til for at det virker? Relationen skal være i orden Respekt og tillid så.
Sådan arbejder vi i rehabiliteringsteamet i Hedensted Kommune – fokus på den koordinerende sagsbehandler Jobcenter Hedensted.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Roller i arbejdsmiljøarbejdet 3 grader af aktivitet for TRIO Egen refleksion Lidt redskaber og idéer Erfaringsgrundlag: Balanceprojektet, Påbudssager,
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
CLARA Projektbeskrivelse
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Lokale eksempler på tiltag der skaber positive forventninger.
DTHS synsfaglige netværksdage 2017
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Præsentationens transcript:

Konsulentroller Etablerer og Katalysator vedligeholder netværk Formidler af Kontakt og viden mellem ledere og arbejdspladser Direkte kontakt med Gruppen: Aktiv medspiller Handler Interaktivt Ofte Proaktivt Vidensformidleren Kan være reaktiv Organisatorisk viden om Struktur, kultur og ”magt” i organisationer Procesviden

Forandringskonsulent Konsulentroller Hvad er facilitatorens roller? Lokalisering af viden Deltageres behov. Bevidsthed om mellemmenneskelige Relationer. Udveksling af ideer m.v. Implementerings konsulent Proces-konsulent Sparrings- partner Coach, Supervisor Vidensagent Under-viser Rådgiver Forandringskonsulent Deltageres behov For eksakt viden Ekspert Problemknuser Relation til organisation Deltagere involveres I ringe grad Deltagere involveres I høj grad.

Netværkstyper Netværkskonsulenter Professionsnetværk! Forandringsnetværk! Temanetværk! Projektnetværk! Politiske netværk! Metodenetværk!

Netværksform Netværkskonsulenter ”Globalt” Lokalt Grænser/lukkethed? Koordineret/integreret? Faste netværk! Flydende netværk! Samlet netværk! Opdelt-netværk! Styrede/løst-koblede? ”Globalt” Lokalt

Opstart: Netværksproces Facilitators rolle? Det overordnede formål med netværket! Delmål under vejs! Forventninger til nytteværdien! Netværkstyper! Netværksform! Succeskriterier! Deltagerindsatsen – selvledelse! Tidsrammer! Ressourcer!

Hvad gør facilitator? 1. Inviterer til at gøre viden/erfaring synlig.Feedback. Tale-lytte. Skabe rum. 5. Observerer og synliggør Nye erfaringer 2. Opmærksomhed og nærvær. Reflekterende team. Træning i dialog. Spørgeteknik. Positiv reformulering. 4. Synliggør: Beslutningsprocesser, hierarkier,konsekvens af handlinger 3. Respons: Undres, overraskes. Skaber rum for ”leg”, udforskning