Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Patientpakker Angina /NSTEMI
Den Danske Kvalitetsmodel
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Kandidaten i klinisk praksis
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Erfaringer med implementering af en national klinisk sygeplejedatabase
Merlivs seminar 27. August 2008
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Hvordan sikres omsorgen i accelereret operationsforløb ?
Den Danske Kvalitetsmodel
Identifikation af spild
Rehabilitering efter operation
Kan omsorg accelereres?
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Præsentation af RAPIT projektet
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
EPJ i Region Nordjylland
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Kliniske retningslinjer!
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Karen Marie Dalgaard & Jeanette Bech Kræftstyregruppen DASYS temamøde 13. november 2008 Historisk rids Kommissorium for Den Nationale Kræftstyregruppe.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Patientsikkert sygehus
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Quality Management Systems
Målsætninger på psykiatriområdet
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
til implementering af retningslinjer i almen praksis
Uddannelsesrådet byder Velkommen Konference 26. maj 2010 Charlotte Simonÿ.
ORBIT arbejdsgangsanalyse seminar
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Trepartsmidler FTF-området. Udgangspunktet De overordnede kriterier for fordeling af midlerne Kunne vi ”booste” regionen, så vi fokuserede på et bestemt.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Målingens problematikker Hvorfor egentlig iværksætte et måleprojekt?
Sygeplejens virksomhedsfelt
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Pilottest Design og Setup. Agenda Formål Design - rammen for pilottest Fra teori til praksis (hvad gjorde vi?) Hvad har vi lært?
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
1 Standardiserede Tidsstyrede Patientforløb (STP) Temadag den 29. april 2011 ”Kvalitet, nytte og specialfunktioner i et sundhedsvæsen under pres.”
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Ulla Breth Knudsen Professor, overlæge, ph.d. Fertilitetsklinikken
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Kvalitet i plejen.
MTV af Demens: Organisation
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Introduktion til kvalitetsarbejdet
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Introduktion til kvalitetsarbejdet
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Præsentationens transcript:

Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist Anne Marie Schlüter Kvalitets og udviklingskoordinator

Disposition Hvorfor kirurgisk afdeling valgte patientforløbet blødende ulcus Patientforløbet set i et organisatorisk perspektiv Patientforløbet set i et fagligt perspektiv Patientforløbet set i et patientoplevet perspektiv Implementering og fastholdelse af patientforløbet

Blødende ulcus Udgangspunkt for patientforløbet var de ”Nationale tværfaglige retningslinjer for blødende og perforeret ulcus” 2010 med anbefalinger og evidens. Disse retningslinjer/ anbefalinger blev tilpasset den lokale kontekst på Hillerød hospital Forløbet går på tværs af hospitalet, hvor patienten har mange kontaktflader, overgange og overlevering

Blødende ulcus Hillerød hospital havde 125 patienter indberettede i NIP med blødende ulcus ( sept. 2010- sept. 2011) Denne patientgruppe er uhomogen, og dette gør, at der er to spor i patientforløbet A og B. Patienter med blødende ulcus kan have høj grad af kompleksitet, comorbiditet og mortalitet

Flowdiagram for blødende ulcus

Forrest Klassifikation

Implementering Patientforløbet set i et organisatorisk perspektiv Samarbejdsaftaler Checklister Plejeplaner Vejledning VIP portal Interne og externe faglig dialogmøder Audit og målinger af procesindikatorer (eget valg) NIP

Implementering Patientforløbet set i et patientoplevet perspektiv Helhed i forløbet organisatorisk og fagligt Feedback møde med patienter Patientinformation mundtlig og skriftlig Kostpjece Udskrivningssamtale Læge samtale

Forbedringsmodel - PDSA 1.Plan Planlæg forbedringen: Emne, Formål, Hypotese, Hvem og hvornår? 4.Act Justering af forbedringen ? 4.Act 1.Plan 3.Study 2.Do 3.Study Vurdering af forbedringen Lever forbedringen op til forventningerne? 2.Do Afprøv forbed-ringen i praksis

Målinger forår april-juli

Måling efterår sept.-okt.

Resultater Plejeplaner Ud af 15 journaler i foråret var der ikke i nogle tilfælde brugt plejeplaner. Efteråret var der ud af 12 journaler brugt plejeplaner i nogen grad i 9 journaler Forrest klassifikation I foråret var 6 ud af 15 patienter Forrest klassificeret I efteråret er der 8 ud af 12 patienter Forrest klassificeret

Fastholdelse af kvalitet i patientforløbet Løbende målinger Fokus på udvalgte indsatsområder Forsat opfølgning på disse med handleplaner Forsat udvikling af dokumentation (sygepleje) Intern og extern viden deling Målrettet kompetence udvikling

Fastholdelse af resultater De 4 centrale elementer i fastholdelsen af forandringsprocesser: Inddragelse af personalet og oplæring i at fastholde processen Personalets holdning til at fastholde Organisationens ledelses engagement Den daglige ledelses engagement Kilde: The British National Health Service

Implementering lykkedes når…. Når ny viden og erfaringer spredes og anvendes Tak for opmærksomheden