Supervision og faglig feedback

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Refleksion i kommunikationen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Præsentation af materialer på personalemøde
Introduktion til deltagere i ledercoaching
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Ebbe Henningsen Landsformand At være pårørende – håb og muligheder.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Den gode klasse Forældrenes rolle
Arbejdspladsudvikling
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation og vejledning
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Projektlederens rolle(r)
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Dilemmaer i supervision Døgninstitutionskonferencen november 2007 Merete Hilden.
Relationer – børn imellem
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Præsentation af materialer på personalemøde
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvordan spørger man anerkendende?
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Stress En folkesygdom?.
SPRINT 1 EVALUERING. DAGENS PLAN 12:30 lokale – Info (nu) Henrik fortæller om SVN 13:30 gruppe rum - Individuel Evaluering Review Retrospect 14:00.
UP 2U UP2U-forløb for frafaldstruede unge
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Værktøj 8: Supervision og sparring
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Supervision og faglig feedback

Supervision og faglig feedback Mødeprogram Oplæg om supervision og stress Øvelse i ”god hjælp” Roller og faser i kollegial supervision Muligheder og faldgruber i kollegial supervision – oplæg Praksisforsøg – kollegial supervision Supervision og faglig feedback

Supervision og faglig feedback Baggrund Undersøgelser viser, at supervision på arbejdspladsen er den vigtigste faktor i forebyggelsen af stress hos personer, som arbejder med mennesker, fx i social- og sundhedssektoren. Supervision og faglig feedback

Definition på supervision Supervision er kyndig vejledning – en vejledning der er planlagt og accepteret af alle parter som noget, der kan give arbejdet større mening og bringe det i overensstemmelse med dets formål. Supervision og faglig feedback

Den gode supervision kan.. …i bedste fald: Styrke den enkeltes faglige identitet. Vise supervisanden egne styrker og ressourcer. Anvise nye idéer og nye veje i forhold til faglige problemer. Sænke stress-niveauet. Forhindre at man bliver udbrændt. Sikre eller udvikle kvaliteten af arbejdet. Vende skuffelser, skyldfølelser og følelser af utilstrækkelighed til professionelle dilemmaer, som kan løses. Supervision og faglig feedback

Supervision og faglig feedback Øvelse (10 minutter) Tal sammen to og to Fortæl på skift hinanden om en situation, hvor I har modtaget god hjælp. Hvad kendetegner god hjælp? Skriv det ned. Meld tilbage i plenum Supervision og faglig feedback

Oplæg: Tre roller i supervision En supervisand med en faglig problemstilling, som hun ønsker at blive klogere på. En gruppe fra arbejdspladsen, der påtager sig at give kollegial supervision (minimum 4). En ordstyrer der vælges blandt gruppens medlemmer og som har rollen som leder af processen. Mulighed for ’time out’ – kan bedes om af ordstyrer, supervisand og gruppe Supervision og faglig feedback

Oplæg: Faserne i supervision Start med to minutters ro for at komme til stede i rummet. Herefter: 1. Fase: supervisanden fremlægger en faglig problemstilling. 2. Fase: Gruppen af supervisorer anerkender de ting, som supervisanden allerede har gjort i forhold til problemstillingen. 3. Fase: Undersøgelse: Gruppen af supervisorer spørger opmærksomt, nysgerrigt m.v. for at få et tydeligt billede af problemstillingen. 4. Fase: Gruppen giver respons – gennem fremlæggelse af hypoteser og refleksioner if. til problemstillingen. 5. Fase: Supervisanden afslutter og siger tak for forløbet, fortæller hvad hun har fået ud af det, og hvad hun vil arbejde videre med. 7. Fase: Evaluering Supervision og faglig feedback

Supervision og faglig feedback Oplæg: Spilleregler Datoer fastlægges ½ år frem – ca. månedligt. Mødernes varighed, max. 2 timer. Mødepligt. Tavshedspligt. Supervision og faglig feedback

Supervision og faglig feedback Oplæg: Faldgruber Faldgruber ved kollegial supervision: Manglende nysgerrighed. Lederen med i supervision. Aflysning. Følelsen af ikke at have et problem. Moraliserende, belærende eller bedrevidende adfærd. Supervision og faglig feedback

Supervision og faglig feedback Praksisforsøg Praksisforsøg (20 minutter) Grupper på tre: En interviewer, en der interviewes og en observatør. Interview hinanden ud fra følgende spørgsmål: Hvad har du sagt af betydning de sidste 14 dage? Hvad har du været lige ved at sige? Hvad sætter du især pris på at andre har sagt? Hvad er du træt af at høre dig selv sige? Hvad vil du ønske at høre dig selv sige, når…? Hvad vil du grygte at høre dig selv sige, når…? Hvad er det vigtigste for dig, du får sagt til hvem i løbet af de næste 14 dage? 15 minutters interview, 5 minutters evaluering Supervision og faglig feedback

Supervision og faglig feedback Opsamling Ønsker vi at gå videre med kollegial supervision? Hvis ’ja’ - Hvornår starter vi? - Hvem tager sig af det? Supervision og faglig feedback