Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Advertisements

Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Flickr.com – online billeddeling
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Bevidst undervisning i billeder
Den oversete lyd - ? Dorthe Carlsen 28. september 2011
Læringsstile og lektier
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra formel til funktionel undervisning
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Udfordringer set fra en kommunikatørs vinkel Lars Elmsted Formand for K-Gruppen i Dansk Journalistsforbund.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Projektopgave klasse.
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Computerens anatomi.
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Faglig læsning 2.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Fakta-tv og dokumentarfilm
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Af Pernille Mathiesen og Rikke Wiuff
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode

Introduktion til Fagsprogslingvistikken II
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Præsentation af Det retoriske kompas
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen /01/14Anna-Marie Hansen1.
Kompenserende it Dorthe Carlsen 15. september 2011
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Kommunikativ sprogfærdighed
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Børn og unges sociale liv online
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Folkeskolens afgangsprøve
NYHEDSARTIKLEN Denne præsentation er udarbejdet på baggrund af hjemmesiden Avisen i undervisningen (Nyhedshistorien:2014) og (Design:2014)
Den sproglige læreplan
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
Lidt om PPT funktion navigation layout præsentation Frants Mathiesen
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Sproglig teori og metode (II) Fællesfag: BA i 2 fremmedsprog BA i 1 fremmedsprog, IT og kommunikation.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Målrettet kommunikation
Modul 2.
Præsentationsportfolio
Introsidernes betydning
Præsentationens transcript:

Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning Velkomst Præsentation Programmet for eftermiddagen: Danskfaglig vinkel – multimodalitet Mobiltelefonen som værktøj Praktisk arbejde Hvad kan mobilen ellers Sankt Birgitta skolen, Maribo 05.09.12

Hvem er I? Jeg bruger ikke selv mobiltelefon. Jeg har en mobil og bruger den til sms og samtaler. Jeg bruger mange af mobiltelefonens funktioner i min dagligdag. I mine dansktimer må eleverne ikke have mobiltelefoner fremme. I mine dansktimer bruger eleverne til tider mobiltelefonernes funktioner.

Søge og gemme informationer Produktion og præsentationer Umiddelbar og online MOBIL Videndeling Medier lige ved hånden En vigtig faktor for arbejdet med it og medier er adgang til redskaber, der kan gøre det muligt at gennemføre en tidssvarende undervisning med medier. Her har vi samlet netadgang, kamera, osv. Nu kan du bruge kræfterne på at bruge medier og teknologi som styrke i danskundervisningen – og ikke bare som afgrænsede forløb. Medieområdet skal være integreret og funktionel del af den faglige undervisning. Med fælles mål 2009 skærpes kravene til medieundervisningen Søge og gemme informationer Produktion og præsentationer

Danskfaget og mobiltelefoner I fælles mål: Slutmål: Eleverne skal kunne udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i komplekse produktioner Sprog – litteratur - andre udtryksformer Lyd - Stemme - Musik - Lyde Billede - Faste billeder - Levende billeder Ord - Skrevne ord - Talte ord I fælles mål 09, står der under Sprog, litteratur og kommunikation, at eleverne skal kunne udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i komplekse produktioner. Billede – lyd og ord kan inddeles i en række underformer. Dette må være 7 centrale udtryksformer i danskfaget. Principielt er de ligestillede, da de alle kan gøres til det centrale i en tekst. Gestik + memik Layout

Når udtryksformerne smelter sammen De nyere platforme og teknologier har konsekvenser for, hvordan teksterne kommer til at tage sig ud. Fx er det tydeligt, at en tekst lægges ud på nette kan og gør nogle andre ting end en tekst der udgives i bogform. Med de nye teknologier er det muliggjort, at vi kan kombinere et utal af repræsentationsformer. Faktisk er det muligt på en webside at kombinere alle de 7 udtryksformer.

Mediedidaktik – multimodalitet bliver nemmere med ”mobiler” i lokalet Fokus på at lære eleverne om repræsentationsformer /udtryksformer - og samspillet mellem repræsentationsformer. Argumentere for at arbejde med en multimodal tilgang til danskfaget. Ikke arbejde med enten ord eller andre udtryksformer. Udtryksformerne udfolder først rigtig deres potentiale når de kombineres og spiller sammen. Mål at opnå multimodal tekstkompetence: At kunne udnytte de forskellige repræsentationsformer som egner sig bedst til situationen. At kunne opleve, forstå, analysere og vurdere multimodale tekster

Margritte: Billedet er et eksempel på en multimodal tekst. Kombinerer billede som repræsenterer en pibe – med ord Havde han valgt at udtrykke sin pointe kun i ord, havde maleriet ikke skabt det altafgørende samspil mellem billede og ord. Billedet afkodes umiddelbart. Piben er placeret centralt i billedet og påkalder vores opmærksomhed, før vi læser teksten. Vi accepterer at vi ser en pibe, før vi så læser teksten og må tage det op til overvejelse. Dette er ikke en pibe

Repræsentationsformer og multimodalitet Teorierne om multimodalitet ser på samspillet mellem repræsentationsformer. Når vi taler om repræsentationsformer, så taler vi om de måder, hvorpå vi normalt repræsenterer noget. Eksempler på repræsentationsformer: kropssprog, lyd, layout, billede, ord, farver og typografi.

Fælles for repræsentationsformerne er, at de kan og gør forskellige ting. De har forskellige fordele og forskellige begrænsninger. Vi siger, at repræsentationsformerne har forskellig affordans. De forskellige repræsentationsformer er kommunikative eller semiotiske ressourcer. En afsender får simpelthen flere strenge at spille på, når han bruger flere forskellige ressourcer til at repræsentere et indhold. Omdrejningspunktet for undervisningen bliver hermed, at tekster består af forskellige repræsentationsformer, der bliver kombineret på bestemte måder med bestemte formål.

Garmanns gade – multimodalitet. En multimodal tekst – en billedfortælling Billeder er organiseret ud fra en rummelig logik. I et billede opstår betydningen ud fra, hvordan billedets elementer er placeret i forhold til andre elementer, samt faktorer som elementernes størrelse, farve og form. Skriften derimod er organiseret i tid. Skrevne tekster har deres force i at beskrive årsagssammenhænge og tidslige relationer. Du vil have svært ved at fortælle om begivenhedsforløb ved hjælp af et fast billede. Da billedes jo viser et fastfrosset øjeblik – og ikke det der gik forud eller skete bagefter.

Litteraturens byggeklodser Analyse Handling Genre/medie Komposition Sprog Tema og motiv Fortæller Tid og rum Personer Fokus på genre/medier, men udelukker ikke de andre danskfaglige vinkler.

Relationen mellem billeder og ord

Uddybelse Forklaring Teksten forklarer billedet – eller omvendt

Specificering: Teksten gør billedet mere specifikt (Forankring)

Udvidelse:

Lighed Supplement Tekstens indhold ligner billedets. Garmann løber efter hjælp. Billedets indhold lægger yderligere information til teksten – Hvordan har frimærkemanden det.

Kontrast Indholdet i teksten står i kontrast til billedets Billede og tekst fortæller hver sin historie.

Intertekstualitet i billedet

Magritte

Relationer mellem billeder og ord Uddybelse Specificering Billedet gør verbalteksten mere specifik (illustration) Verbalteksten gør billedet mere specifikt (forankring) Forklaring Verbalteksten forklarer billedet (eller omvendt) Udvidelse Lighed Verbaltekstens indhold ligner billedets Supplement Billedets indhold lægger yderligere information til verbalteksten Kontrast Verbaltekstens indhold står i kontrast til billedets

Nu skal du selv arbejde med et multimodalt udtryk……. Telefonen bliver dit værktøj En dataindsamler.