Historie 3. - 4. klasse CFU 25. februar 2010 Lene Norup.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Læringscentret og nye vejledningsformer
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Historie – Taskebøger – og det der ligner 3. – 4. klasse & 5. – 6
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Praktikprojekt 2008 Historie
Fagets formål, fokus og fagmål
Møde i Globaliseringsrådet August 2005 Verdens bedste folkeskole Alle elever skal udfordres – hvorfor sker det ikke? Hvorfor er der et misforhold.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Lærerprofessionen - en definition.
Fagdidaktik A i historie
Æbler har været populære i mange tusind år.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Videnskabsteori og faglige metoder
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Internationalisering i Kolding Kommunes skolevæsen Et eksempel fra Vejstrup og Hejls Skoler – nu sammenlagt til Sjølund-Hejls Skole.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Lærerprofessionen.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Historie i fagligt samspil
Konfliktforebyggelse
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Videnskabsteori og metode
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Enevælde (presenter os)
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Historiske kilder Kildekritik
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Formidling af historie og kulturarv – uden for skolen?
Forenklede fælles mål - historie
Den fagdidaktiske situation – bl. a
Reformation.
Jellingestenen.
Historiefaget i folkeskolen Okt Loa Bjerre – Lektor i læreruddannelsen, ph.d.studerende.
Den Sønderjyske Historiekanon. Interaktivt læremiddel – Frit tilgængeligt på – Fokus på: Sønderjysk historie Identitet og historiebevidsthed.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Introduktion til historie
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
M/S Museet for Søfart Konference: Børn, kulturarv og museer d
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Historisk oversigt fra antikken til 2010’erne
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Historie 3. - 4. klasse CFU 25. februar 2010 Lene Norup

Historie 1. forløb: 3. – 4. klasse ”I bestræbelsen på at koble de små og de store historier, skal der arbejdes med elevernes tidsforståelse. Det er specielt i forbindelse med tidsfornemmelsen, at eleverne oplever, at de selv er en del af historien” Anders Rasch-Christensen Seminarielektor Præsentation af nye forlagsmaterialer til faget CFUs udlånssamling Øvrige ressourcer. Idéer til forløb med eleverne i 3. og 4. klasse Prøv det selv …

Historie – Fælles Mål 2009 Formål Formålet med undervisningen er at udvikle elevernes kronologiske overblik, styrke deres viden om og forståelse af historiske sammenhænge og øve dem i at bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Undervisningen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og historie, jf. folkeskolelovens formålsbestemmelse. Stk. 2. Ved at arbejde med udvikling og sammenhænge i det historiske forløb skal eleverne udbygge deres indsigt i menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne. Herved skal de videreudvikle deres viden om, forståelse af og holdninger til egen kultur, andre kulturer samt menneskers samspil med naturen. Undervisningen skal give eleverne mulighed for overblik over og fordybelse i historiske kundskabsområder og styrke deres indsigt i kontinuitet og forandring. Stk. 3. Undervisningen skal styrke elevernes historiske bevidsthed og identitet og give dem indsigt i, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte, og give dem forudsætninger for at forstå deres samtid og reflektere over deres handlemuligheder. Undervisningen skal stimulere elevernes evne til indlevelse, analyse og vurdering og fremme deres lyst til at formulere historiske fortællinger på baggrund af tilegnet viden. Kerneområder: Kronologisk overblik Udvikling og sammenhænge Kontinuitet og forandring Liv og livsvilkår Dansk kultur og historie Historisk bevidsthed og identitet Samtidsforståelse Handlemuligheder Viden

CKF’erne: De centrale områder Udviklings- og sammenhængsforståelse Kronologisk overblik Fortolkning og formidling Historiekanon SLUTMÅL Udviklings- og sammenhængsforståelse Sammenhænge og relationer DK og omverden Sammenhænge mellem produktion, forbrug og ressourcer i forskellige historiske perioder kulturmøder og kultursammenstød i dansk, europæisk og global sammenhæng Kronologisk overblik Almindelige betegnelser for tidsepoker og placere dem kronologisk Sammenhænge mellem historiske begivenheder og den tid, som de foregår i Forskellige perioders opfattelser af magt og ret Forholdet mellem den enkelte og fællesskabet Fortolkning og formidling Eksempler på brug af historie fra alle perioder Almindeligt brugte historiske begreber og kildekritik Indkredse historiske emner og temaer og indgå i dialog herom Formulere relevante spørgsmål til emner og temaer og begrunde mulige løsningsforslag Søge oplysninger i forskellige fremstillinger og ved hjælp af historiske begreber og metoder og at bearbejde disse oplysninger vurdere troværdighed af forskellige fremstillinger, som gives af fortiden udforme historiske fortællinger, der tolker dele af historiens udviklingsforløb.

CKF’erne: De centrale områder Udviklings- og sammenhængsforståelse Sammenhænge og relationer DK og omverden Sammenhænge mellem produktion, forbrug og ressourcer i forskellige historiske perioder Kulturmøder og kultursammenstød i dansk, europæisk og global sammenhæng Kronologisk overblik Almindelige betegnelser for tidsepoker og kronologisk placering Sammenhænge mellem historiske begivenheder og den tid, som de foregår i Forskellige perioders opfattelser af magt og ret, og forholdet mellem den enkelte og fællesskabet Fortolkning og formidling Eksempler på brug af historie fra alle perioder Søge oplysninger i forskellige fremstillinger og ved hjælp af historiske begreber og metoder og at bearbejde disse oplysninger - kildekritik vurdere troværdighed af forskellige fremstillinger, som gives af fortiden udforme historiske fortællinger, der tolker dele af historiens udviklingsforløb.

Kronologi – tidsperioder & tidslinier Hit med Historien! - 3. klasse Hit med Historien!- 4. klasse danskhistorie.dk Fra EMU Med illustrationer Fra England Lav selv tidslinier i klassen

Historiske grundbegreber, 1. forløb - eksempler I flg. Faghæfte: Familie Slægt Fællesskab Samfund Tid: fortid, nutid, fremtid Tidsfrise Kronologi Kultur – kulturer Livsvilkår Ritualer Høvding – konge – kejser - …. Naturgrundlag Jæger, samler, jordbruger Tro: korstog – munke – nonner – præst – kloster – kirke Kirke - stat Andre Arbejde Politik Revolution Demokrati Enevælde Lov Ret – rettigheder - retsvæsen Ressourcer Forbrug Magt Reformation Reformer Industrialisering Imperialisme Handel Parlamentarisme Styreformer Velfærd

Trinmål efter 4. klasse Udviklings- og sammenhængsforståelse Gravhøje Fortælle om familie, slægt og fællesskaber og berette om episoder, der har haft betydning for familiens liv fortælle om spor fra fortiden i lokalområdet og gengive dem i tegning og dramaform kende til hverdagen i andre kulturer.

Ressourcer på nettet - Udviklings- og sammenhængsforståelse Livet ved Bølling Sø i stenalderen Solvognen Rollespil - bronzealder. Hvem er du? På besøg i bronzealderen Bronzealder - Guder og grave Klæd dig historisk ud Historiske boliger i 1900-tallet

Trinmål efter 4. klasse Kronologisk overblik Uffe og Vermund gengive historiske fortællinger fra dansk historie etablere en tidsfrise og relatere den til egen livsverden.

Ressourcer på nettet Kronologisk overblik Danmarks tilblivelse - om arkæologi Fortidens Jelling De nordiske Guder Vikingerne på Lindholm Høje Praktiske opgaver , vikingetid Drag med på vikingetogt

Trinmål efter 4. klasse Hvad spiste man?? Fortolkning og formidling fortælle om sammenhænge mellem materielle kår og hverdagsliv opsøge viden om fortiden i forskellige typer medier

Fortolkning og formidling - ressourcer på nettet Sat ud Drama i oldtiden DR/Skole - Vikingeliv Børn bygger web om vikinger Quiz, spil og sjov om vikingetiden Arkæologi i børnehøjde Fortiden under lup - om arkæologi Saxos Rejse Ørnens Øje Skolen i gamle dage

Kanon, 3. – 4. klasse Ertebøllekulturen Tutankhamon Solvognen Kejser Augustus Jellingestenen Absalon

Kanon – ressourcer på nettet Absalon i borgens dyb Ertebøllekulturen Tutankhamon Solvognen Kejser Augustus Jellingestenen Mortens kanonsider