Internationalt arbejde på. Dalby skole Skolens historie i tal • ELEVER PÆDAGOGISK PERSONALE •1998/1999 – 170 23 •1999/2000 – 200 26 •2000/2001 – 230.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trivsel - et fokusområde
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Undervisningsplanlægning
Et væksthus for børn og voksne
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Forældremøde X årgang.
- fortsat midt i en flekstid?
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Lærerprofessionen - en definition.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
- Hvad kan I forvente som forældre?
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Internationalisering i Kolding Kommunes skolevæsen Et eksempel fra Vejstrup og Hejls Skoler – nu sammenlagt til Sjølund-Hejls Skole.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Lærerprofessionen.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
Johnny Jensen CI · Centereftermiddag 16. april 2002 Den internationale dimension Hvorfor og hvordan? Ny Carlsberg Vejens Skole Skolen i Charlottegården.
Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
De seks bedste billeder fra gruppen
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Pernille Ulla Andersen: Jeppe Pedersen: Pilotafprøvning på Sejs Skole om resilience.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Evaluering.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Velkommen til Risskov Skole
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
professionsideal for lærere
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Internationalt arbejde på

Dalby skole

Skolens historie i tal • ELEVER PÆDAGOGISK PERSONALE •1998/1999 – •1999/2000 – •2000/2001 – •2001/2002 – •2002/2003 – •2003/2004 – •2004/2005 –

Internationalt •EUstøttet uddannelsesrpogram Comenius •Skoleprojekt •Skoleudviklingsprojekt •Sprogprojekt Formålet Formålet med skoleprojekter er at eleverne arbejder sammen med elever på partnerskolerne. Samarbejdet skal helst inddrage flere klasser på den enkelte skole. Klasserne og lærerne aftaler indbyrdes hvilke temaer de vil arbejde med, og alle forventes at deltage aktivt i projektet.

Nationalt •Folkeskolens formålsparagraf •Elevernes alsidige personlige udvikling

Folkeskolens formålsparagraf •§ 1. Folkeskolens opgave er i samarbejde med forældrene at fremme elevernes tilegnelse af kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer, der medvirker til den enkelte elevs alsidige personlige udvikling. • Stk. 2. Folkeskolen må søge at skabe sådanne rammer for oplevelse, virkelyst og fordybelse, at eleverne udvikler erkendelse, fantasi og lyst til at lære, således at de opnår tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. • Stk. 3. Folkeskolen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og bidrage til deres forståelse for andre kulturer og for menneskets samspil med naturen. Skolen forbereder eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens undervisning og hele dagligliv må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

Elevernes alsidige personlige udvikling •En almindelig skoledag er fyldt med eksempler på, hvorledes der arbejdes med elevernes alsidige personlige udvikling. I hverdagen lægger man måske ikke altid mærke til, hvordan det gøres. I forbindelse med beskrivelserne er det imidlertid vigtigt at få en fælles bevidsthed om det, skolen allerede gør og at sikre, at alle aspekter af folkeskolens formål foldes ud. •I de følgende afsnit genfindes folkeskolens formål under tre temaer: •"Mange måder at lære på“ •"Lyst til at lære" og •"At lære sammen med andre". Til disse temaer knytter sig en række personlige egenskaber, som kan stimuleres og udvikles hos børnene og de unge.

Kommunalt •Fra Kolding kommunes hjemmeside: “ Et andet område, der vægtes højt i Kommunens uddannelsespolitik, er at give eleverne udsyn og international erfaring, blandt andet gennem venskabsbyer. Mødet med andre kulturer er med til at give børnene en mellemfolkelig forståelse, som de vil kunne begå sig godt med i et samfund, der i stigende grad internationaliseres.”

Kommunalt •Kommunalt netværk •Samlede initiativer •Udveksling af ”den gode historie” •Lokalt kommunalt kursus • •

Forældre •Værtsopgaver •Bestyrelsen mødte vore udenlandske kolleger •International markedsplads •”Fund raising ” aktiviteter

Historien om vores partnerskab •Kontaktseminar (Elba 1997) Norge, Wales, Italien (Agliana og Elba) •Godkendt med EUstøtte “Small schools foster great thoughts” “Small schools foster great thoughts” •Godkendt med EUstøtte siden med nye partnerskoler fra Letland og Irland - med nye partnerskoler fra Letland og Irland “Teaching through reaching - learning through linking” “Teaching through reaching - learning through linking” •Silent partners( ) Norway, Ireland and Denmark Norway, Ireland and Denmark •Godkendt med EUstøtte (2005-) - med nye partnere fra Østrig og Rumænien - med nye partnere fra Østrig og Rumænien

Skole Mål: •Professionel udfordring •Inspiration •Refleksion

Virksomhedsplanen 2005 •“Når vi arbejder med den internationale dimension lærer vi også meget om os selv og vores værdier, når vi lærer af og spejler os i vores samarbejdspartnere.” •“Når vi arbejder med den internationale dimension lærer vi også meget om os selv og vores værdier, når vi lærer af og spejler os i vores samarbejdspartnere.”

Skole Personalet •Udveksling •Planlægningsmøder •Undervisningsaktiviteter •Værtsopgaver •Sociale og kulturelle aktiviteter •Dele oplevelser •

Planlægningsmøder •Formel struktur (dagsorden, ordstyrer, uddelegering, referat….) •Emner til overvejelse •Emner til diskussion •Emner til beslutning •Hvem forbereder hvad? •Hvem bestemmer hvad?

Planlægningsmøder Hver gang: -Hvad sker der på skolerne -Evaluering af gennemførte aktiviteter -Planlægge fremtidige aktiviteter -Refleksion over et emne af fælles interesse -Kulturelle og sociale aktiviteter

Elevers deltagelse ved planlægningsmøder •Ophold hos familier •Samvær med værtsfamilierne i fritiden •Planlægningsmøde •En fælles kulturtur •Gennemførelsen af en bestemt opgave

Hvor er vi…hvor kommer vi fra?

….og hvor skal vi nu hen…?

En særlig proces….!

På besøg i klassen.

Small schools foster great thoughts •”My home” - Udveksling af tegninger af hjem (ude/inde) •”My school” – Udveksling af oplysninger om skolen gennem •”My town” – mappe •Genskrive folkeeventyr, illustrere og indtale på eget sprog •Millenium (aviser, historier, billeder, plakater…) •”Arts and crafts” – Værkstedsfag i skolen(proces og produkt)

Teaching through reaching – learning through linking. •Leo Bellissimo – Den rejsende bamse •Invent a game – Udveksling af nye lege •Top ten – Udveksling på regneark •Fashion - Mit yndlingstøj •Signs – ”Færdsels”skilte •Celebration DayFælles festdag

I øvrigt… •International Enviroment Conference in Great Britain •Repræsenterede Denmark ved den første Comenius Week i Bruxelles •Vært for en walisisk ”class 5” i fem år • Lejrskole i Norge •Oplæg ved konference i Montecatini

Sammen…

Venner

Dream Team 1999 Agliana, Italy

Dream Team 2003 Jelgava, Latvia

Dream Team 20.. Somewhereshire, Allowerland