Sciencekommune Assens ”Jeg forventer at gøre en lille opfindelse hver tiende dag, og en stor hver sjette måned eller deromkring” Thomas Alva Edison.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Læring i bevægelse - hvorfor?
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Miljøråd på Læreruddannelsen Zahle (Kommissorium) Der oprettes et miljøråd på Læreruddannelsen Zahle i forbindelse med deltagelse i projektet Grønt Flag.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Teori-Praksis-holdning
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Playmakeren! Spilleren på midten af banen… opstart af Playmakeren i Aalborg Kommune •24 mio. kr. Til ”Børn og Unge i Bevægelse”. •Kickstart på.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
PR Kampagne for folkeskolen
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Hvad kan København som hovedstad?
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Pitch: Projekt Grøn Generation •Børn og unge er ikke forberedt på at skulle leve i et bæredygtigt samfund •Trods gode viljer er det ikke lykkedes at uddanne.
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Hvad render vi rundt og laver?
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Alle børn er alles ansvar
Hvordan kan social ansvarlighed være en gevinst for virksomheder – og for socialt udsatte Hvilke muligheder ser KFUM’s Sociale Arbejde i samarbejdet med.
Samspillet mellem frivillige organisationer og offentlig sektor i Danmark Terkel Andersen, sekretariatschef Frivilligrådet.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Madkamp - DM i madkundskab
Usammenhængende og sporadisk landdistriktsudvikling i Rebild kommune såvel i lokalsamfundene, som på forvaltningsplan. En del ildsjæle brænder ud, flere.
Et fagligt løft af folkeskolen.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Pædagogens univers.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Inno-elev Naturfagligt innovation i Frederikssund kommune
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Vision mission værdier handleplaner
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
DM i Skills 2013 i Aarhus. 1.Formål 2.Samarbejdspartnere 3.Beslutningsgrundlag 4.Skills aktiviteter 5.Besøgende 6.Økonomi 7.Opsparing øvrige afdelinger.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Det handler om eleverne
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Nye muligheder og potentialer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Sciencekommune Assens ”Jeg forventer at gøre en lille opfindelse hver tiende dag, og en stor hver sjette måned eller deromkring” Thomas Alva Edison

Assens Kommune – en science kommune  Hvorfor Science Kommune? Baggrund for projektet.  I lighed med andre vestlige lande har danske unge i flere år fravalgt naturfag, naturvidenskab, tekniske fag og ingeniørvidenskab. I Assens Kommune ses den samme tendens. Der er i Assens Kommune desuden et generelt behov for at forbedre uddannelsesniveauet og for, at alle unge får en ungdomsuddannelse.  Kvalitetsrapport  Strategier for udvikling af det naturvidenskabelige område.  Ejerskab i hele organisationen er vigtig ”Fantasi er vigtigere end viden. Viden er begrænset. Fantasi omslutter hele verden” Albert Einstein

Assens Kommune – en science kommune Projektskitse – dynamisk og foranderlig – skabe en didaktisk platform Vision  ScienceKommune Assens er om 3 år kendt inden for uddannelsessektoren, dagtilbuds- og fritidsområdet og i erhvervslivet på både internationalt, nationalt og kommunalt plan for sin satsning på scienceområdet. Formål  Formålet med sciencekommune - projektet er at koordinere og fremme et engagerende samarbejde inden for science og innovation mellem Assens Kommune med tilhørende dagtilbud, skoler og kultur- og fritidsinstitutioner, lokale uddannelsesinstitutioner og lokale virksomheder.

Assens Kommune – en science kommune – Mål for projektet Målene med at udvikle en strategi for science og at skabe en didaktisk platform for projektet er:  i samarbejde med de lokale uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv at udvikle science området til gavn for både børn i dagtilbud, skoleelever og studerende på uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv  at alle børn og unge får mulighed for at opleve science som spændende og meningsfuldt bl.a. gennem eksperimenter og undersøgende aktiviteter i det omgivende samfund  at understøtte børn og unges handlekompetencer i et globalt samfund  at flere unge tager en uddannelse inden for teknik, natur, IT og sundhed  at fremme mulighederne for at arbejde med helhedsbetonede, tværfaglige, innovative og entreprenørielle undervisningsforløb  at tiltrække, fastholde og udvikle kvalificerede medarbejdere inden for det naturfaglige område i kommunen  at skabe synergieffekter i samspillet med øvrige kommunale, nationale eller private initiativer på det naturvidenskabelige område

Assens Kommune – en science kommune Assens Kommune Science, innovation/entreprenørskab natur- fagsstrategi Erhvervsliv/partnerskaber – teknik/miljø og sundhed - arbejdsmarkedsområde Dagtilbud Folkeskoler og ungdomsskolen Foreninger, bibliote- ker, naturskole, oplevelsessteder Gymnasium, SDU, DNF og andre aktører

Assens kommune – en science kommune Strategi At skabe en platform, hvor der med udgangspunkt i børn og unges potentialer og i samarbejde med andre aktører kan skabes innovative læringsarenaer. De naturvidenskabelige fag skal genopdages som kreative fag, der er en vigtig del af vores kulturgrundlag. Science skal gøres vedkommende og fagligt udfordrende ved at indgå i en tværgående innovativ kontekst. Det er samspillet på arenaerne, der bærer projektet. Projektets omdrejningspunkt er en udvikling og koordinering af den samlede indsats. Det kan være større eller mindre naturfaglige projekter i institutioner og på skoler, uddannelse og kurser, samt understøttelse og udvikling af et samarbejde på det brede område med virksomheder, uddannelsesinstitutioner, skoler, dagtilbud og fritids- og kulturområdet. ”Det er ikke den stærkeste art, der overlever. Heller ikke den mest intelligente. Det er den, der er mest modtagelig for forandring” Charles Darwin

Assens Kommune – en science kommune Igangværende aktiviteter  Innovativt science kursus  Netværk  Science-sild  NEIS  Sciencecamp – partnerskab med ungdomsuddannelser  ScienceEvent 09  Study visit  Kursus for dagtilbud ”natur og naturfænomener”  Naturfagsmaraton  Opfindercafeen – Kloge Åge  Partnerskabsprojekt med erhvervsliv  X-science partnerskabsmodeller

Assens kommune – en science kommune Innovativt sciencekursus for lærere ScienceEvent i uge 18 for lærere/elever/virksomhedsfolk Enhver, der ikke har prøvet at lave en fejltagelse, har aldrig prøvet noget nyt” Albert Einstein Det skal krible i fingrene – innovativ scienceundervisnin g

Science i sandkassen  Hvordan ser naturfagligt kompetente børn ud?  Hvordan kender man en naturfagligt kompetent pædagog?  Hvilke aktiviteter støtter børns nysgerrighed?  Kan jeg lave ’science’ i sandkassen?  Tænker børn naturvidenskabeligt – af sig selv?  Hvordan finder man svar på børns mange spørgsmål, og hvordan stiller man spørgsmål til børns undren?  Hvilken type spørgsmål stiller videnskaben, til verdenen? – og hvilke stiller børn?  Skal pædagogen vide ALT om ALT?

Erhvervsstrategi Det pædagogiske rum  Skab et miljø, hvor eleverne støttes og opmuntres til at ideudvikle, stille spørgsmål og finde svar - gerne på tværs af faggrænser og med vidensindsamling og inddragelse af aktører udenfor skolens rammer. Partnerskaber og netværk

Partnerskabsguiden – Et samarbejde mellem skoler og virksomheder 4 skoler – 4 partnerskaber Delprojekt af Assens Kommune – en science kommune Støttet af Selvstændighedsfonden

Science og entreprenørskab – et partnerskabsprojekt – en samarbejdskultur mellem uddannelsesinstitutioner og private/offentlige virksomheder Partnerskabsguiden  Partnerskabsprojektet er et udviklingsprojekt mellem skoler, virksomheder, foreninger, Udvikling Børn og Kultur, Herning Kommune og Selvstændighedsfonden for at understøtte samarbejdet mellem de forskellige sektorer. Konkrete mål:  Partnerskabsaftaler med virksomheder i lokalområdet  Læringsarenaen flyttes til lokale virksomheder eller kulturinstitutioner for skoler/institutioner  Fremme en entreprenørskabskultur hos børn og unge i Assens Kommune  Udvikling og formidling af en model og guide i samarbejde med Herning Kommune  Synliggørelse af børn og unge som ressourcer for fremtidens lokal- og erhvervsudvikling  Synliggøre virksomheders rolle ”Mennesket har en tendens til at betragte sine egne grænser som universets grænser” Arthur Schopenhauer