Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fejlkildeanalyser.
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Finsenscentret den 25. marts 2014
Den Danske Kvalitetsmodel
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Prioritering.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Patientsikkerhed - fra sanktion til læring
Lederudvikling.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Arbejdspladsudvikling
Præsentation af Patientens bog
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Nyt ansvar.
Forveksling af patienter. Hændelse •På en afdeling var der indlagt to patienter med navne, der lignede hinanden •Igangværende flytning på afdelingen gjorde,
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patient får ved en fejl indgivet koncentreret kaliumklorid
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Fejl i medicinanamnese medfører lungeødem
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
NOEA/Aalborg Universitet
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Den Regionale LEAN Enhed
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Kodeks for offentlig topledelse
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Kerneårsagsanalyser Kortere undervisningsoplæg eller indlæg på fx et personalemøde (30–45 minutter) DREJEBOG 2.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Ledelse i forskellige retninger
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Januar 2011 Trivselsmøder.
Oplæg til Praktiserende Fysioterapeuter
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Lederkonferencen 9. juni 2010
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Patientsikkerhed Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder.
FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016.
Læringssæt om temarapporten: Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med handicap Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med.
Patientsikkerhedsrunder Hospitalsenheden Vest Hvad finder vi - og virker det?
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Ansvarlig.
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Analyse af læringskultur, roller og ansvar i patientsikkerhedsarbejdet
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Personalemøde – opfølgning på MTU
Præsentationens transcript:

Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab Jf. vejledning om patientsikkerhedsrunder for yderligere information.

Udfordringen Hvordan vil du implementere patientsikkerhed som en ledelsesværdi? Hvordan vil du sikre, at alle medarbejdere tænker sikkerhed ind i alle beslutninger?

Disposition Hvad er en patientsikkerhedsrunde? Hvad er patientsikkerhedskultur? Hvorfor gå patientsikkerhedsrunde? Hvordan gør man? Hvorfor virker det?

Hvad er en patientsikkerhedsrunde? Et ledelsesredskab En metode til at fremme en patientsikkerhedskultur En metode til at fremme en proaktiv patientsikkerhedskultur

Hvad er patientsikkerhedsrunde Topledelsen gennemfører ugentlige runder i afdelingerne Stiller specifikke spørgsmål om utilsigtede hændelser og nærhændelser, og om faktorer og systemproblemer der ledte til hændelserne (Frankel, A, Graydon-Baker, E, Neppl, C, Simmonds, T, Gustafson, M & Gandhi TK 2003, 'Patient Safety Leaderships Walkrounds', Joint Commission Journal on Quality and Patient Safety, vol. 29, no.1, pp. 16-26). Undersøgelsen var baseret på 47 gennemførte patientsikkerhedsrunder på sygehuse Frankel, A, Graydon-Baker, E, Neppl, C, Simmonds, T, Gustafson, M & Gandhi TK 2003, 'Patient Safety Leaderships Walkrounds', Joint Commission Journal on Quality and Patient Safety, vol. 29, no.1, pp. 16-26

Hvad er patientsikkerhedsrunde Indhentede informationer bearbejdes og bliver udgangspunkt for prioritering af patientsikkerhedsarbejdet Runderne bidrager til at uddanne ledere og frontliniepersonale og fører til kulturændringer, herunder større åbenhed om utilsigtede hændelser Frankel, A, Graydon-Baker, E, Neppl, C, Simmonds, T, Gustafson, M & Gandhi TK 2003, 'Patient Safety Leaderships Walkrounds', Joint Commission Journal on Quality and Patient Safety, vol. 29, no.1, pp. 16-26

Hvad er en patientsikkerhedsrunde? Topledelsen og medarbejdere i en enkelt afdeling/enhed (fx et plejehjem) mødes for at drøfte: Problemer, der betyder noget for patientsikkerheden i det daglige arbejde Den patientsikkerhedskultur, der hersker i enheden

Hvad er en patientsikkerhedskultur? En organisations patientsikkerhedskultur er karakteriseret ved dens holdninger til læring af fejl og risici vedrørende patientsikkerhed.

Hvad er en patientsikkerhedskultur? En udviklet patientsikkerhedskultur erkender: Vi er ikke ufejlbarlige Vi kan lære af vores fejl Vi kan identificere og handle på specifikke problemer og risici Vi tænker patientsikkerhed ind i alle vores beslutninger

Patientsikkerhedskultur Hvordan bringer du disse erkendelser videre til dit personale? Hvordan implementerer du disse værdier i din organisation?

Patientsikkerhedskultur På en patientsikkerhedsrunde viser du personalet, at du værdsætter: Direkte kontakt med den praktiske hverdag Åben dialog med personalet om patientsikkerhedsforhold Problemer følges op af handling

Patientsikkerhedsrunder - Hvordan gør man? 17-04-03 Patientsikkerhedsrunder - Hvordan gør man? Topledelsen beslutter hvem af dem, der skal være teamleder for patientsikkerhedsrunden Der sammensættes et team med: Afdelings-/Enhedsledelsen Medarbejderrepræsentanter Den patientsikkerhedsansvarlige Risikomanageren Hvem er topledelsen? Topledelsen er det ledelsesniveau, som er mindst et niveau over daglig ledelse. Der kan godt opstilles andre modeller for gennemførelse af patientsikkerhedsrunder end den beskrevne, men det er vigtigt at understrege forskellen mellem patientsikkerhedsrunder på den ene side og fx akkrediteringssurveys og tilsynsrunder på den anden side. Patientsikkerhedsrunder afvikles i ligeværdigt samarbejde og dialog mellem topledelse og frontliniepersonale, og medvirker til udvikle patientsikkerhedskulturen. Lederen er en obligatorisk deltager og synliggøres som person der er interesseret i patientsikkerhed. Lederen virker ikke som kontrollant eller eksaminator.

Patientsikkerhedsrunder - Hvordan gør man? Teamet går rundt i afdelingen/enheden Teamlederen fører ordet: Spørger medarbejderrepræsentanterne, medarbejdere i enheden og evt. patienter og pårørende om positive og negative oplevelser om patientsikkerhed Risikomanageren og den patientsikkerhedsansvarlige noterer

Patientsikkerhedsrunder - Hvordan gør man? Teamet vælger hvilke af de identificerede problemer, der skal udarbejdes handlingsplaner for Problemerne kan vurderes ud fra: Hvilke der skal accepteres Hvilke der skal kontrolleres Hvilke der skal elimineres

17-04-03 Hvorfor virker det? (1:2) ”Det er så positivt! Alle er positive overfor det!!” ”Vi har afsnit, der spørger os, hvornår det er deres tur? Hvornår kommer I, så vi også kan gå en patientsikkerhedsrunde?” Jf. Informanter nr. 3 og 11, fra interviewundersøgelse, 2006.

17-04-03 Hvorfor virker det? (2:2) Topledere, der har prøvet det, siger, det er fordi det: Giver godt kendskab til den lokale patientsikkerhedskultur Synliggør patientsikkerhed som en ledelsesværdi Giver god kontakt med personalet Informant nr. 3 og 11, fra interviewundersøgelse blandt topledere, der har gået patientsikkerhedsrunde. (2006). Jf. interviewundersøgelse, 2006