Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fejlkildeanalyser.
Advertisements

Finsenscentret den 25. marts 2014
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
LEAN Akademy.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Patientsikkert Sygehus Regionalt kickoff d. 30. august
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Kultur og samarbejde Refererer til vort gruppearbejde vedr. ”Vigtige emner fremover”, bl.a. Sikre bredt spekter af kompetancer Sikre positiv og negativ.
Arbejdspladsudvikling
Præsentation af Patientens bog
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Storyboard fra …. Kommune/team
Skabelon til strategisk plan
Nyt ansvar.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Darum skole 4. november 2013.
Velkommen.
Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel.
NOEA/Aalborg Universitet
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
Den Regionale LEAN Enhed
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Kodeks for offentlig topledelse
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Strategi for brugerdeltagelse i Region Hovedstadens Psykiatri v. Louise Holm, programleder for brugerdeltagelse i Region Hovedstadens Psykiatri.
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Hvordan spørger man anerkendende?
Ledelse i forskellige retninger
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Januar 2011 Trivselsmøder.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Synliggør dit lederskab med et nyhedsbrev. Dette er værktøjet for dig, der vil Sikre at dine medarbejdere har fokus på de vigtigste emner eller udfordringer.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Metoden fælles beslutningstagning
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab En introduktion

Udfordringen Hvordan vil du implementere patientsikkerhed som en ledelsesværdi? Hvordan vil du sikre, at alle medarbejdere tænker sikkerhed ind i alle beslutninger?

Indhold Hvad er en patientsikkerhedsrunde? Hvad er patientsikkerhedskultur? Hvorfor gå patientsikkerhedsrunde? Hvordan gør man? Hvorfor virker det?

Hvad er en patientsikkerhedsrunde? Et ledelsesredskab En metode til at fremme en patientsikkerhedskultur En metode til at fremme en proaktiv patientsikkerhedskultur.

Hvad er en patientsikkerhedsrunde? Topledelsen og medarbejdere i et enkelt afsnit mødes for at drøfte: Problemer, der betyder noget for sikkerheden i det daglige arbejde Den patientsikkerhedskultur, der hersker i afsnittet/på afdelingen.

Hvad er en patientsikkerhedskultur? En organisations patientsikkerhedskultur er karakteriseret ved dens holdninger til læring af fejl og risici vedrørende patientsikkerhed.

Hvad er en patientsikkerhedskultur? En udviklet patientsikkerhedskultur erkender: Vi er ikke ufejlbarlige Vi kan lære af vores fejl Vi kan identificere og handle på specifikke problemer og risici Vi tænker patientsikkerhed ind i alle vores beslutninger

Patientsikkerhedskultur Hvordan bringer du disse erkendelser videre til dit personale? Hvordan implementerer du disse værdier i din organisation?

Patientsikkerhedskultur På en patientsikkerhedsrunde viser du personalet, at du værdsætter: Direkte kontakt med den kliniske hverdag Åben dialog med personalet om patientsikkerhedsforhold Problemer følges op af handling.

Hvordan gør man? Topledelsen beslutter, at der skal gennemføres patientsikkerheds-runde på sygehuset. Det anbefales at planlægge patientsikkerhedsrunder for 1 år ad gangen.

Hvordan gør man? Topledelsen beslutter hvem af dem, der skal være teamleder for patientsikkerhedsrunden. Der sammensættes et team med: Afdelings-/afsnitsledelsen Medarbejderrepræsentanter Den patientsikkerhedsansvarlige Risikomanageren. Hvem er topledelsen? Topledelsen er det ledelsesniveau som er mindst et niveau over daglig ledelse.

Hvordan gør man? 1 Ledelsen beslutter 2 Risikomanager og afdeling forbereder Min. 14 dage før planlagt runde 3 Patientsikkerhedsrunden gennemføres Tager 1½ - 2 timer 4 Risikomanageren, den patientsikkerhedsansvarlig og evt. afdelings- & teamleder analyserer og udarbejder handlingsplaner 2 uger fra trin 3 5 Afsluttende møde med fremlæggelse af handlingsplaner 1 uge efter trin 4 Oversigt over trin, tidsforbrug og opgavefordeling.

Hvordan gør man? Teamet går rundt i afdelingen/afsnittet Teamlederen fører ordet: Spørger medarbejderrepræsentanterne, medarbejdere i afdelingen og evt. patienter og pårørende om positive og negative oplevelser om patientsikkerhed Risikomanageren og den patientsikkerhedsansvarlige noterer … fortsættes

Problemerne kan vurderes ud fra: Hvordan gør man? Teamet vælger hvilke af de identificerede problemer, der skal udarbejdes handlingsplaner for Problemerne kan vurderes ud fra: Hvilke der skal accepteres Hvilke der skal kontrolleres Hvilke der skal elimineres … fortsættes

Hvordan gør man? Risikomanager og den patientsikkerhedsansvarlige (samt evt. repræsentanter fra afdelings/afsnitsledelse og teamlederen) udarbejder handlingsplaner for de identificerede problemer. Efter 2 uger fremlægges handlingsplanerne for medarbejderne.

Hvorfor virker det? ”Det er så positivt! Alle er positive overfor det!!” ”Vi har afsnit, der spørger os, hvornår det er deres tur? Hvornår kommer I, så vi også kan gå en patientsikkerhedsrunde?” Jf. Informanter nr. 3 og 11, fra interviewundersøgelse, 2006.

Hvorfor virker det? Topledere, der har prøvet det, siger, det er fordi det giver godt kendskab til den lokale patientsikkerhedskultur synliggør patientsikkerhed som en ledelsesværdi giver god kontakt med personalet Informant nr. 3 og 11, fra interviewundersøgelse blandt topledere, der har gået patientsikkerhedsrunde. (2006). Jf. interviewundersøgelse, 2006

Hvorfor virker det? Det er let at gå patientsikkerhedsrunde Dansk Selskab for Patientsikkerhed har udgivet et læringssæt om patientsikkerhedsrunder og gjort det endnu lettere!

Læringssæt DSPS læringssæt indeholder bl.a.: Systematisk beskrivelse af metoden Udkast til Informationsmateriale til afdelings/afsnitsledelser Informationsmateriale til medarbejdere Spørgeguides Skabelon til handlingsplan.

Derfor! ”Det er så positivt. Det hænger sammen med, at vi alle lærer så meget og at vi står dér sammen – ledelse og personale – og koncentrerer os om vores kerneydelse.” Jf. Informant nr. 9, fra interviewundersøgelse, 2006.