Måling og styring af kommunikationsarbejdet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Mainstreaming af Handicappolitikken Mogens Wiederholt Centerleder, Center for Ligebehandling af Handicappede Randers, 23. oktober 2008.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Årshjul Skolebestyrelse 2010/11
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Visionsproces Fra ord til handling.
De københavnske Ældreråd Organisationen. § 30. Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd. Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
Udviklingsplaner Sønderborg
Kommunikation i projekter
Velkommen til oktober Mission - derfor er vi her Vores kunder skal have de bedste konkurrencevilkår, derfor vil Bankdata være de bedste i Danmark.
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Status for Økonomisk Balance og Økonomistyirng17. december 2006 Status for Økonomisk Balance og Økonomistyring Regnskab 2006 Redegørelse for årsagerne.
ProjektVærkstedet Anders Sejerøe // Kultur- og Fritidsforvaltningen.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Velkommen til E-business
”Vi når målet – men hvordan?”
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Bilag 4: Oversigt over afsluttede aktiviteter under delprogrammerne Økonomistyring og Økonomisk Balance Dato: 10. april
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
2-01.
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Program Indkøb i Frederiksberg Kommune Nuværende miljømål og indkøbspolitik Fremtidens grønne indkøbspolitik.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Udvikling på IT-området
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
At deltage i projektarbejde
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Den røde tråd fra vision til handling
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Bæredygtige indkøb i Region Midtjylland v. Bjarne Schmidt Nielsen (formand for det midlertidige udvalg om indkøbspolitikken)
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Orientering omkring Budget
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Høring af forslag til Budget
Konference Rådet for bedre Hygiejne september 2019
Præsentationens transcript:

Måling og styring af kommunikationsarbejdet 4. maj.2006 KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Kommunikationsafdelingen

Agenda Kort om organisering og opgaver Årets gang i Kommunikationsafdelingen Fra politik til praktik Budgettering og planlægning Styringsredskaber Måling og dokumentation 4. maj.2006

Københavns Kommune Ca. 43.000 medarbejdere i alt BORGERREPRÆSENTATIONEN Revisionen Borgerrådgiveren Økonomi- udvalget Kultur- og Fritidsudvalget Børne- og Ungdoms- udvalget Sundheds- og Omsorgs- udvalget Social- udvalget Teknik- og Miljøudvalget Beskæftigelses- og Integrations- udvalget Økonomi- forvaltningen Kultur- og Fritids- forvaltningen Børne- og Ungdoms- forvaltningen Sundheds- og Omsorgs- udvalget Social- forvaltningen Teknik- og Miljø- forvaltningen Beskæftigelses- og Integrations- forvaltningen Ca. 43.000 medarbejdere i alt 4. maj.2006

Økonomiforvaltningen OB OB’s sekretariat Administrations- sekretariat Direktions- sekretariat Direktion BR- sekretariat Kommunikation Brand Center for Økonomi og Analyse Center for Byudvikling og Infrastruktur Center for Borgerservice Center for Koncernservice Ca. 1.140 medarbejdere i alt 12 medarbejdere i Kommunikation 4. maj.2006

Kommunikations opgaver Strategiske kommunikationsopgaver for hele kommunen (fx fælles politikker og retningslinier) Kommunikation og rådgivning i strategiske projekter Kommunikationsopgaver på tværs af forvaltningerne (fx web) Generel rådgivning og vejledning af kommunens øvrige kommunikationskonsulenter Forvaltningsinterne kommunikationsopgaver (fx kampagner, markedsføring, produktionsstyring og medie-overvågning m.v.) 4. maj.2006

Årets gang i Kommunikationsafdelingen Juni (hvert 2. år) Aflevering af kommunika-tionsredegørelse til BR Juni–september Udarbejdelse af arbejdsplaner for kommende år April – juni (hvert 2. år) Udarbejdelse af kommunika- tionsredegørelse p.b.a kommunikationsmålinger Medio oktober Aflevering af arbejdsplaner og fastlæggelse af budget for kommende år April Udarbejdelse af foreløbig arbejdsplan + budgetforslag for kommende år Oktober - januar (hvert 2. år) Revidering af Kommunikationspolitikken Januar – marts (hvert 2. år) Gennemførelse af generelle kommunikationsmålinger ift. mål opstillet i kom.politikken Februar (hvert 2. år) Politisk vedtagelse af revideret kommunikationspolitik Løbende over året Målinger ift. konkrete opgaver/projekter 4. maj.2006

Den overordnede ramme for kommunikationsarbejdet fastlægges i den fælles kommunikationspolitik. Består af 5 udvalgte strategiområder m/visioner og mål: Intern kommunikation Service og dialog Pressekontakt Internet Design og visuel identitet 4. maj.2006

Opgaver -> Planlægning Kommunikationspolitik Opgaver og projekter Dokumentation og måling Kommunikations- afdelingens arbejds- plan og budget Individuelle arbejdsplaner og projektbudgetter 4. maj.2006

Værktøj til budgettering og planlægning Hovedaktivitet Aktivitet Type Beskrivelse af aktivitet Målsætning for aktivitet Evt. delaktivitet ÅV Økonomi Web Internet Drift 2,5 400.000 Søge- maskine Projekt 100.000 Intranet Drift 1,0 - Intranet: Usability-test Projekt 50.000 Strategisk kommunikation Kommuni- kations- rådgivning Drift 3,0 Måling og analyser Drift 0,5 Krise-beredskab Projekt 0,25 125.000 Publikationer og markedsføring Markeds-føring Drift Service-håndbog Projekt Præsenta-tions- materiale Projekt 4. maj.2006

Styringsredskaber Faste ugentlige møder Individuelle arbejdsplaner Drøftelse af kommende møder Præsentation og ressourcevurdering af nye opgaver Status på fremdrift i løbende opgaver Forelæggelse af ’problembørn’ Strategidrøftelser Individuelle arbejdsplaner Opgaveprioriteringsredskab Hjælp til selvhjælp 4. maj.2006

Individuelle arbejdsplaner Hovedaktivitet Aktivitet Type Beskrivelse (min rolle) Status (uge-uge) Omfang (0-4) Projekt start Projekt slut Drift Projekt Projekt Drift Projekt Drift Omfang i timer pr. uge: 0 = 0 1 = 2 2 = 5 3 = 10 4 = ½ af ugen 4. maj.2006

Tidsstyringsmatrice Haster Haster ikke Vigtigt Uvigtig Kriser Presserende problemer Tidsfrister Udløbsfrister Forebyggelse Fremadrettet planlægning Opbygning af netværk Opsøgning af nye muligheder Vigtigt Afbrydelser Uventede besøg En del post Mange møder Kommende presserende problemer Populære aktiviteter Trivialiteter Hårdt arbejde En del post Mange telefonsamtaler Tidsspilde Uvigtig Covey: ”7 gode vaner” 4. maj.2006

Prioriteringsredskab Haster Haster ikke Opgaver/projekter som kræver at der tages en nu-og-her-beslutning. Projekter der IKKE kører efter planen Opgaver der på anden måde kræver en særlig ledelsesindsats Projekter/opgaver der skal sættes i gang Projekter der kører efter planen Projekter som er i ”daglig drift” Rutineopgaver m/fastlagte deadlines Vigtig Drift af ”rutine” opgaver Telefon og mail Support Besøg Projekt-ideer Projekter på stand-by Projekter/opgaver som endnu ikke er sat i gang Mindre vigtig 4. maj.2006

Prioriteringsredskab 4. maj.2006

Hjælp til selvhjælp Designmanualen Kommunikationsguiden Billedbanken 4. maj.2006

Kommunikationsstrategi Skal som minimum indeholde: Formål Målgrupper Mål samt målemetode(r) Budskab Kanalvalg Budget Tids- og handlingsplan 4. maj.2006

Mål og målemetode(r) Specifikke - præcise og konkrete Målbare - der skal kunne beskrives en målemetode Attraktivt - vigtige, relevante og fornuftige Realistiske - ambitiøse, men dog realistiske at nå Tidsbestemte - beslut et realiseringstidspunkt! E MÅL 4. maj.2006

Mål og målemetode(r) Beskriv altid, HVORDAN hvert enkelt mål skal måles. Husk at en del mål kræver både en før og en efter måling! 4. maj.2006

Mål og målemetode(r) Hvordan kan man måle? Benytte eksisterende målinger fx web- statistikker Foretage egne målinger fx via, tlf., e-mail eller web Købe større målinger hos eksterne leverandører 4. maj.2006

Budgetlægning Læg et udgiftsbudget for dit projekt. Afsæt tid (fx én gang om ugen) til at følge op på det. Gør noget så snart budgettet ser ud til at skride. - Uden et budget mister du kontrollen over dine muligheder. 4. maj.2006

Tids- og handlingsplaner 4. maj.2006

Dokumentation af kommunikation Løbende målinger/evalueringer på konkrete opgaver og projekter Hvert 2. år udarbejdes en redegørelse til politikerne som indeholder: Generel måling på de overordnede mål i Kommunikationspolitikken Konkrete målinger på udvalgte aktiviteter Oversigt over stort set alle aktiviteter Best-practise historier 4. maj.2006

Hvis du vil vide mere… Københavns Kommune Økonomiforvaltningen, Kommunikation Att.: Dorte Bajda Appel Tlf. 33 66 68 98 E-mail: dba@okf.kk.dk Web: www.kk.dk 4. maj.2006