Aktivitetsbaserede arbejdspladser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bhu Roholmhaven Ny struktur
Advertisements

-En lærerig arena for alle aldre
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Fremtidens kontorarbejde
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
”Facilities management”
Velkommen til valgmøde
Fælles forældremøde Thurø
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Januar 2003 Sid dyrt billigt ! Nybyggeri = besparelser på driften Fuld køling og ventilation Optimal kontorindretning Moderne mødefaciliteter Moderne restaurant-
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Undersøgelse af lærernes behov for faste arbejdspladser på Erhvervsskolen Nordsjælland og Handelsskolen København Nord.
Tillid Temadag for AMIR
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Odder-modellen. En ændring af praksis
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Lederen og sygefraværet - om at arbejde med sygefravær som leder
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Velkommen til Årets arbejdsmiljøtopmøde i Industrien
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Jan Karlshøj IT/CAD Chef Byggeri og Anlæg Civ. Ing, PhD Carl Bro Livslang Uddannelse Erfaringer fra samarbejde og viden- håndtering.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Sikker og integreret infrastruktur Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Kommunikation i hjemmet – teknologier og muligheder Jonas Thomsen Research Assistant Professor Datalogisk Institut / OOSS Aarhus.
Kommunikation mellem Produkter og Apparater i Hjemmet Jonas Thomsen Ph.d.-studerende Center for Pervasive Computing.
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fremtidens kompetenceudvikling: Fleksibel og on demand Julie K. Carton
Workshop 2 De usynlige organisatoriske barrierer for stresshåndtering v/ Tanja Kirkegaard.
09/02/16En kompleks udfordring#1 En kompleks udfordring - en kompleks løsning.
IT Offshore/Nearshore anno 2017
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Fra ejendomskontor til servicecenter Bedre service til færre penge – hvordan gør vi det? Beboerrepræsentantskabsmødet 2017.
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Præsentationens transcript:

Aktivitetsbaserede arbejdspladser Dansk Facilities Management Velkommen til Slots- og Ejendomsstyrelsen

Nye måder at arbejde på Faktorer udfra Trends i organisation og bygning Drivkræfter Incitament for aktivitetsbaserede arbejdspladser Slots- og Ejendomsstyrelsen

Faktorer udefra Distancearbejdspladser Mangel på arbejdskraft - værdinormer ændres Nye måder at arbejde på - projektarbejde Nye måder at tænke på - informationsmængden

Kontorets teknologiske udvikling 1994 - Voice Responce 1988 - Mobiltelefon 1876 - Telefon ~1940 - Radiorør 1971 - Microprocessor 1998 - Trådløs Datakommunikation 1890 - Hulkort 1982 - Telefax 1600 - Napiers rødder (regnemaskine) 1988 - Personlig Computer 1996 - Internet 1974 - Fotokopimaskine 1903 - Flyvemaskine 1960 - Elskrivemaskine 1994 - CD-rom/DVD

Tendenser for udgifter kontra ressourcer

Tendenser indenfor organisation Mindre hierarkisk organisation Hurtige forandringer Mere projektarbejde Mere interaktion Videndeling vigtig Hurtige beslutningsprocesser Fælles data Telearbejde (hjemmearbejde) Fokus på arbejdsmiljø og på omkostninger

Tendenser indenfor bygning Fokus på Lokation / Transport Mix af åbne og lukkede arealer - individuelle og delearbejdspladser Fleksible indretninger Variation i møbleringen Store åbne planer 1000 m2 Opdelt security og miljøkontrol ”wiremanagement” Uformelle mødefaciliteter Støttefaciliteter - mødefaciliteter

Drivkræfter og faktorer indefra Ledelsen: innovation tværgående samarbejde behov for videndeling Medarbejdernes behov : innovativt arbejdsmiljø fleksibel arbejdstid - og sted kontrol over egne omgivelser Teknologiske muligheder : internet og intranet videokonferencer databaser

Fleksibilitet Bygningsmæssig fleksibilitet - på tværs af bygninger - i den enkelte bygnings anvendelse Fleksibel arbejdspladsindretning Fleksibel organisation - projektorganisation - teamwork Fleksibel tilstedeværelse (telearbejde)

Medarbejderes tilfredshed jobindhold ansvar perspektiver belønning lyd lys klima inventar udstyr privacy status Fysiske rammer tilfredshed indlæring kollegaer jobsikkerhed arbejdsmiljø

Incitament for at arbejde med aktivitetsbaserede arbejdspladser Understøtter organisationens overordnede mål Kommunikation på tværs - videndeling Fleksibilitet Understøtter projektarbejde Medarbejder rekruttering Ved at arbejde konstruktivt med forandringer, kan de blive en del af hverdagen Reduktion af arealforbruget Optimal udnyttelse af ressourcer Medarbejdertilfredshed Lettere (billigere) at flytte internt

Hvad kendetegner en aktivitetsbaseret arbejdsplads Lokalerne indrettes så der er optimale muligheder for at løse hver enkelt type opgave Møde holdes i mødefaciliteter (ikke på kanten af et skrivebord) Projektgrupper har deres eget område - basen Medarbejdere der er meget på deres plads har en fast arbejdsstation Medarbejdere der ikke er meget på deres plads, behøver ikke en fast arbejdsplads Gode IT-løsninger og effektiv telekommunikation

Fremtidens kontor Reception Længerevarende arbejde Stille område Uformel møde Møde Bibliotek Servicecenter Cafe Projektområde 13

SES som organisation Incitament for forandring Mål - kortere beslutningsprocesser - sammenhæng i ydelser - større kundeorientering Midler - videndeling - projektarbejde - ombygning - kundedatabase - net-working - kulturelle ændringer - integrerede IT-løsninger 9

Faktorer indefra og udefra Jobskifte for 50 år siden - 22 år gennemsnit i dag - 3-4 år i gns. Fremtiden - 14 md. i gennemsnit (Kilde: Instituttet for Fremtidsforskning/Søndagsavisen) SES 1996 1997 1998 1999 2000 Antal i alt 832,6 854,6 868,7 880,3 350 Administrative 159,3 174,3 227,3 212,3 Tilgang 52 65 58 40 Afgang 44 52 38 69 Difference +8 +13 +20 - 29* * Udskillelse af drift: rengøring, vagt og teknik Gennemstrømningstid for alle faggrupper i SES 1996-1999 : 5 år

Forandringsprocessen Pilotprojekt Bred involvering af medarbejdere Projektorganisation Søge-lære-proces Måling af lokaleudnyttelse Ændring af organisation Ændring af procedurer Ledelsesudvikling

Målinger hos SES Registrering af medarbejdere der sidder på egen plads og medarbejdere/gæster der ikke er på egen plads Antal medarbejdere 96 Højeste antal medarbejdere siddende på egen plads: - 57 medarbejdere på egen plads - 23 medarbejdere ell. gæster i huset Laveste antal medarbejdere siddende på egen plads: - 44 medarbejdere på egen plads - 10 medarbejdere ell. gæster i huset Gennemsnit af registrering: - medarbejdere på egen plads - 16 medarbejdere ell. gæster i huset

Udnyttelse af kontorarealer Målinger af tilstedeværelse Kl. 9.00 Kl. 11.00 Arbejdspladsernes udnyttelsesgrad, henholdsvis kl. 9.00, 11.00, 13.00 og 15.00 Kl. 13.00 Kl. 15.00

Måling af arbejdsmønster Udnyttelse 100% 90% 80% Dele plads 70% Aktivitetsbaseret arbejdsplads 60% 50% 40% 30% Fast arbejdsplads 20% 10% 0% 0% 20% 40% 60% 80% 100% Interaktion

Beslutningstemaer Faste pladser / Baser Møderum, stillerum m.v. Arkivreoler (kapacitet, placering) Telefoner/IT Servicecenter Spilleregler (Støj og røg) Den fysiske udformning (Rum og møbler) Personalekonferencer Løbende evaluering

Udfordringer Ledelseskapacitet Hvem styrer ressourcerne Tryghed Identitet Vaner/kultur Sekretærgruppen Status ændres A-hold og B-hold IT-teknologi Kommunikation - åbenhed