Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTobias Graversen Redigeret for ca. et år siden
1
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fremtidens kompetenceudvikling: Fleksibel og on demand Julie K. Carton juk@iff.dk Instituttet for Fremtidsforskning
2
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning En fremtidsforskers bud
3
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fra kvalifikationer til kompetencer… 1950’erne adskillelse mellem uddannelse og arbejde. 1970’erne nyt ideal for menneskelig udvikling - stigende fokus på læring og livslanguddannelse 1990’erne kompetenceudvikling
4
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Kilde: Et dianogstisk kort over kompetenceudvikling, 2003, LLD
5
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Midt i en forandring
6
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fremtidens arbejdsliv - udvalgte tendenser Vidensamfundet Acceleration Digitalisering Demokratisering af information Netværksøkonomi Befolkningsudvikling: Aldring og Gen Y
7
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Arbejdets udvikling Udvikling Drift, ren rutine Krise, kaos tid Optimeret rutineproduktion Hurtig koordinering IT nedbrud, fejl Målrettet forandring: Projektarbejde, sam- arbejde, møde, kunder & partnere, inspiration Automatisering+outsourcing+acceleration
8
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning
9
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Internet overalt Intelligente systemer
10
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Uddannelse: Fra ”just in case” til ”just in time” Videnssamfundet+acceleration+digitalisering
11
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Delkonklusion 1 Som HR chef skal du: Geare din organisation til fremtidens arbejdsliv Bruge tilgængelige data Mere on-the-job- training gennem e- learning Situationsbestemt og praksisnær læring
12
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Baby boomers vs. Gen Y
13
Demografi Source: DS 2009
14
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Hvordan er de anderledes? Digital opvækst + Parallelle processer og multi- tasking + Informationshastighed + Dele og samarbejde Sociale individualister + “Peer orientation” i uddannelsessystemet + Deltager og vil inddrages Kilder: IFF, Taspscott interviews, Pew Social Trends Staff. 2010. Millennials: Confident. Connected. Open to Change.
15
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Online media
16
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Kompetenceudvikling 2.0
17
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Delkonklusion 2 Generation Y driver forandringer i måden hvorpå vi arbejder, samarbejder, deler viden, lærer og udvikler os Som HR chef skal du: Gå forrest og facilitér nye måder at arbejde og lære på
18
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Stress faktor Tager ”rummet” væk Ansvar forskydes til den enkelt Ikke tid til fordybelse Virker fremmedgørende Demokratisering af adgangen til information og læring – Multiple kanaler; computer, smartphone Fleksibilitet Individuel tilpasning On-the-job-training
19
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Online undervisning virker bedre end fysisk “On average, students in online learning conditions performed better than those receiving face-to-face instruction” Kilde: Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies, U.S. Department of Education, 2009 www.tinyurl.dk/15030
20
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Stadig brug for Face2Face og interaktion med andre
21
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Delkonklusion 3 Som HR chef skal du: Skabe kultur for e-learning & rammerne for den enkelte Identificere behov og udfordringer Det fysiske møde og interaktion stadig vigtigt for læring og udvikling
22
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Mit budskab til jer! Kompetenceudvikling: En integreret del af vores arbejdsdag Gennem e-learning og forskellige digitale platforme – du som HR chef skal: Skabe rammerne for kompetenceudvikling on demand Udvikle og lede parallelle processer Forstå effekten af og synliggøre resultatet af e-learning
23
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Vil du vide mere om fremtiden www.iff.dk Julie K. Carton juk@iff.dk +45 33 47 80 68
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.