Lars Torpe Demokratiske forventninger og politisk deltagelse Oplæg til Nordisk Ministerråds konference om Demokratiets fremtid i informationssamfundet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Kulturelle Samråds Landskonference 2008 Hans Stavnsager Hast Kommunikation.
Må vi kigge indenfor? - information som grundlag for en bedre offentlig sektor Indlæg ved Evalueringskonference 2007 Thorkil Juul.
Inspirationstema: Børns rettigheder
Den danske strukturreform
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Energiens Fremtid i Region Sjælland 5. Marts 2014.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Demokratimodeller og demokratiske udfordringer lokalt.
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Brøndby Kommune udfordringer og potentialer
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
K-TEAM 1.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
PR Kampagne for folkeskolen
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
De københavnske Ældreråd Organisationen. § 30. Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd. Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
It sikkerhedskomitéen TEKNIK, POLITIK, ETIK - om PET, RET og ANSVAR v/ Linda Nielsen Formand for It-sikkerhedskomitéen.
Menneskerettighedskonventioner
DVR90 Geoforum Danmark Geoforum Seminar Den praktiske overgang til nyt højdesystem DVR90.
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Status for regionsdannelsen - hvor er vi i Region Syddanmark Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, den 6. april 2006 I ndlæg v/sundhedsdirektør Jens.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Evaluering - metoder og værktøjer -
Skolestruktur på dagsordenen
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
dd.mm.2003 KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Stab/kontor/enheder – edit i diasmaster UDVIKLING I BRUGERDEMOKRATI.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Borgerinddragelse: Baggrund 9. maj Behov for borgerinddragelse? Tilfredshed med ”den måde demokratiet fungerer på” 5% er medlemmer af partier.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Ministry of Environment and Energy, Denmark The National Environmental Research Institute Problemer ved værdisætning af pesticidanvendelsens natureffekter.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Netværk og lokalsamfund - som ressource i landdistrikterne Formål blandt andet at styrke: de frivillige ildsjæle i lokalområderne samarbejdet på tværs.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan.
Det frivillige arbejde giver overskud Det frivillige arbejdes indflydelse på samfundet og økonomien.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt?  Danmark og de andre  Styreformer  Problemer i udvalgsstyret  Reformer i andre lande  Strukturkommisionen.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Rammeaftale 2018 – Baggrund og opstart
Politikernes og borgernes forventninger
Præsentationens transcript:

Lars Torpe Demokratiske forventninger og politisk deltagelse Oplæg til Nordisk Ministerråds konference om Demokratiets fremtid i informationssamfundet Reykjavik august 2004

Lars Torpe Demokratiske udfordringer •At håndtere de gennemsigtighedsproblemer, som en langt mere kompleks styring skaber. •At håndtere den fragmentering, der er sket af politikdannelsen. •At skabe nye forbindelseslinjer mellem myndigheder og borgere som delvis erstatning for de ”gamle” kanaler. •At udnytte potentialer i form af større selvbevidsthed og øget kompetence blandt borgerne. Anvendelse af IKT: 1)større åbenhed og mere gennemsigtighed, 2)større dialog.

Lars Torpe ”Skuffede forventninger”: •Den store mængde information skaber ”informationsuoverskuelighed”. Mere information fører ikke nødvendigvis til større indsigt. •Kommunikationen på nettet er fragmenteret og forstærker det ovennævnte fragmenteringsproblem. •Netdeltagelsen er flygtig og lever ikke op til de kriterier, der må sættes for ”god dialog”. •Den politiske netkommunikation føjer ikke noget nyt til den demokratiske proces. Der skabes ingen ”digital merværdi”.

Lars Torpe Udbud og efterspørgsel efter demokratiske nettjenester Udbud 1: Åbenhed og information. Pct-andele. f. 2002e Dagsordener - byråd8599 Dagsordener8194 Referater – byråd9899 Referater – udvalg9495 Bilagsmateriale427 Fyldestgørende oplysninger om råd, udvalg, nævn40 Oplysninger om klageadgang (hjemmehjælp)25 Budget og kommuneplan3170 Postlister1316 Oversigt over den politisk administrative struktur33(78) N271 Kilder: Torpe, Lars & Jeppe Nielsen. Åbenhed og dialog. En vurdering af kommunernes hjemmesider Nordisk Administrativt Tidsskrift nr. 3 pp Torpe, Lars & Jens Ulrich (2004). Åbenhed og borgerdeltagelse via IKT pp i Dirckinck-Holmfeldt et.al. (red). Det Digitale Nordjylland – IKT og omstilling til netværkssamfundet? Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Mulvad, Nils & Mikkel Toftlund (2004). Rapport om elektronisk åbenhed hos danske kommuner – amter og statslige institutioner. Dansk Institut for Computerstyret Journalistisk (DICAR).

Lars Torpe Udbud 2: Dialog. Pct.andele e. 2002f Mulighed for at e politikere6794 Debatforum eller link til et debatforum2140 chatforum25 N Kilde: Torpe, Lars & Jens Ulrich (2004). Åbenhed og borgerdeltagelse via IKT pp i Dirckinck-Holmfeldt et.al. (red). Det Digitale Nordjylland – IKT og omstilling til netværkssamfundet? Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.

Lars Torpe Efterspørgsel: Udviklingen i netadgang samt i det politiske brug af nettet i Danmark. Pct. af alle Adgang til Internettet år 7379 Finde information om offentlige myndigheder* 38 Henter information på kommunens hjemmeside (Hals Kommune)* 916 Finder information om politik og samfundsforhold** 818 Læser nyheder på nettet** 1429 Forsøgt at påvirke via nettet*** 716 Skrevet under på noget*** 29 deltaget i debatter om politik og samfundsforhold*** 444 * månedligt **ugentligt *** indenfor det seneste år Kilder: Goul Andersen, Jørgen (2003): Over-Danmark og Under-Danmark. Ulighed, velfærdsstat og politisk medborgerskab. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. Danmarks Statistik Survey i Hals Kommune 2004

Lars Torpe Forsøg med IT og demokrati i Hals Kommune Høring på nettet om ny kommunestruktur 1) Det demokratiske ”set-up”: - en husstandsomdelt pjece - et borgermøde - annoncering/avisomtale - en særlig side på nettet med informationer og links - mulighed for at spørge en ekspert - en særlig opfordring til ca. 40 personer - debat på Hals.dk

Lars Torpe 2) Resultater fra høringen om ny kommunestruktur: •I alt 390 indlæg på 1 ½ måned fordelt på 52 personer. •Høringen blev fulgt af 11 procent af de borgere, der har internetadgang. •Af dem siger 62%, at høringen har øget deres kendskab til hvilke muligheder, Hals Kommune har i en fremtidig kommunestruktur, og 34 procent siger, at høringen har bidraget til ændre deres holdning til Hals’s placering i den fremtidige kommunestruktur. Generel konklusion: Det digitale debat/dialogforum gør en forskel: •I kke de samme debatemner i den lokale avis og på Hals.dk. •I kke de samme deltagere i debatten i den lokale avis og Hals.dk. Almindelige kriterier for sober debat opfyldt.

Lars Torpe Forskellen mellem Hals.dk og de fleste andre kommunale digitale debatfora 1.Det ”demokratiske set-up” 2.Kommunalpolitikernes engagement Formålet med IKT som demokratiinstrument er ikke at øge den politiske deltagelse, men at udvide offentligheden med henblik på a) større kvalitet i offentlig beslutningstagen, b) udvikle/konsolidere en demokratisk kultur i befolkningen.

Lars Torpe Krav til det demokratiske ”set-up” •Hvem er målgruppen? •Grundig tilrettelæggelse og evt. udpegning af nøglepersoner. •Grundig annoncering i forhold til målgruppen. •Klar angivelse af formål med høringen, herunder hvilke beslutninger, den skal lede frem til. •Klar angivelse af tidsperioden for høringen. •Engagerede politiske repræsentanter. •Forvaltningen bidrager med informationer. •Debatten ledes af en moderator, som efterfølgende udarbejder en rapport, der tilstilles kommunalbestyrelsen. •De borgere, der ikke er på nettet, gives samme mulighed for information og for at indsende debatindlæg som borgere på nettet.