Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. 24 virksomheder/15.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Fortolkning af AMO reformen
Anskaffelse af ny teknologi
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Modul 1 - Processer.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Arbejdspladsudvikling
”Find talentet” - introduktion
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Tværfaglig Skolepraktik i virksomhedslignende miljøer
Velkommen til workshoppen ”Fornyelse af aftenskolen”
Virksomhedstilgangen. Research omkring virksomheden Virksomhedsresearch Vælge kendte virksomheder (Brands, renommé) 1.Hvad Vil være de bedste i branchen,
Nyt ansvar.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Jammerbugt Kommune Viceborgmester Morten Marinus
Talentinternat modul 3..
IS-Strategi.
Tillid Temadag for AMIR
Talentvejen på EUC Vest Marts Deltagende indgange 2 undervisere 6 virksomheder Produktion & udvikling 4 undervisere 2 virksomheder Bygge & Anlæg.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
Kristian Stagis, Chefkonsulent EL 1 Hvad kendetegner den gode håndværker? - et debatoplæg.
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Folkeskolereformen på vores skole
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Obligatorisk selvvalgt opgave
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Udfordrer talenterne igennem. Mercantec 2 Udfordrer talenterne igennem Talentvejen.nu Talentaktiviteter på Mercantec.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. Efteråret.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Hovedområder Omsorg, sundhed og pædagogik
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategisk kommunikationsmode, der kan fungere som isbryder og opvarmer overfor virksomhederne Udgangspunkt: En produktionsvirksomhed, der allerede har.
Talentvejen. Talent aktiviteter på skolen Landbrug og gartnerskole/ 3 undervisere Transport og Logistik/ 3 undervisere Bil, fly og andre transportmidler/2.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Mission BygSoL – Samarbejde og Læring i Byggeriet I fremtiden er byggeprocessen en værdiproces. Det betyder at det hverken er omkostningerne eller avancen,
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Uddannelse i forhold til produktivitet
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Leavitts model.
Leavitts model.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Samarbejde om data ErhvervsInfo
Præsentationens transcript:

Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. 24 virksomheder/15 brancher. Detail, kontor, smed, kok, tjener, anlægsgartner, frisør, vvs, automekaniker, elektroniktekniker, mediegrafiker, ……, ….., Et repræsentativt billede/fingerpeg der kan bruges i vores talentarbejde. (understøttet af interview af 15 andre virksomheder i foråret ifm udarbejdelse af Talentrapporten). Outcome: vigtig og nyttig viden fra virksomhedssiden. Konkrete aftaler om samarbejde om talenter på baggrund af dialogen med virksomheder. Og ikke mindst afklaring af ”Har vi en god sag?” Ja, det har vi !

Hovedindtryk fra interviews: 3 spørgsmål fra virksomhederne går igen: ”Hvad er det nye?” ”What`s in it for me?” efterfulgt af: ”Hvad skal vi gøre (anderledes end det vi allerede gør) ?”

Holdninger og synspunkter – det generelle billede: * Virksomhederne synes det er vigtigt at arbejde med talenter for at få fagligt dygtige folk. * Virksomhederne ser talentudvikling som mulighed for udvikling af faget – at få udviklet ”de fremmelige i faget”. Flere ser her muligheden for at tone uddannelserne til dagens behov og krav. * Virksomhederne vil gerne samarbejde med skolerne om talentudvikling. Talentudvikling fordrer et tættere samarbejde mellem dem og skolen, hvilket de er klar til. * Virksomhederne vil kræve ekstra af talenterne (det gør de allerede i dag i forhold til de engagerede, de dygtige og hurtige elever). * Virksomhederne ser en fordel i at kunne spotte talenter sammen med skolerne, ofte på et tidligere tidspunkt. De ser ligeledes en fordel i muligheden for et bedre match af elever til deres virksomhed.

* Flere virksomheder udtrykker, at dette vil være muligheden for en god faglig sparring med skolen, hvilket de udtrykker er nyttigt for både dem og for skolens lærere. * Virksomhederne peger på, at en tæt dialog med lærerne om talentet og hans udvikling - hele uddannelsen igennem - vil give bedre gensidig forståelse og samarbejde med skolen. * Virksomhederne vil gerne bruge ekstra tid på talenterne og på samarbejdet med skolen, fx have faglige drøftelser med lærerne, komme som gæstelærere. Virksomhederne udtrykker stor villighed til at talenter kommer ud i småpraktikker, besøg på virksomheden og lignende. Også villighed til at undervisning foregår ude hos dem. * Mange af virksomhederne peger på, at de allerede differentierer opgaverne i forhold til den enkelte elev/lærling i forhold til hans niveau, så de ønsker klart svar på: ”Hvad skal vi gøre (anderledes end vi plejer)?”. Og ”Hvilke opgaver/-typer skal kategoriseres som talentopgaver?”. * Virksomhederne vil gerne have en ramme og struktur for talentforløb, men flere udtrykker at det ikke må være for bureaukratisk, ”Der er rigeligt med papir i forvejen”. Virksomhederne peger på, at skolerne skal være dem der igangsætter, organiserer og planlægger rammerne for talentforløb; skal være dem der koordinerer aktiviteter, der involverer virksomheden, o.s.v.

Nogle konkrete eksempler fra virksomhederne på sammen- hængen mellem uddannelse og udvikling af faget:  I den offentlige organisation er man på vej væk fra at uddanne HK kontorassistenten som generalist, der prøver lidt af hvert, til mere en specialist der kan arbejde mere selvstændigt og i dybden, fx indenfor indkøb og forhandling med leverandører.  Smede der arbejder i virksomheder, der arbejder meget specialiseret inden for fx medicinalindustrien, off-shore, skal kunne arbejde med dokumentation og sikkerhed/miljø på højt niveau; være dygtige svejsere inden for forskellige svejseteknikker (certifikat).  Anlægsgartnerne får mere og mere IT programmer til opgaveløsningen ind i huset.  E-handel bliver mere og mere udbredt inden for detail og engros- og handels- virksomheder.  Energiforanstaltninger betyder mere og mere inden for flere håndværksfag.  Muligheden for at skabe bedre forståelse mellem tjenere og kokke. Virksomhederne ser talenterne, som de der skal arbejde med/stifte bekendtskab med det nyeste i faget.

Spurgt om ”Hvad kan særlige udfordrende/krævende opgaver for talenterne være?”, var nogle af svarene: • tegningsforståelse (smede) • svejseteknik (smede) • lav tegning af element (fx lidt større selvstændig opgave givet af værkføreren) • deltage i planlægning af menukortet (kokke og tjenere) • få kendskab til hvad man arbejder med på tegnestuen og i udviklingsafdelingen (kendskab til processer, planlægning, projektarbejde) • ud på større byggeplads - følge formanden; deltage i byggemøder. • dataindsamling og analyse (kontor, spedition) • Indgå i arbejds-/projektgrupper (kontor, spedition) • innovation og kreative processer (mediegrafiker) • arbejde med opgaver på tværs af fag, fx renovere et hus (tømrer, vvs, elektriker m.fl.) • arbejdsmiljø, sundhed og sikkerhed (mere af det, hvis man arbejder i branche med høje krav fx off-shore, medicinalindustri) • svejselog og dokumentationskrav, fx smedearbejde i ovennævnte industrier • selvstændigt køre til kunder og udføre service (vvs, tømrer, smede, elektriker) • selvstændigt ansvar for kunder/kontaktperson til én eller flere kunder (mediegrafiker) • ansvar for videnformidling og instruktion af øvrige elever (detail) • ansvar for servicemedarbejdere, unge timelønnede (detail) • med på serviceopgaver i udlandet på 2` år (smede) • lære om nyeste teknologi på fagområdet, fx arrangement med leverandør af produktionsudstyr (elektriker, smed, industritekniker, m.fl).

De tre nøglebegreber: Virksomheden 1.Faglig dialog: hvad er nyt? Hvad får virksomheden ud af at gå med i talentprojektet? 2. Tydeliggørelse af at det er et særligt talentforløb, som kun lykkedes med virksomhedens vilje og inddragelse. Og at virksomheden også udvikles når der fokuseres på talent som en del af arbejdsgangen i virksomheden. Som også konkretiseres i punkt Fælles udviklingsplan: hvad gør skolen med talentet? Hvad gør virksomheden Klar ramme og aftaler om evt. ekstra undervisning af eleven og inddragelse af virksomheden i undervisningen på skolen o.s.v. Det betyder, at skolen overfor virksomheden skal være tydelig omkring, hvordan man forestiller sig en model, hvor virksomhed og lærere snakker sammen.