Faglig læsning 2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Faglig læsning Dagsorden
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Readymades / genbrugskunst
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Læsning..
De sidste undervisningstimer
Kladde til informationsdias
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Kaffemaskinen - et eksempel på beregning af økologisk rygsæk
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Computerens anatomi.
Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Hvad ved du om affald? Fessor kan lære dig mere om, hvad der sker med dit affald på
Vt-speciale, 1. Møde program
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Gråzonesprog – hvorfor?
7 Årgang Langmarkskolen
Introduktion til Access (Access, del 1)
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Affald og genbrug.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Kære børnehaveklasseleder / lærer Her har du nogle billeder og en oplæsningstekst om Søren Kierkegaard. Bemærk at du kan finde den tekst, der passer til.
Delphi-evaluering og Green Field
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Relations kompetencer
Dokumentation Her er der et screenshot af skærmen mens vi laver vores forside til medieproduktet.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Sprogbaseret læring i naturfag
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Udviklingen i genanvendelse af private husholdningers affald
Naturfag.
Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
Introsidernes betydning
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
- og hvordan du undgår dem…
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Faglig læsning 2

Dagens program Ordenes netværk Dit affald – vores affald / teksten Før-faglige ord Forskellige bearbejdningsmuligheder Produktet: vidensdeling Konkret til næste gang: ? Næste møde: Tirsdag den 14. april kl. 14-15.30

Ordenes netværk 1 Vores ordbegreber er lagret i hjernen efter deres indhold og lydlige udtryk De ligger som knuder i et netværk, således at hvert begreb og det ord der er knyttet til det, får sin værdi i kraft af deres forbindelse til de andre knuder i netværket.

Ordenes netværk 2 Et væsentligt princip i netværket er antonymi (relation mellem ord med modsat betydning) Eksempler: Forudsætninger for at forstå god er at vi kender dårlig/ringe. Hvis åen er for bred, må vi finde et sted, hvor den er smallere. Hvis vejen er lang, er det fordi vi godt kunne tænke os, at den var kortere

Ordenes netværk 3 Nogle antonymer er POLÆRE – dvs. de står som ”poler” – de kan gradueres: tung/ret tung – let/forholdsvis let Andre er BINÆRE dvs. enten-eller: død-levende, loyal-illoyal, gift-ugift.

HUSK Det optimale sprogarbejde går fra den meningsfulde helhed – hvor sproget bruges kommunikativt – til arbejdet med de sproglige elementer J. Løntoft

Dit affald – vores affald Tekstvalg: Temaet involverer en affaldsindsamling Grundlæggende information om affald Sprogligt støttende ved at: Bygge ovenpå den viden eleverne erhvervede sig sidste år Forklare flere nøgleord Fokus på husholdningsaffald – elevernes ”egen” produktion af affald Muligt at dele teksten op i mindre stykker til elever der har svært ved at læse Nem at bygge videre på Overskuelig læserækkefølge Sproglig udfordringer: - Mange førfaglige ord og begreber - Teksten er informationstung - Illustrationer og tekst supplerer ikke hinanden helt da billederne tager udgangspunkt i affaldsindsamling, mens teksten mere omhandler det affald vi putter i skraldespanden. - Teksten lægger op til at eleven overvejer eget affald

Om ord: Overordnet opdeler vi ord i: almindelige ord Førfaglige ord

De førfaglige ord: Er centrale for/er fundamentet for forståelsen af de faglige ord. Bliver i de naturvidenskabelige fag ofte brugt i en ny kontekst og ofte også i ny betydning. Kan også være mere eller mindre kendte kollokationer. Eks: af med, skyller ud,

Dit affald – vores affald Før-faglige ord: Af med, 14.210.000.000, Kilo, affald, mere end, det ser ud som om, affaldsmængden, vokser, husholdningsaffald, rensningsanlæg, renser, elværker, affaldsforbrændingsanlæg, laver, kul, tilovers, byggepladser, %, genanvendt, genbrug, brændt af, puttet i, affaldsdepoter, losseplads, udgør, risiko, forurene, grundvand, det samme som, fylder, sorterer, storskrald, haveaffald, andre former for, dagrenovation, madaffald, farligt affald, for sig, hver især, mere eller mindre Fagord: Slam, flyveaske, slagge

Andre muligheder Over og underbegreber - læsestrategi Eks. Papir – kan være wc-papir Servietter Tegnepapir karton avispapir ugeblade Sammensatte ord - læsestrategi Eks. gen-anvendelse, hus-holdnings-affald, dag-renovation Quiz Ting/materialer der kan genanvendes

Betydnings”ordbog”

Mindmap - et eksempel

Begrebskort – et eksempel

Begrebskort Eleverne kan føje nye begreber til. Arbejdet for eleverne går først og fremmest ud på at bringe begreberne ind i meningsfyldte sammenhænge. Disse markeres med lapper eller streger, hvorpå der er skrevet de nødvendige forbindelsesord.