Praktisk vej til uddannelse. Udfordringer • 95 % målsætningen er ambitiøs • Alt kan ikke lige fikses • Mange veje til målet • Øget fokus på praktisk vej.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er EGU ? Egu er en 2-årig ungdomsuddannelse med stor vægt på praktik. Egu er for unge under 30 år.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
17½ års samarbejde i Aarhus
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
KOMPETENCEBEVISET udenfor produktionsskolen
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin påLæssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Fællesskab med mere perspektiv. • Forgængeren ”Fællesskab med perspektiv” startede i 2010 • Det nuværende projekt startede juni 2012 • Forankret hos.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Produktionsskoleværkstedet – altid plads til en mere!
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Boligsociale indsatser … for over 60 mio!
Fakta om unge Alle skal have en uddannelse 96% starter
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin på Læssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse. Projektet er lavet i samarbejde med Århus.
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
1 Fra produktionsskole til ungdomsuddannelse Dokumentation af læring og kompetencer Produktionsskoleforeningen, 27. april 2012 Hanne Kristensen Paustian.
UU vejleder Lene Skovgaard.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Søren har gået på specialskole hele sin skoletid og blev derefter indskrevet på et beskyttet værksted Han har nu været beskæftiget på værkstedet i en årrække.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
EGU opgaver i et Jobcenter Hvordan ser arbejdet ud set fra den placering.
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
P ROJEKT : ” LÆREPLADSER TIL ALLE ” I T HISTED 14/
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Historie Med lukningen af Lindøværftet i 2009, forsvandt et af Danmarks vigtigste uddannelsessteder for dygtige håndværkere. Det årlige indtag lå på
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Erhvervspsykiatrisk Center1 Konference: Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet ”Projekt fra Behandling til Beskæftigelse” -En parallel indsats for psykisk.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Hvor står vejledningen i dag?
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Overleveringer indenfor specialområdet UU Ringkøbing-Skjern.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Integrations- og oplæringsstillinger Etablering af integrations- og oplæringsstillinger i Haderslev Kommune.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
Kim Vallentin Marinussen – Egu vejleder UU København Thomas Wong Laugesen UU/Ungecenter Frederiksberg.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Ny målsætning som afløsning af ”den gamle” 95% målsætningen.
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Praktisk vej til uddannelse

Udfordringer • 95 % målsætningen er ambitiøs • Alt kan ikke lige fikses • Mange veje til målet • Øget fokus på praktisk vej til uddannelse • 4 tiltag i UUV

Hvad kendetegner et godt praktikforløb? • Klart formål med praktikken inden den starter • Tæt opfølgning med fokus på formålet • Forventningsafstemning; den unge, praktikvært, vejleder • Den unge er motiveret • Den unge er aktiv med at finde praktikplads; finde tlf.nr., adresser mv. • Forberede den unge på, hvordan man kan håndtere udfordringer og eventuelle uoverensstemmelser på arbejdspladsen • Den usynlige faktor; praktikkens ”bløde” sidegevinster såsom oplevelsen af fællesskab, øget selvindsigt, øget kontakt mellem forskellige generationer • Øget uddannelsesafklaring og læring om arbejdslivets krav og muligheder

Indsatser • Erhvervsklasse • 4U • Virksomhedsformidling • Servicestation

4U • 23 unge på listen • 7 unge arbejdes der intensivt med • Tæt samarbejde mellem JC, familieafdeling, boligsocial indsats og UUV • Flere af de unge er ikke umiddelbart i stand til at starte træningsbane i en virksomhed…. • 4U projektet arbejder derfor for at effektuere den håndholdte indsats og samarbejdet

Virksomhedsformidling Antal kontakter i – Unge der har været i praktikforløb31 – Unge der har fået fritidsjob 12 – I vejledningsforløb, udd. m.m.44 Antal unge der er kommet i uddannelse/beskæftigelse:35

Eksempel på forløb • Dreng, 17 år. • Grundforløb mekaniker • Undgår at lave noget, ADHD, Ryger hash • Vil gerne noget med mekanik og motorer • UXG, ønske om at bruge hænderne, Struktør en mulighed • Vi finder en hydraulikvirksomhed som er med på en praktik • Han finder stedet særdeles interessant og vi indgår aftale • Praktik starter, og der opstår udfordringer pga. hash/venner • Praktikstedet snakker ham på rette spor, og det går godt igen • Det går nu så godt, at han tilbydes en læreplads til trods…. • Han indeholder kvaliteter, men har ikke set dem selv • Forudsætning er et nyt grundforløb som smed med stabil mødefrekvens • Dette er sat i gang primo 2013

Servicestationen • 1-årigt projekt • Servicestationen er placeret i et virksomhedsområde • Servicestationen er udgangspunkt for unge, der har behov for en træningsbane til at kunne påbegynde ordinær praktik, uddannelse eller arbejde • De lokale virksomheder tilknyttes projektet som praktiksteder/træningsbaner for de unge i projektet • Servicestationen bestyres af en virksomhedsformidler, der hele tiden vil stå til rådighed for de unge og virksomhederne Træningsbanen omfatter: • Faglige kvalifikationer i forhold til ønsket uddannelse/job. • Sociale kvalifikationer i forhold til samarbejde på en arbejdsplads, relationer i arbejde og pauser, relationer til kunder, samarbejdspartnere og ledelse. • Personlige kvalifikationer i forhold til mødetider, mødestabilitet, mestring af liv med arbejde, fritid og arbejde, fremtræden, indstilling til arbejde.