Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Advertisements

Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Assens Kommune 16. November 2012
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
TIP TEAMET Teamet for inkluderende pædagogik
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
MED-udvalget og strategisk skoleudvikling: Veje og vildveje
PPRs roller og kunsten at inkludere
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Inklusion i Børneinstitution Højme
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Hvad er en pædagog?.
Hvad render vi rundt og laver?
Pædagoguddannelsen VIA Ikast.
Mellem forandringer og trægheder - hvor er daginstitutionen på vej hen? Peter Østergaard Andersen 28. Februar 2014.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Skolereformen og ”FUF”
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Lærerprofessionen.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Pædagogfagets kernefaglighed
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Pædagog uddannelsen – Professionens kernefaglighed
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil 15. maj 2009.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Inkluderende pædagogiske læringsmiljøer Janne Hedegaard Hansen Lektor, ph.d. DPU.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012

Hurtige bud I • Inklusionsmagere og fællesskabsudviklere -i en tid med øget tendens til eksklusion og polarisering • Reflekterende praktikere – eller bedre: eksperimenterende filosoffer • som fra lokale positioner i det sociale spændingsfelt danner idealer for det gode liv og samfund – og omsætter og afprøver dem I en pædagogisk praksis I • Inklusionsmagere og fællesskabsudviklere -i en tid med øget tendens til eksklusion og polarisering • Reflekterende praktikere – eller bedre: eksperimenterende filosoffer • som fra lokale positioner i det sociale spændingsfelt danner idealer for det gode liv og samfund – og omsætter og afprøver dem I en pædagogisk praksis

Indhold • Udviklingstendenser – Profesionalisering – Fokus på forebyggelse og inklusion – Nye organiseringsformer • Barrierer • Kompetencekrav og uddannelsesmiljøer

Udviklingstendens 1 Professionalisering • Regulering og politisk anerkendelse • Dokumentation og læreplaner i dagtilbud • Evidens og kæmpende vidensformer • Voksende efter- og videreuddannelsesmarked (men for få forskellige karriereveje) • BUPL og SL’s professionsstrategier Kampe om børnesyn og læringsforståelser Kampe om anerkendelse af vidensformer og professionsidealer

Udviklingstendens 2 Fokus på forebyggelse og inklusion “Normalområde”“Specialområde” Skabe læringsmiljøer, som giver alle deltagelsesmuligheder: Fra normalitetsfokus til deltagelsesfokus Fra individfokus til relationsfokus Fra kompensation til empowerment

Udviklingstendens 3 Nye organisationsformer • Dagtilbud: Områdeledelse • Folkeskole: Pædagog-lærersamarbejde • Fritid: Opsøgende og netværksudviklende arbejdsformer • Distriktssamarbejde • Lokale specialbud • Videnscentre (at koncentrere specialviden uden at koncentrere børnene)

Barrierer – og udfordringer • Uddannelsen: – Fagtrængsel – Flere uerfarne studerende – mere selvstudie? – Praktik: arbejdspladssocialisering eller feltarbejde? – Professionshøjskolerne og vidensregimernes kamp • Bureaukratisering – Knopskydning I reguleringen – Fører karriere ud af professionen? – Er områdeledelse pædaogisk ledelse – eller et nyt administrativt lag? • Tværfaglighedens udfordringer – Ligeværdighed • Knaphed og effektiviseringsstrategier

Kompetencekrav og uddannelsesmiljøer Kompetencer • Kompetenceideal om den reflekterende praktiker • Ikke bruge teori “på” praksis – men kunne udvikle teori fra praksis’ spændingsfelter • Dybde og praksisforankring snarere end overfladisk teoretisk reproducerende • Fleksibel specialisering

Kompetencekrav og uddannelsesmiljøer Uddannelsesmiljøer • Brug for karriereveje, som fører videre inden for professionen – Profiler – Pædagogisk ledelse som noget særligt – Pædagogisk strategisk ledelse som noget særligt • Partnerskaber mellem professionshøjskoler og kommuner • Samspil mellem professionshøjskoler og universiteter (…professionsuniversiteter?)