Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Hvad er en pædagog?
2
Uddannelsen Tager 3,5 år Indeholder10 ugers ulønnede praktik Indeholder 2 x 6 måneders lønnede praktik Er En bachelor uddannelse
3
Uddannelsen Linjefag: Sundhed, krop og bevægelse (SKB) Udtryk, musik og drama (UMD) Værksted, natur og teknik (VNT)
4
Kernefaglighed Fra bekendtgørelsen:
”Den studerende skal gennem uddannelsen erhverve sig viden, indsigt og kompetencer til som pædagog at varetage de udviklings-, lærings- og omsorgsopgaver, der er forbundet med pædagogarbejdet inden for et bredt arbejdsfelt samt erhverve sig grundlag for videreuddannelse”. Pædagogen opgave er at yde omsorg for andre, og sørge for at hjælpe dem til at udvikle sig selv.
5
Kernefaglighed At arbejde anerkendende IKKE forveksles med ros
Relation
6
Kernefaglighed At kunne reflekterer At kunne samarbejde
7
Pædagogens vigtigste arbejdsredskab
Kernefaglighed Kommunikation: Pædagogens vigtigste arbejdsredskab
8
Hvad kan man arbejde med når man er uddannet pædagog?
Dagplejer Vuggestue Børnehaver SFO 0.klasse (børnehaveklasseleder) Psykiatri Julemærkehjem Familieinstitutioner Arbejde med etniske minoriteter Plejehjem (ældrepleje) Sygehuset Institutioner for udviklingshæmmende Det sociale område
9
WHO: ”Sundhed er en tilstand af fysik, psykisk og socialt velvære.” Hvad er sundhed?
10
”Kommunalbestyrelsen har ansvaret for ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne at skabe rammer for sundlevevis.” Sundhedsloven Ansvar?
11
Pædagogens rolle for at sundhedsfremme
Dobbeltsocialisering: Pædagogens rolle for at sundhedsfremme
12
Hvordan oplyses- og læres børnene om sundhed?
Implicit og eksplicit Hvordan oplyses- og læres børnene om sundhed?
13
Csikzentmihaly Flowmodel
14
At være bevist om magt i sin profession
Ida Schwartz: At være bevist om magt i sin profession
15
Magt og sundhedsfremme
Bevistheskontrolerende magt --> Fra stat til institution Strukturel magt --> Fra institution til det enkle barn
16
Governmentality Gennemsyrer alle samfundslag
17
Innovativ sundhedsfremme
Hvordan sundhedsfremmer vi i den pædagogiske praksis?
18
Leg = læring? Barnets mulighed for læring --> hvordan bliver sundhedsfremmende elementer en naturlig integreret del af barnet?
19
Empowerment Konsekvenser ved ikke at inddrage barnet i sundhedspolitikken på institutionerne Fordele sundhedsfremme bliver en integreret del i barnets videre udvikling
20
VI KAN ANDET END AT SIDDE I RUNDKREDS
SÅ JA!!!!! VI KAN ANDET END AT SIDDE I RUNDKREDS OG DRIKKE KAFFE!!!!
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.