Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Kvalitetsstandarder og individuelt skøn
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Optimal anvendelse af STU i forhold til førtidspension
Inddrag nu Kick-off møde
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Konklusion på Workshop om sindslidende
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Handleplaner VISS – Sølund
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Tværgående indsats for unge årige
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Hverdagsrehabilitering
Dansen omkring handicapbegrebet
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Fogedvængets organisation Teknisk-Administrativ
Etik og moral, registrering og handleplaner Dilemmajagten
Serviceskift i et rehabiliteringsperspektiv
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
ICF Rønnegården i Gørløse i Nordsjælland.
Det Sociale Kapitel
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
SIP - BOSTED - INDIVIDUELLE PLANER
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
Muligheder og rettigheder
Årskursus for visitatorer
Handleplaner Odsherred Kommune. Indledning Hvem er vi Kort præsentation.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Rehabiliteringsteam Organisation og erfaringer ”Den gode indstilling”
Indsatsen over for kontanthjælpsmodtagere i matchkategori 3 - Kortlægning og anbefalinger.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
KRAP Sammenhæng Mål Tegn Tiltag Evaluering
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Vidensbaseret praksis i botilbud
Rehabilitering og hjemmehjælp
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Fra visitator til borgerkonsulent
Metoden brugerstyret behandling
Økonomiske overvejelser
Præsentationens transcript:

Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet § 141 handleplaner Borgerens handleplan Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Præsentation af mit indlæg Lovgivningen Retssikkerhed, medindflydelse, helhed i indsatsen, én handleplan. Præsentation af selve modellen Individualiteten, systematik, dokumentation, evaluering, én handleplan. Organisering af handleplansarbejdet Hvem skal have ansvaret for handleplans – samarbejdet? Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Retssikkerhedsloven § 4 Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet Serviceloven § 81 Kommunalbestyrelsen skal tilbyde en særlig indsats til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer […] Forebygge, at problemerne for den enkelte forværres. Forbedre den enkeltes sociale og personlige udviklingsmuligheder[..] Forbedre livsudfoldelse […] Helhedsorienteret indsats[…] Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Servicelovens handleplan Bør anvendes som det redskab, der kan samle den indsats den enkelte borger tilbydes. Den bør være det redskab som kan synliggøre, at borgeren får de ydelser og de tilbud som borgeren har ret til. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet Servicelovens § 141 stk.2. Hvem kan få en handleplan? Når hjælpen ydes til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Eller til personer med alvorlige sociale problemer[…] Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet Serviceloven § 141 stk. 3. Formål med indsatsen. Hvilken indsats er nødvendig for at opnå formålet? Den forventede varighed Andre særlige forhold Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet Servicelovens § 141 stk.4 Handleplanen bør udarbejdes ud fra borgerens forudsætninger og så vidt muligt sammen med denne. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Borgerens forudsætninger Første udfordring – individualiseret tilgang Handleplansarbejdet bør altid været målrettet via en forudsætningsbeskrivelse. Denne beskrivelse bør så vidt muligt udarbejdes i et samarbejde med borgeren og/eller af fagpersoner, som er uddannet til at udarbejde disse beskrivelser. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Forudsætningsbeskrivelsen Anden udfordring - De to kerneområder; forudsætningsbeskrivelsen og handleplanen. Forudsætningsbeskrivelsen bør være et redskab, som er tilpasset målgruppen på et overordnet niveau. Autisme – ADHD – udviklingshæmmede – skizofreni etc. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Forudsætningsbeskrivelsen Forudsætningsbeskrivelsen bør betragtes som et øjebliksbillede – Som også kan være grundlaget for andre beskrivelser af borgeren. Funktionsevnemetoden Ressourceprofil Samtale skema / dialogguide Forudsætningsbeskrivelsens primære funktion er målrette udviklingen af de pædagogiske strategier og metoder. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

§141 handleplan – sådan kan det gøres En helhedsorienteret indsats Sikre lovens intentioner om, at det er borgerens handleplan. Samlet beskrivelse af den indsats borgeren tilbydes af kommunen og tilbudene Særskilt forudsætningsbeskrivelse. Individualitet, systematik, dokumentation og evaluering. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Den helhedsorienterede indsats Bostøtten Overordnet formål med bostøtten: at udvikle strategier sammen med borgeren/de pårørende som kan lette hverdagen for borgeren. Der udarbejdes et individuelt dagsskema, som skal støtte borgeren i at holde overblikket i hverdagens forskellige aktiviteter. Der udarbejdes individuelle støttesystemer, som skal støtte borgeren i at gennemføre hverdagens forskellige aktiviteter. Der udarbejdes et individuelt økonomisystem, som skal støtte borgeren i at holde overblikket over vedkommendes økonomiske midler. Der udarbejdes et individuelt rengøringssystem, som skal støtte borgeren i at udføre de forskellige rengøringsopgaver. Fællesarealerne skal indrettes, så de tilgodeser den autistiske tænkning. Der kan være tale om visualisering og tydeliggørelse af fællesarealernes funktioner. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Den helhedsorienterede indsats Arbejde/uddannelse/beskæftigelse Overordnet formål: at målrette beskæftigelsesindsatsen i forhold til ressourcerne hos den enkelte borger. Hvis borgeren ønsker et arbejdsmarkeds-afklaringsforløb, udarbejdes der en jobplan, som skal støtte borgeren i ønsket om at få kortlagt sine arbejdsmæssige ressourcer. Hvis borgeren ønsker en uddannelse, udarbejdes der en uddannelsesplan, som skal beskrive og belyse borgerens forudsætninger for at gennemføre et uddannelsesforløb. Hvis borgeren får beskyttet beskæftigelse, forpligtes bostedet til at indlede et samarbejde med det konkrete værksted. Formålet er at sikre, at den socialpædagogiske indsats tilrettelægges med fælles pædagogiske strategier. Hvis borgeren tilknyttes arbejdsmarkedet, forpligtes bostedet til at sikre, at borgeren modtager den nødvendige støtte på arbejdspladsen. Uanset arten af beskæftigelse skal bostedet sikre, at arbejdsdagen eller studieforløbet tilrettelægges, så borgeren kan håndtere det samlede hverdagsliv. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Den helhedsorienterede indsats Fritid og samværstilbud Overordnet formål er at give borgeren mulighed for at få et meningsfyldt indhold i fritiden. Bostedet bør målrette indsatsen mod, at borgeren introduceres til forskellige former for fritidsbeskæftigelse. I det omfang borgeren har behov for det, udarbejder bostedet støttesystemer, der kan fremme selvstændigheden i fritidslivet. Bostedet tilrettelægger forskellige aktiviteter, som borgeren skal lære at bruge i fritiden. Bostedet tilbyder borgeren enten heldagssommerture eller mulighed for en årlig sommer- eller vinterferie. Hvis borgeren er interesseret, tilbyder bostedet forskellige samfundsmæssige og kulturelle oplevelser. Hel eller delvis brugerbetaling kan komme på tale, hvis borgeren deltager i fritidsaktiviteter eller samværstilbuddet. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Den helhedsorienterede indsats Personlig udvikling Indsatsen skal synliggøre over for borgeren og/eller de pårørende, hvilken betydning det kan få for ham/hende at leve et voksenliv med diagnosen ASF. Borgeren kan forvente at blive tilbudt de særlige metoder, der kendetegner autismepædagogikken, når han eller hun skal lære at håndtere social interaktion. Borgeren kan forvente at blive tilbudt kognitive samtaleforløb af særligt uddannede medarbejdere. Borgeren kan forvente, at der er mulighed for at udvikle de nødvendige sociale færdigheder i den rette kontekst. Borgeren kan forvente at få hjælp til at informere omgivelserne om ASF, når han eller hun finder dette relevant og nødvendigt. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Den helhedsorienterede indsats Ved at udspecificere de enkelte elementer i den helhedsorienterede indsats, opnår de enkelte tilbud den nødvendige synlighed af, hvad de kan tilbyde borgeren med ASF. Helheden i borgerens hverdagsliv Giver de kommunale myndigheder en reel mulighed for at få indsigt hvad de visitere til. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Systematikken i modellen Brug af den samme model i både bo, dagtilbud og hos handle-kommunen Dialogmøder Opfølgningsmøder Evalueringsmøde Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Systematikken i modellen (fortsat) Overordnet formål Begrund med to til tre hjælpesætninger hvorfor dette overordnede formål er udvalgt Husk at belyse hvis formålet er et der er samarbejdet om i gennem længere tid – herunder hvorfor Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Systematikken i modellen (fortsat) Et overordnet formål – skal altid deles op i mindst et delmål (systematisering, dokumentering) Første delmål Begrund med to til tre hjælpesætninger hvorfor dette delmål er udvalgt Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Systematikken i modellen (fortsat) Metodevalg Begrund metodevalget ud fra eksempelvis dit kendskab til brugeren, andre formål der er samarbejdet om, autismefaglig viden. Beskriv hvordan I starter op med metoderne – herunder hvorfor Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Systematikken i modellen (fortsat) Hvem gør hvad og hvorfor? Brugeren Medarbejderne i bo/dagtilbudet Eksterne samarbejdspartnere Sagsbehandler Afdelingsleder Pårørende kontaktpersonerne Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Systematikken i modellen (fortsat) Evalueringsmål Hvad vil I måle indsatsen på? Udpeg et eller to områder – del gerne op i ”snuble-mål”. Beskriv hvor ofte I vil foretage evalueringen. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Samlet oversigt over modellen Overordnet formål Første delmål - Andet delmål Metodebeskrivelse Hvem gør hvad Evalueringsmål Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Eksempel på et overordnet formål Første overordnet formål; Arbejdsmarkedsafklaringsforløb. Peter har forsøgt at tage en fuld HF, men oplevede det blev for stor en udfordring med eksamen. Peter ønsker derfor støtte til at få afklaret, hvordan han kan blive tilknyttet arbejdsmarkedet. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Eksempel på første delmål Første delmål; Udarbejde en ressourceprofil Det er lov bestemt at der skal udarbejdes en ressourceprofil, når en person ønsker støtte til at få afklaret sin arbejdsevne – Derfor starter vi med den. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Eksempel på metodevalg Ressourceprofilen er opdelt i fire hovedområder – vi starter med det første på følgende måde. Interview af Peter – sammenskrivning af Peters informationer – gennemlæsning sammen med Peter. Det skrevne rettes til og godkendes endeligt af Peter, inden vi starter på næste hovedområde. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Første delmål - Hvem gør hvad? Peter – Deltage i interviewet – og svarer så godt han på de stillede spørgsmål. Kontaktperson botilbud – er med til interviewene, hvilket giver Peter den nødvendige sikkerhed. Afdelingsleder dagtilbudet – er interviewer og han er også den person, der sammenskriver og gennemgår materialet med Peter Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Første delmål - evalueringspunkt Sammen med Peter har vi udpeget interviewformen som første evalueringsmål. Følgende fokus; Hvordan støtter vi Peter i at huske tilbage? Kan Peter genkende hans beskrivelser i det skrevne? Vurdering af om det er relevant, at kontaktpersonen fra botilbudet er med til interviewene. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Organisering af handleplansarbejdet Fire centrale kerneelementer i modellen Dialogmøderne / ugesamtaler Opfølgningsmøderne – 2 til 4 pr år Evalueringsmøde Kontaktpersonens rolle / ansvarsområder Uddannelse af medarbejderne og borgeren Respekter at det tager tid at implementere modellen. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Organisering af handleplansarbejdet Afdelingslederens rolle og ansvarsområder. Planlægning og organisering af opfølgningsmøderne og evalueringsmødet. Mødeleder Holde overblikket i overordnede formål og delmålene. Udpege evalueringsmål. Godkende referat – inklusiv selve handleplanen. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Organisering af handleplansarbejdet Sikre at det (så vidt det er muligt) er borgeren og ikke kontaktpersonen der redegør for handleplansarbejdet. Stille sokratiske spørgsmål. Validere – så det sikres at borger og tilbud har fælles forståelse af formål, indsats og metoder. Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet

Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet www.autisme.dk Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet