Dokumentation som arbejdsredskab – opholdsplanen som procesværktøj

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Workshop 5.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori…
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
mangfoldighedens søgelys
Mentaltræning Målsætning
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Præsentation af Børnehaven Thorshavnsgade
Dorthe Hölck Udviklingschef Hinnerup Kollegiet
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Alle børn er alles ansvar
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Refleksioner og opsamling ift. i går
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Den lærende organisation
Motiver, motivation og barrierer.
Tre Ege, Kirkens Korshær ©
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Handleplaner Odsherred Kommune. Indledning Hvem er vi Kort præsentation.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Temadag for TR.
At motivere til forandring
Kvalitetsarbejde på Hospitalerne
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Tag snakken – bryd vanerne
V. Tilsynskonsulent Anja Bechgaard.
Præsentationens transcript:

Dokumentation som arbejdsredskab – opholdsplanen som procesværktøj Jes Jessen, Blå Kors Forskningsafdeling

Oplæg Dokumentation som arbejdsredskab – formål med dokumentation Forudsætninger for god dokumentation Præsentation af en model Opholdsplanen som procesværktøj Opgave: Vi tager hul på konkrete redskaber

Dokumentation som arbejdsredskab - formål Synliggøre beboerens udvikling Anerkendelse Motiverende for beboer Motiverende for medarbejder Dialoggrundlag Terapeutisk redskab Læring Kvalitetssikring og kvalitetsudvikling Dokumentation i forhold til eksterne, f.eks. kommunen

Forudsætninger for god dokumentation – et bud Meningsfuldt Hvem bruger dokumentationen til hvad, hvordan, hvornår Værdiskabende Forbedrer muligheder for resultater for bruger Øger medarbejdernes faglighed eller arbejdsbetingelser Troværdigt Grundige overvejelser bag valg af indikatorer (validitet) Gennemtænkte registreringsmetoder Kritisk holdning til resultater Rimeligt forhold mellem ressourceforbrug og værdi af dokumentation Det nødvendige og tilstrækkelige

Introduktion af den logiske model Indholdselement, fx. Hygiejne Overordnet mål (baggrund i kommunens handleplan), fx Hans Peter skal blive så selvhjulpen at han selv kan klare personlig hygiejne Delmål Indsats Succeskriterium (hvornår har vi succes) Indikator (”termometer”) Selv gå i bad Bevidstgørelse Motivation Badtræning Går selv i bad min. 2 gange om ugen I hvor høj grad HP selv klarer bad 1-5 Være velsoigneret hver dag Træne vask, tandbørstning og barbering Daglig vask, tandhygejne og barbering I hvor høj grad HP klarer daglig hygiejne 1-5

Overvejelser Hvilke delmål og indikatorer skal vi fokusere på – som er nødvendige og tilstrækkelige? Kan indikatoren måles opjektivt eller er det en subjektiv vurdering/oplevelse? Forenklingens dilemma Validitet (relevans) og reliabilitet (pålidelighed)

Dagens opgave Indholdselement Overordnet mål Delmål Indsats Succeskriterium Indikator Typiske delmål inden for dette indholdselement Typiske indikatorer og opdeling af indikator i 5 målbare niveauer

Dagens opgave - eksempel Beskæftigelse Overordnet mål: Kunne indgå i beskæftigelse med løntilskud Delmål Indsats Succeskri-terium Indikator Få struktur på hverdagen Overholde dagsplan 1 – Møder ustabilt trods påmindelse 2 – Møder til måltider, ustabilt til andre aktviteter 3 - møder til alle tidspunkter ved daglig påmindelse 4 – møder selv til alle tidspunkter men kan ikke overskue ændringer 5 – møder selv til alle tidspunkter og tager selv initiativ til ændret program

Opholdsplanen som procesværktøj Anledning Hvornår/i hvilke situationer kan opholdsplanen bruges som dialogværktøj, f.eks. 3 mdrs-opfølgningsmøde Hvem bruger den? Medarbejderne indbyrdes, sammen med beboer og/eller sammen med kommunal sagsbehandler? Hvordan bruges den Hvem scorer på indikatorer? Medarbejder og/eller beboer? I hvilken form? Hvordan foregår dialogprocessen?

Indholdselementer BKD opholdsplan Misbrug Bolig Økonomi Aktiviteter Beskæftigelse Psykiske forhold Somatiske forhold Behov for pleje Medicin Motion og ernæring Hygiejne Familie/børn og netværk Interesser/fritid Sociale færdigheder

Styreark Indholdselement fra opholdsplan: Delmål Indikator Skalering – definition af niveauer 1-5 for indikatoren Notater, f.eks. forudsætninger, overvejelser