Vejen til en anerkendende og struktureret samarbejdsform og en didaktisk læringskultur på Vissenbjerg skole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I må endelig stille spørgsmål undervejs !!
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Alle børn skal være del af fællesskabet
De knastørre facts: Vi er 580 elever, 48 lærere, 2 undervisningsassistenter, 16 pædagoger og 1 ledelsesteam. Skolen er afdelingsopdelt, og lærerne arbejder.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Kvalitet i Skriftlighed  Oversigt over workshop  Erfaringer med netværkssamarbejde  Materialeindsamling  5 forslag til forbedring  Arbejdsgrupper.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
SØNDERMARKSSKOLEN.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Årshjul Skolebestyrelse 2010/11
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Velkommen til valgmøde
HØJELSE SKOLE.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Pædagogisk råd Valg af arbejdsmiljørepræsentanter for skolen og for SFO 2.Valg af to medarbejderrepræsentanter til skolebestyrelsen, samt valg.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Sunds skole Evaluering
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Dialogmøde 17. januar 2011.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Visionsdagen Hvad kom der ud af dagenHvad kom der ud af dagen Lærernes oplevelse af dagenLærernes oplevelse af dagen Det opfølgende arbejdeDet opfølgende.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Lederkonferencen 9. juni 2010
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Vejen til en anerkendende og struktureret samarbejdsform og en didaktisk læringskultur på Vissenbjerg skole

Opbyggelse af en ny kultur Fase 1 - Anerkendende og struktureret samarbejde - ”anerkendelse og overblik” Fase 2 - Fagdidaktisk arbejde med de centrale undervisningsmål - ”Den røde tråd” Fase 3 - Undervisningens organisering og metode - ”Værktøjskassen” (Mange værktøjer frem for én religion)

Samarbejde på Vissenbjerg Skole Fase 1 - 2007/2008 Samarbejdskatalog – Samarbejdet om undervisningen Samarbejde på Vissenbjerg Skole Katalog Anerkendelse og overblik

Fase 2 - 2008/2009 Den røde tråd! – Indholdet i undervisningen Progression i undervisningen på Vissenbjerg skole ”Den røde tråd”

Fase 3 - 2009/2010 Undervisningsorganisering - Metoder til undervisning

Lokalt udviklingsfokus i 2010/2011 Udviklingsteam Læsning Evalueringskultur (fastholdelse) Selvstyrende team (7. årgang) Kreative fag Elevplaner Fælles visionsarbejde Kommunalt udviklingsfokus Skolens egne visioner/udfordringer

Udviklingsfokus i 2011 - 2013 Kommunalt udviklingsfokus ”I Assens kommune lykkes alle børn” Krav om decentral udviklingsstrategier Konkrete handlingstiltag i forhold til øget inklusion i normalområdet Færre ressourcer/rationalisering Åbenhed og inddragelse af medarbejderne i strategierne Skolens egne visioner og udfordringer Trivsel og anerkendende tilgang Høj faglighed Godt og velorganiseret samarbejde Øget fleksibilitet i samarbejdsstrukturerne

Vissenbjerg skoles metodiske tilgang Session 1. - ”kommunestrategi > vs.< skolens egne visioner” Session 2. - Konkretisering Session 3. - Prioritering

Session 1 ”Kommunestrategi > vs.< skolens egne visioner” Pædagogisk rådsmøde (gruppearbejde) - 03.11.10 Lærere og pædagoger arbejder i grupper med fremtidens skolestrategi for Assens kommune ”I Assens kommune lykkes alle børn”. Der arbejdes med spørgsmål om skolens fremtidige fokusområder, kendetegn & profil og der gives forslag til tiltag ifb. med de øgede krav om inklusion. Prioritering af ressourcerne skal herunder diskuteres. FU bearbejder og diskutere efterfølgende de indkomne visioner

Spørgsmål session 1 – (A) Et af kommunens mål for fremtidens skole i Assens er – ..at de enkelte skoler har udarbejdet en decentral udviklingsstrategi ultimo juni 2011 med pædagogisk vision og konkrete handlingstiltag i et flerårigt perspektiv. Spørgsmål 1a Hvad mener gruppen at Vissenbjerg skole skal have som udviklingsfokus de kommende år? Angiv konkrete forslag/tiltag Spørgsmål 1b Hvad skal være Vissenbjerg skoles særlige kendetegn/profil? Angiv konkrete forslag/tiltag

Spørgsmål session 1 – (B) Et af kommunens særligt udfordrende mål er - ..at de decentrale udviklingsstrategier angiver retning og konkrete handlingstiltag i forhold til øget inklusion i normalområdet Spørgsmål 2a Hvordan udnytter vi ressourcerne bedst på Vissenbjerg Skole ift. til de nye udfordringer omkring øget inklusion? Angiv konkrete forslag/tiltag Spørgsmål 2b Hvilke tiltag for teamsamarbejde/samarbejdsstruktur er nødvendige for at fremme muligheden for inklusion i den pædagogiske hverdag? Angiv konkrete forslag/tiltag

Spørgsmål session 1 – (C) Hvilke prioriteter skal der være ift. kompetenceudvikling af medarbejdere i relation til de begrænsede ressourcer, herunder efteruddannelse, kurser og pædagogiske dage.

Session 2 – etape 1 Specialressourcerne På lærermødet 24.11.10 arbejdes der i grupper med spørgsmål vedrørende skolens specialressourcer kontra skolens samlede inklusionsevne. Grupperne arbejder i tre faser -> Brainstorm, udvælgelse og beskrivelse På Session 1 fremkom følgende forslag ift. specialressourcer ”Pusterum,” OBS-klasse, ”skolefe”, akuthjælp/beredskab, konfliktrådgivere, LP-modellen, supervision/vidensdeling, en samlet specialafd. (perronprojekt), specialkurser for elever med behov, morgenmadshold.

Session 2 – faseopdelt arbejde Fase 1 – Brainstorm – Det røde ark (10 min.) I denne fase er der ingen begrænsning. Påfør alle jeres visioner, ønsker og drømme for skolens fremtidige specialressourcer og mulige samarbejdsrelationer. Fase2 - Udvælgelse – Det lilla ark (15 min.) I denne fase udvælger gruppen de visioner for specialressourcerne som er realiserbare i nær fremtid . Fase 3 - Beskrivelse - Det grønne ark (30 min.) I denne fase laver gruppen en konkret beskrivelse af en konstruktion for fremtidens specialressourcer, herunder de mulige samarbejdsrelationer på Vissenbjerg skole. FU samler op på arbejdet efter hver etape og uddelegere evt. det videre arbejde i afdelingerne.

Session 2 – etape 2 Etape 2 – skolens fremtidige fokus og profil – 09.02.11 På pæd. råd arbejdes der i grupper med, hvilke fokusområder der skal arbejdes med for de kommende år på Vissenbjerg skole ud fra de forelæggende udfordringer. (excl. Visionerne i etape 1) (..at de enkelte skoler har udarbejdet en decentral udviklingsstrategi ultimo juni 2011 med pædagogisk vision og konkrete handlingstiltag i et flerårigt perspektiv – Mål for skolerne i Assens kommune) Hvad skal være Vissenbjerg skoles særlige kendetegn/profil. Grupperne arbejder igen i tre faser -> Brainstorm, udvælgelse og beskrivelse. FU samler op på arbejdet efter hver etape og uddelegere evt. det videre arbejde i afdelingerne.

Session 2 – faseopdelt arbejde Fase 1 – Brainstorm – Det røde ark (10 min.) I denne fase er der ingen begrænsning. Påfør alle jeres visioner, ønsker og drømme for skolens fremtid (Excl. visioner for spec. /inkl. – jf. etape 1) Fase2 - Udvælgelse – Det lilla ark (15 min.) I denne fase udvælger gruppen de visioner som er realiserbare i nær fremtid . Fase 3 - Beskrivelse - Det grønne ark (45 min.) I denne fase laver gruppen en konkret beskrivelse af visionerne for Vissenbjerg skole. Hvorfor, hvad, hvordan, hvornår, hvem…. FU samler op på arbejdet efter hver etape og uddelegere evt. det videre arbejde i afdelingerne.

Session 3 Prioritering Lærermøde (plenum) - 04.05.11 Generelle fokusområder og konstruktioner for optimering af specialressourcerne er udvalgte. Der fremlægges en køreplan for de udvalgte områder. De nødvendige kompetenceudviklinger ift. de fremtidige fokusområder og visioner diskuteres. (Jf. session 1, spg. 3) Der samles op i FU og der udarbejdes en pamflet til alle medarbejdere med beskrivelse skolens udviklingsfokus og arbejde for de kommende år

Udviklingsteam Læsning Evalueringskultur (fastholdelse) Selvstyrende team (7. årgang) Kreative fag Elevplaner

Læsning Læsevejledere Læsehandleplan Pædagogiske dage om læsning Læsemakker forløb Læsebånd Læsehulen Læseløft

Udviklingsteam - Evalueringskultur Formål: At styrke og fastholde skolens arbejde Mål: at beskrive, hvordan er det vi arbejder med evaluering og hvilke evalueringsprojekter skal sættes "i søen", og hvordan. Kan der laves en "rød tråd"? Arbejdsspørgsmål: - hvorfor en evalueringskultur?  - hvilken evalueringskultur har vi p.t. på Vissenbjerg skole både når vi tænker undervisning og samarbejde, se evt. samarbejdskatalog her! - hvordan skal fremtidens evalueringskultur ser ud på Vissenbjerg skole og hvordan implementerer vi den på hele skolen.

Kreative fag   Mål: Styrke de praktisk – musiske fag ved at afprøve nye måder at organisere os på, så der bliver mere tid til fordybelse og bedre kvalitet i både arbejdsprocesser og produkter. Vi er i idefasen lige nu, hvor alle byder ind med ideer. Ex. Sammentænkning af fagene sløjd og håndarbejde, der ikke giver køb på fagligheden indenfor de to fag. Sammenlægge klassens timer i de to fag, så de har fire timer en gang ugentlig i et halvt år. Eleverne skal lave en marionetdukke i træ. Dukken skal klædes på, og der skal laves en form for opbevaring til den.

Elevplaner Gruppearbejde Elevplanen Hvad ser du lige nu som en udfordring i forhold til arbejdet med elevplaner? Hvordan ser den perfekte elevplan ud? Skole-hjemsamarbejdet Hvordan kan elevplanen i højere grad være med til at understøtte samarbejdet mellem skolen og hjemmet? Kan du forestille dig en anden struktur på skole-hjemsamarbejdet? Fagene Er der sammenhæng mellem den røde tråd og elevplanens udformning? Har du forslag til forbedringer? Skal alle fag repræsenteres i elevplanerne? Hvilke fag/lærere skal være repræsenteret ved fremlæggelsen af elevplanen?

Køreplan for elevplansarbejde Arbejde i udviklingsteam Gruppearbejde på lærermøde Fortsat arbejde i udviklingsteam Indstilling fra udvalg til FU (medio januar) Indstilling fra FU til skolebestyrelse 7. februar

Arbejde i afdelinger Special – omorganisering? Indskoling – Tidlig indsats SFO - læreplaner Mellemtrin – mere samarbejde på tværs Overbygning ->

Overbygning - Selvstyrende team (7. årgang) Formål: At skabe mere fleksibilitet i undervisning , - bedre undervisning,- mere motiverede elever, - tæt forældresamarbejde. Mål: At forsøgsordningen inspirere overbygningen til at arbejde mere Årgangslærerne fremlægger i slutningen af skoleåret deres arbejde og erfaringer på et lærermøde. Erfaringerne skriftliggøres

Overbygning Fokusarbejde Hvad vil overbygningen kendetegnes ved? Anderledes organisering? Morgensamlinger Selvstyrende team

Øvrige indsatsområder Trivselsdag Pædagogisk IT-dag Nationale test – (forberedelser) Klasselog Science