Hvad kan København som hovedstad?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Metropol på vej Vision og strategi for Trekantområdet.
Det Sydfynske øhav ”Et øhav i verdensklasse”
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
Mikrovirksomheder som løftestang i erhvervsudviklingen
Lyngby-Taarbæk VIDENSBY
Vækstforum En globalt konkurrencedygtig region - Erhvervsudviklingsstrategi
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Vækstforum Hovedstaden
Kalundborg erhvervs- og udviklingspolitik 2006 Resultat af interviewrunde At planlægge er At vælge er At gøre forskel.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Målsætning for Interreg
Fremtidens globale konkurrence på viden og innovation bliver også en konkurrence mellem byer. De byer, der skaber de bedste vilkår, tiltrækker de kreative.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
NordDanmarks EU-kontor ”Lokale visioner – Internationalt samarbejde”
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Udvikling i landet bag motorvejen Workshop 3: Vilkårene for erhvervsudvikling i udkantsområderne Direktør Lars Enevold Pedersen.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
DI Hovedstaden - Årsmøde
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Hvad handler det om og hvordan kan kommunerne samarbejde?
Dansk luftfart Muligheder og udfordringer August 2006.
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
Udvikling af master uddannelse på Bornholm - et udviklingssamarbejde mellem MOL- uddannelsen og Bornholm.
Den danske vandsektor – ”Vandskabet” Behov for samling?  Behov for en generel politisk opprioritering af ”vand” som væsentligt for det danske og det internationale.
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade Kbh. K Vicedirektør Hans Müller Pedersen.
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Internationalt samarbejde med professionshøjkolerne i Kina i en regional og national kontekst Kontorchef Niels Erik Andersen, Internationalt.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Vækstforum Lovgivningsmæssige rammer for den regionale og lokale erhvervsfremme. Vækstforums møde den 25. marts 2008 v/Bent Mikkelsen.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
FRA STAGNATION TIL VÆKST? Nordjysk turismepolitik i internationalt perspektiv.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
LOKAL OG REGIONAL ERHVERVSUDVIKLING Perspektiver på mål, midler og forandring 1. Dansk lokal og regional erhvervspolitik Typisk europæisk? 2. Nye tider,
’Hovedstaden – en sund forretning’ - Erhvervsudviklingsstrategi for hovedstadsregionen 2011 – 13 Oplæg om første udkast til strategi v/
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Arealanvendelse – Hvilken.
En grøn og innovativ metropol med høj vækst og livskvalitet Borgmestermøde i Energi på Tværs 13. april 2015 Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen.
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
Den regionale overvågningsopgave - strategier og redskaber Hans Henrik Nørgaard Center for Regional Udvikling Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Creative Europe. Om Creative Europe / Europa for Borgerne Case 1 Viborg Kommune / The Animation Workshop Case 2 Østfold / Scenekunst Østfold Hvorfor og.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Vækstforums kriterier for indsatsen Offentligt-privat partnerskab Samordning og koordinering Fokusering Globalisering Vækst i yderområder Bæredygtighed.
Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Hustræf og seminar Svendborg den 27. maj
Cph Volunteers Giv en hånd til København. Derfor er vi her : For at kvalificere København til på bedre vis at kunne håndtere primært store, internationale.
Prioritering og håndtering af kulturens mange muligheder Center for Ledelse og Styring.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Vækstforum Hovedstaden
Forskningens bud på mulighederne i landdistrikterne
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
’Hovedstaden – en sund forretning’
Vækstforum Hovedstaden
Præsentationens transcript:

Hvad kan København som hovedstad? Kontorchef Eskil Thuesen, erhverv og internationalt

International strategi Vedtaget december 2003 af Borger- repræsentationen efter to års forarbejde VISION København skal være en attraktiv og respekteret storby   Københavns Kommune skal være ledende i samarbejdet med andre europæiske storbyer

Hvorfor? International verden – også for en kommune Hård konkurrence blandt storbyer om investeringer, turister, image, vækst Vi er dygtige, men kan lære meget 75% af de beslutninger der tages i Bruxelles påvirker den kommunale opgavevaretagelse

Internationale målsætninger  Den lærende by Inspiration fra ind- og udland Deltage i og lede netværk og projekter Fremme et højt uddannelsesniveau i København  Den indflydelsesrige by Varetage naturlige interesser Særligt ansvar for at repræsentere Danmark Påvirke europæisk politikudvikling på prioriterede områder Opbygge solide alliancer Byen i vækst Investeringer, vækst, service, uddannelse, jobs, turisme Markedsføring: attraktiv og respekteret metropol Kommunikation ind og ud

Interessesfærer Øresund Østersøen Verden EU

Erhvervspolitisk Strategi 2005-2008 Visionen: København vil – i tæt samspil med private virksomheder, offentlige myndigheder og forsknings- og uddannelsesinstitutioner – styrke og udbygge byens position som: Vidensbaseret, kreativ og mangfoldig metropol, Omdrejningspunkt for vækst og udvikling i Danmark og Øresundsregionen, En aktør på den internationale scene, der udnytter globaliseringens muligheder.

Erhvervspolitisk Strategi 2005-2008 København som metropol: Udvikling af Københavns kreative kvaliteter, Rammebetingelser der gør det attraktivt for de kritiske vidensmedarbejdere at bosætte sig i København, Rammebetingelser der understøtter vilkårene for de videns-, service- og kulturvirksomheder, som er karakteristiske for en metropol.

Erhvervspolitisk Strategi 2005-2008 København som omdrejningspunkt: Bred politisk og folkelig accept af København som driver for udviklingen i hele landet, Offentlig privat samarbejde om brugerdreven innovation, der tager afsæt i at mange af de kommunale og statslige opgaver der løses i København kan udvikles i samarbejde med innovative virksomheder fra hele landet, Støtte til iværksætteri, Udvidelse af Københavns Kommunes fokus fra primært at omfatte københavnske virksomheder til også at fokusere på Hovedstadsregionens og Øresundsregionens vækstvirksomheder.

Erhvervspolitisk Strategi 2005-2008 Udnyttelse af globaliseringens muligheder gennem: Tiltrækning af nye investeringer, arbejdspladser og turister til regionen, Brugerdreven innovation, Synliggørelse af København og danske virksomheder på den internationale scene.

International markedsføring INDEX: