Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Hustræf og seminar Svendborg den 27. maj 2011 1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Hustræf og seminar Svendborg den 27. maj 2011 1."— Præsentationens transcript:

1 Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Hustræf og seminar Svendborg den 27. maj 2011 1

2 1. Fokus og omdrejningspunkt -Hvad er oplevelsesøkonomi? -Begreber – vækst via oplevelser 2. CKO (Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi) -Baggrund -Vision -Eksempler på kultur/erhvervssamarbejde med brugerinddragelse 3. Creative Business Cup (CBC) 4. Reach Out – programmet for brugerinddragelse og brugerdrevet innovation i kulturens verden -Baggrund og mission -Oplevelsesøkonomi, kvalitet og nye brugergrupper. 5. Vegaplayer.dk – TDC og VEGA -Musik og playlister. 6. Spørgsmål 2

3 Hvad er kultur- oplevelsesøkonomi? Oplevelse + Økonomi 3

4 Hvad mener du er kulturlivets største udfordring ved at samarbejde med det øvrige erhvervsliv ift. at skabe større brugerinddragelse? 4

5 Generelle erhvervsstøttetiltag, eksempelvis: Eksportrådet Væksthuse Vækstfonden Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi og de fire oplevelseszoner 5 Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi (50 mio. kr.) Musikzonen (10 mio. kr.) Modezonen (10 mio. kr.) Computer- spilzonen (10 mio. kr.) Madkultur- zonen (10 mio. kr.) Andre kreative erhverv Politisk forlig i 2007: 50 mio. kr. til etablering af CKO: Halvdelen uddeles i projektstøtte 40 mio. kr. til udvikling af 4 oplevelseszoner: Mode, Computerspil, Madkultur og Musik Tiltag inden for andre kreative erhverv, eksempelvis: Det Danske Filminstitut Dansk Design Center Dansk Arkitektur Center

6 CKOs vision er At realisere kultur- og oplevelsesøkonomiens potentiale i dansk erhvervsliv og derved skabe bedre vilkår for vækst i det danske samfund. 6

7 Hvorfor arbejde strategisk med oplevelser? ”Oplevelser er den vigtigste drivkraft for nye forretningsområder og radikal innovation i hele erhvervslivet, og det har betydning for økonomiske resultater” Kilde: Erhvervs- og Byggestyrelsen, 2008 7

8 8 Styrke potentialet for vækst Ring 3 Oplevelser i det øvrige erhvervsliv Ring 2 Oplevelseserhverv Ring 1 Kreative erhverv Ring 4 Det øvrige erhvervsliv Styrke vækst i de kreative erhverv Styrke samarbejdet mellem det øvrige erhvervsliv og de kreative erhverv Øge andelen af det øvrige erhvervsliv, der anvender oplevelser i forretningsudvikling

9 Jamen vi laver jo hønsenet… 9

10 Oplevelsesbaseret forretningsudvikling HR, organisation og ledelse Produkt- og serviceudvikling Innovation Kommunikation og markedsføring Add on 10

11 Et par eksempler….. Nordjyske Inside Urban Botics 11

12 Creative Business cup Konkurrence for kreative iværksættere Soverain vindervinder 12

13 Reach Out Hvad er de største udfordringer ved at arbejde med brugerinddragelse og brugerdrevet innovation?

14 Reach Out - Baggrund Et initiativ af kulturministeriet. Inspiration til brugerinddragelse og innovation i kulturens verden Formål: Nye brugergrupper Oplevelsesøkonomi Kvalitet Mål: Udveksle viden og erfaring Netværksarrangementer Ny inspiration tidl. støttemuligheder

15 Et eksempel på brugerinddragelse Dynamik mellem pladeselskaber og brugere

16 16 Bliv en del af Reach Out netværket

17 TDC play og VEGA Vega Player

18 Kontakt CKO Lene Overgård Pedersen Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Universitetsparken 7 4000 Roskilde Telefon 4674 0298 E-mail lop@cko.dk Vær med til at gå forrest, når der skal findes nye veje til vækst i dansk erhvervsliv!


Download ppt "Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Hustræf og seminar Svendborg den 27. maj 2011 1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google